Drulă (Transporturi) o COMITE din nou: NU este de acord cu eliminarea taxei de pod pentru dobrogeni! Huțucă (PNL): „Să își REAȘEZE bugetul pe anul viitor!”

Liberalii și USR-iștii au intrat din nou în coliziune, de data aceasta pe taxa de pod peste Dunăre, pe care liberalii constănțeni o vor trecută în istorie. Proiectul de lege a fost inițiat de președintele PNL Constanța, deputatul Bogdan Huțucă, încă din legislativul precedent, iar în ultima perioadă aproape toți parlamentarii constănțeni – mânați de liberali – au apăsat pe pedală și, miercuri, au reușit adoptarea proiectului în comisia de transporturi din Camera Deputaților.

Vestea bună a fost de scurtă durată. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă – care deja are o serie de antecedente nefericite în privința Constanței – susține că nu este de acord cu eliminarea acestei taxe, pentru că el – cândva, vreodată – o să facă autostrăzi. Și pentru că așa e și în Austria:

Aceste taxe care se plătesc la podurile dunărene, s-a spus despre ele că ar fi cumva o dublă taxare, același principiu se aplică în multe țări europene. De exemplu, în Austria se numește vinietă, îi spunem rovinietă în România, și la trecerile prin anumite tuneluri care sunt pe autostrăzile lor se mai plătește încă o taxă. Sumele colectate anual sunt semnificative și eliminarea taxei ar văduvi bugetul Companiei de Drumuri de aceste sume. Am cerut amortizat pe cinci ani investițiile în Autostrada A2 București-Constanța pentru a o ține funcțională și ele se apropie exact de încasările taxei. Din acei bani se întreține autostrada. În condițiile unui buget dificil, nu cred că este oportun acum – asta este și discuția pe care am avut-o în coaliție – eliminarea unei surse de venit care se regăsește în drumuri reparate. Am făcut o comparație iar cu Austria – finanțarea pe rețea de autostradă e de câteva zeci de ori mai mare în Austria. Avem nevoie să creștem această finanțare. Partea de taxare pe trafic greu duce și în zona asta”, a afirmat Cătălin Drulă.

Acesta a mai precizat că impactul bugetar ar fi de 120 de milioane de lei pe an la Fetești, la care se mai adaugă 40-50 de milioane de lei la Giurgeni-Vadul Oii.

Inițiatorul proiectului, deputatul Bogdan Huțucă, ne-a susținut faptul că există  un impact bugetar – nesemnificativ, însă măsura nu se va aplica imediat, tocmai pentru a nu fi afectat bugetul atât de drag al lui Drulă, ci de la 1 ianuarie 2022. În esență, vorbim de o taxă discriminatorie, în special pentru firme, care au cheltuieli diferite din simplul motiv că se află… de-o parte și de alta a podului, greul fiind suportat de cele dobrogene. Potrivit lui Huțucă, Drulă are o serie de variante, cea mai simplă fiind… ajustarea bugetului pentru 2022:

„Proiectul are impact bugetar, nu este un impact semnificativ. Eliminăm o taxă discriminatorie și o distorsiune concurențială. Sunt firme de transport și producătorii în județul Constanța – de exemplu – au cheltuielile destul de afectate de această taxă de pod. Aceste firme împart piața cu alte firme care nu au costurile încărcate de o astfel de cheltuială impusă de stat. Putem foarte bine să vorbim și despre cetățeni și de modul în care le este afectată circulația. Domnul ministru poate să ia mai multe decizii, noi am avut grijă să aplicăm această măsură de la 1 ianuarie 2022, tocmai pentru a nu afecta bugetul acestui an. Proiectul se află în dezbatere din mandatul anterior… Domnul ministru poate să-și proiecteze bugetul pe anul viitor luând în calcul acest aspect. Ar putea să facă o reașezare a vignietei, astfel încât să fie impactate toate companiile și toți cetățenii cu o sumă extrem de mică, nu numai o parte pentru simplul fapt că se află de o parte sau de alta a podului. Decizia aparține Guvernului României, când vor proiecta bugetul pe anul viitor. Cea mai simplă metodă ar fi să își reașeze bugetul pe anul următor, ținând cont că această sursă nu mai există!”, a spus deputatul Bogdan Huțucă, pentru TOMIS NEWS.

În altă ordine de idei, ministerul Transporturilor are în vedere schimbarea modalităţii de plată a taxelor pentru circulaţia autovehiculelor pe drumurile publice, a declarat joi, la Iaşi, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Astfel, ministrul anunță că maşinile de mare tonaj ar urma să plătească taxa de drum în funcţie de numărul de kilometri parcurşi, nu pentru anumite perioade de timp, România aliniindu-se astfel la practica europeană în domeniu.

„Nu mă gândesc doar eu, se gândeşte toată Europa. Este chiar în discuţie acum un regulament european, este o obligaţie a României în PNRR tocmai cumva în contrapartidă oarecum cu construcţia de autostrăzi şi faptul că am cerut atâţia bani pentru infrastructură, ceea ce este atipic pentru celelalte state membre. E vorba despre introducerea taxării traficului greu, a vehiculelor de peste 7,5 tone nu pe timp, ca în prezent, se cumpără o vignetă care este pentru o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanţă parcursă, ceea ce se întâmplă deja în Bulgaria, în Ungaria, în total în 23 din 27 state membre. Numai patru state mai sunt pe vinