Spread the love

Diseminarea de informații false, pentru a obține diverse avantaje, nu este de ieri, de azi. Numai că, odată cu dezvoltarea mijloacelor de comunicare online, răspândirea de știri false a căpătat amploare, mai ales în ultimii ani, în special în zona rețelelor de socializare. Fenomenul, îmbrăcat în două cuvinte, „fake news“, nu este la nivel particular, specific unei zone sau țări, ci este la nivel global, iar explozia de fake news a fost declanșată la alegerile controversate pentru președinția SUA din 2016.

În ceea ce privește România, fenomenul a pătruns cu repeziciune atât în mass-media, cât și pe rețelele de socializare. Din păcate, să o spunem pe aia dreaptă, presa este cea care a încurajat răspândirea de știri false, poate și din dorința de a capta atenția a cât mai mulți internauți. Cum putem să facem distincția dintre o știre falsă sau una adevărată? La această întrebare deputatul PNL Ovidiu Raețchi vine cu o propunere interesantă, aceea de a învăța despre fenomenul fake news încă de pe băncile școlii. Concret, parlamentarul liberal a anunțat că a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care prevede introducerea unei noi discipline la liceu, începând de la clasa a XI-a, și care să fie intitulată: „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste“. Inițiatorul spune că, printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei, se numără identificarea unor știri false, verificarea știrilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice și filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale.

„Dezvoltarea fenomenului „fake news” generează o criză pentru societatea contemporană și amenință inclusiv buna funcționare a democrațiilor liberale. Ascensiunea recentă a partidelor izolaționiste, rasiste și antieuropene reprezintă o dovadă în acest sens. Cred că tinerii pot fi deprinși din vreme, în momentul în care se pregătesc să devină cetățeni implicați deplin în viața publică, cu acele instrumente ale gândirii critice care pot identifica o știre falsă sau o tentativă de manipulare în interesul unei ideologii a urii și discriminării. În acest context, lansez în dezbatere publică un proiect de lege pentru introducerea, la liceu, în clasa a XI-a, o oră pe săptămână, a disciplinei”, notează Raețchi.

Inițiatorul mai spune că, deși se depun eforturi pentru contracararea acestui fenomen, faptul că reţelele sociale şi mass-media sunt asediate de ştiri false într-o formă tot mai eficientă şi perfecţionată reprezintă o problemă majoră, în condiţiile în care scopul final al unui fake news este dezinformarea şi manipularea opiniei publice în direcţia dorită de cel care propagă informaţia.

Există sau nu fake news în media constănțeană? Explicația aleșilor!

Despre fenomenul fake news și cât de mult a pătruns el în presa din Constanța, TOMIS NEWS a stat de vorbă cu mai mulți aleși locali, pe care i-a întrebat dacă au sesizat existența acestui fenomen în presa din Constanța, cum îl explică și dacă li se pare o idee bună ca fake news să fie combătut printr-o disciplină de liceu.

Consilierul județean al PMP Daniel Turcu, membru al Comisiei pentru Educație, Sport, Turism si Tineret din cadrul Consiliului Județean Constanța, spune că există știri false în presă și acestea sunt de trei tipuri, din care două se regăsesc în presa din Constanța.

„Ar exista, o dată, fake news-ul de campanie electorală, care produce articole denigratoare la adresa candidaților, indiferent de ce parte a taberei se află, apoi ar mai exista un tip de „fake news“ sau mai degrabă de semi „fake news” și care au ca și caracteristică titlul înșelător. Mai detaliat, pot spune că este gravitatea din titlu și care nu se regăsește în conținutul articolului. Iar al treilea tip de fake news care ar fi, cel de împrăștiere de malware sau de alte capcane informatice, dar acestea nu pot fi localizate în presa constănțeană“, a spus Daniel Turcu.

În ceea ce privește explicarea fenomenului de fake news, consilierul județean al PMP a declarat că, pe de o parte, sunt anumite publicații care activează în special în timpul campaniilor electorale, care publică materiale mai puțin deontologice, iar pe de altă parte explicația ar fi că trăim într-o eră în care digitalul ne împinge la o goană după titluri, având ca scop final clasarea unei publicații mai sus în ochii electoratului. Referitor la introducerea unei materii în școală în care să fie studiat fenomenul fake news, Turcu a punctat că ar fi benefică o educație în ceea ce privesc știrile false, educație pe care actuala generație nu o are.

Tot despre fenomenul fake news ne-a vorbit și un alt consilier județean, Bogdan Bola (PNL), membru al aceleiași Comisii pentru Educație, Sport, Turism și Tineret.

„Referitor la întrebarea dacă există fake news în presa din Constanța, nu cred că există așa ceva, dar cred că, la o anumită parte a presei, există anumite nuanțe care se dau în funcție de anumite preferințe sau oportunități. Legat de explicarea fenomenului, eu cred că oamenii caută scandal și extraordinarul chiar și într-o știre absolut normală. Din punctul meu de vedere, este un site: Active News și care mie mi se pare a fi cel mai mare realizator de fake news-uri din România. Oamenii dau share pe Facebook fără să se uite, fără să citească și să-și dea seama că ceea ce propagă ei în mediul online este, de fapt, o minciună grosolană“, spus Bola.

Legat de posibilitatea studierii fake news în școală, consilierul județean Bogdan Bola spune că nu crede că aceasta ar trebui să fie o prioritate în sistemul nostru educațional.

„Ar fi bine, de exemplu, să facem ore de antreprenoriat sau să învățăm tinerii cum se formulează o cerere pe care să o depunem la Primărie, Consiliu Județean sau în instanță. O educație juridică, asta da. Dar nu cred că este cazul să combatem fake news-ul decât prin a instrui lumea să le spunem să citească, să verifice o sursă, să nu ia totul de bun“, a subliniat Bogdan Bola.

Un alt ales local care a răspuns la întrebările TOMIS NEWS a fost Raluca Trandafir, membru al Comisiei pentru activități științifice, învățământ, sănătate, cultură din cadrul Consiliului Local Municipal Constanța.

„Din scurta mea experiență cu presa, am constatat că relatarea și interpretarea știrilor este un pic eronată și nu putem spune că există fake news. Cred că există în presă o breșă de comunicare între ce se vrea și ce se scrie. Nu se înțelege întotdeauna mesajul“, a subliniat consilierul local.

Legat de explicația fenomenului, Raluca Trandafir spune că fake news-ul este întâlnit mai degrabă în zona de social – media, unde cei care le crează nu și le asumă. În ceea ce privește combaterea fake news-ului în școală, Raluca Trandafir a declarat pentru TOMIS NEWS că actuala generație de tineri este captivă unor rețele sociale și dacă nu au suficientă informație care să le parvină și din alt mod decât partea asta de socializare, atunci nu vor avea capacitatea de gestionare a informației.

„Educația despre fake news poate fi opțională, câteva ore, și în care să înveți cum să comunici și să scrii pe rețelele de socializare. Persoanele cu o anumită instruire pot face diferența dintre știrea falsă și cea adevărată“, a concluzionat Raluca Trandafir.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *