Spread the love

Măsurile de combatere a coronavirus lovesc în plin în… navigatori. Luna trecută, companiile de navigație au suspendat pentru 30 de zile orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor. Non-efectuarea schimbului de echipaj ridică mai multe probleme. În primul rând, cei aflați deja în voiaje de câteva luni se vor confrunta cu oboseală, iar cei rămași acasă nu pot să plece și, prin urmare, se vor confrunta cu dificultăți financiare.

Transportul maritim este un domeniu primordial în comerțul internațional, practic cel care ține… planeta în mișcare. Fără transport maritim în ritm normal, comerțul paralizează, iar statele, efectiv, intră în blocaj, întrucât 90% din mărfuri au o componentă de transport naval. În acest context, autoritățile de transport, armatorii și toți actorii implicați au bombardat cu solicitări Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale (IMO), agenție guvernamentală în cadrul sistemului ONU, care coordonează cooperarea în domeniul navigației maritime.

Presiunile au dat roade, întrucât IMO a emis recent circulara mult așteptată: se recomandă (obligație, în fapt) statelor membre, deci și România, să declare marinarii drept key workers. Practic, IMO cere statelor o serie de măsuri necesare asigurării unui transport maritim fluid și sustenabil, care să permită schimburile de echipaj, aprovizionarea, operarea navelor, certificarea marinarilor.

Navigatorii așteptau ca joi seară, prin Ordonanța Militară nr. 8, să fie rezolvată această problemă, numai că ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, nu a inclus desemnarea mult așteptată. Totodată, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a fost prezent ieri în ședința Colegiului Naval, în cadrul căreia navigatorii au fost asigurați că sunt prinși în Ordonanță!

Ordonanța a fost publicată, navigatorii au fost… uitați. Între timp, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, ne-a precizat faptul că, în prezent, sunt procesate toate solicitările pentru a fi redactată o propunere către Ministerul Afacerilor Interne, în sensul emiterii unei Ordonanțe Militare.

„Am trimis către colegii mei de la Direcția de Transport (solicitările – n.r.), am avut și ieri Colegiul Naval, cu toate companiile și instituțiile din subordinea noastră. Procesăm în acest moment solicitările. Au venit de la diverse companii private, companiile noastre, Sindicatul Liber al Navigatorilor, de peste tot au venit propuneri. Încercăm să le centralizăm și venim cu o propunere către MAI pentru a fi introduse în viitoarea Ordonanță Militară aceste reglementări. În câteva zile! Ținem cont și de circulara IMO și de reglementările Comisiei Europene și, pornind de la ceea ce am primit la minister, lucrăm cu specialiștii noștri și propunem MAI”, a spus ministrul Lucian Bode, pentru TOMIS NEWS.

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *