Emil Constantinescu la conferința „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii”: „România este subminată de proprii conducători și cetățeni din interior. Am așezat țara în atenția lumii și toate proiectele mele au fost abandonate după ce mi-am terminat mandatul”

Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime“ SA Constanța (APMC), Constanța Port Business Association și Asociația Drumul Mătăsii au organizat, vineri, masa rotundă pe tema „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“, eveniment menit să reunească reprezentanții relevanți ai misiunilor diplomatice ale țărilor vizate de Coridorul Drumului Mătăsii împreună cu autoritățile române, care „să permită Portului Constanța să prezinte ultimele evoluții și proiecte, precum și să informeze despre noile inițiative legate de Drumul Mătăsii”.

Au participat reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai Ministerului Afacerilor Externe, ambasadori din țările de pe ruta Drumului Mătăsii, operatori portuari, asociații profesionale din România și străinătate, autorități. De asemenea, a mai participat și fostul președinte al României, în perioada 1996 – 2000, Emil Constantinescu, care a prezentat un scurt istoric al tendinței țării noastre de amplasare pe traseul Drumului Mătăsii încă din primii ani de după comunism. Totodată, prezența lui Emil Constantinescu a marcat exact două decenii de la discursul fostului președinte pe această temă în Congresul Statelor Unite.

„Toate proiectele mari pe care le-am lansat pentru România la nivel european și mondial au avut în vedere Portul Constanța. A fost pentru mine o idee vizionară. A început în 1992, când împreună cu Corneliu Coposu, am fost primiți de primul ministru al Olandei și am prezentat o idee care părea îndepărtată: Rotterdam și Constanța, doi plămâni ai Europei! În 1997, am fixat ca Tratatul dintre Ucraina și România să fie semnat la Neptun, după care l-am invitat pe președintele Kucima în Portul Constanța și într-o vizită pe care am făcut-o la Institutul de Marină am lansat proiectul „România la răscruce” și apoi renașterea Drumului Mătăsii. Constanța a devenit din acel moment un punct crucial. Am primit vizita lui Șevardnadze  (președintele de atunci al Georgiei – n.r.), care a fost gânditorul și lansase ideea Drumului Mătăsii și după ce m-a vizitat la Cotroceni la o lună de la începerea mandatului meu ne-am întâlnit la Istanbul și am lansat renașterea Drumului Mătăsii. (…) După discursul meu din Congresul SUA din 1998, în anul următor am fost din nou invitat în Congresul Statelor Unite, în Senat, împreună cu mai mulți președinți din zona Asiei centrale și Europei și în discursul meu am vorbit despre rolul pe care îl au marile proiecte. Sigur, nu s-au lăsat așteptate, anul acesta serbăm 20 de ani de la marea conferință de la Yalta, unde 32 de președinți de state au participat și unde s-a semnat Acordul Marea Caspică – Marea Neagră. Am trăit să văd și primele rezultate concrete. În anul 2000, s-a deschis o linie de feribot. Mă rog, din nefericire, odată cu încetarea mandatului meu a început părăsirea proiectelor pe care le-am lansat”, a spus Emil Constantinescu. 

„Rezerva națională a României la BNR era de jumătate de miliard, acum sunt aproape 50 de miliarde de dolari”

Potrivit fostului șef al statului, România se zbate în prezent într-o criză socială, societatea fiind dezbinată, aspect accentuat în mandatele ultimilor președinți.

„În vremea președinției mele, România nu era membră a UE, nu era membră a NATO, avea o situație economică dezastruoasă. Rezerva națională a României la BNR era de jumătate de miliard, acum sunt aproape 50 de miliarde de dolari. În ciuda acestui fapt, România este destul de ocolită de atenția marilor proiecte. Am reușit prin aceste mari proiecte să pun România în atenția lumii. În momentul în care am ales Neptun ca să semnez Tratatul cu Ucraina, la sfârșitul zilei am primit mesaje din partea președintelui Clinton, din partea președintelui UE… Asta era România. Când am organizat prima trilaterală la Ismail, România – Ucraina – Moldova, am primit prin cablu felicitări de la vicepreședintele SUA, Al Gore. România acum este o țară puternică, în plină creștere economică, peste tot aud admirație pentru creșterea continua economică. Este o țară aflată în deplină securitate, prin parteneriatul strategic cu SUA, pe care l-am creat cu președintele Clinton, dar este o țară dezbinată, lipsită de solidaritate. Ceea ce vedem acum este solidaritatea împotriva a ceva, care divizează, care transformă societatea românească în grupuri și care se atacă orbește unii pe alții. România este subminată de proprii conducători și cetățeni din interior, pe când România pe care am reușit să o pun atunci pe harta lumii, era cu o situație economică precară, populația plătea un preț social greu pentru reformele economice, o Românie în care cetățenii erau uniți în jurul unui proiect. Cu greu vom ieși din această situație, pentru că ce s-a întâmplat în mandatele ultimilor președinți a fost accentuarea acestei dezbinări și folosirea dezbinării ca o armă politică. Plecând de la nivelurile înalte, conflictele dintre instituțiile statului s-au transformat în societate, care arată astăzi ca niște galerii de fotbal. Va trebui un alt proiect, de viziune… Am spus în mesajul din Senatul în SUA că marile proiecte economice nu aduc numai mari cheltuieli și mari rezultate, ele aduc și solidaritate în jurul țărilor, între țări. Cele care au înțeles acest lucru, printre care China, vor reuși. Dacă românii nu vor reuși acest lucru, vor face ca într-un context extrem de favorabil să devină proprii lor dușmani”, a mai spus Emil Constantinescu.

După cuvântul introductiv al directorului general al APMC, Nicolae Dan Tivilichi, a luat cuvântul și secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Maria Magdalena Grigore.

„Ne bazăm pe faptul că, fiind activ implicați, putem elabora proiecte economice menite să dezvolte infrastructura de transport. Conectivitatea promovează pacea, stabilitatea și prosperitatea economică. După cum știm, țările europene și asiatice sunt mai puțin prospere pe uscat, decât în zonele de coastă. Absența transportului și facilităților de dezvoltare lasă în urmă multe comunități. Dezvoltând mai multe artere de conectivitate putem asigura prosperitatea economiilor dezavantajate în Europa și Asia. Uniunea Europeană tratează China ca fiind partenerul de comerț numărul 1. În ceea ce privește țările care își exprimă dorința de revitalizare a Drumului Mătăsii, inițiativa este în creștere și când aceasta va dezvolta proiecte de cooperare în acele țări comerțul va înflori. România este determinată să fie parte activă în acest efort. În alt context, Europa și Asia se îndreaptă spre potențialul maxim, cerința pentru infrastructură între 2010 – 2020 este estimată la opt trilioane de dolari, potrivit Băncii Asiatice de Dezvoltare. (…) În România, spunem că conectivitatea este calea cea mai scurtă spre prosperitate. România are un rol crucial de jucat, este un punct important pentru navigație și centru logistic, pentru a putea a putea fi un important punct de tranzit și furnizor de servicii pentru programele Drumului Mătăsii”, a spus Grigore.

„Portul Constanța pe Drumul Mătăsii” a adus împreună toți factorii decizionali, autorități de stat, autorități portuare, companii private, cu scopul de „a contribui cât mai eficient la dezvoltarea optimă a coridorului de transport Asia – Europa, iar Portul Constanța are ocazia să sublinieze rolul său important în această configurație”. De asemenea, în cadrul evenimentului au fost prezentate informații despre a doua ediție a Silk Road Summit, care se va desfășura în luna noiembrie.

Potrivit APMC, Portul Constanța a semnat în ultimii ani parteneriate cu porturile Aktau – Kazakhstan, Poti, Batumi și Anaklia – Georgia, cu State Service for River and Maritime Transportation din Turkmenistan, portul Baku din Azerbaidjan, cu porturile Ningbo și Qingdao din China. Toate acestea au ca scop „schimbul de informații între parteneri, pentru a identifica blocajele și pentru a determina un proces prin care să se utilizeze soluții optime, care pot fi oferite tuturor actorilor implicați în transportul intermodal pe coridorul Asia-Europa”.

CITEȘTE ȘI:

PSD Constanța, la masă cu Partidul Comunist din China: „Se reface Drumul Mătăsii, care va trece prin România”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*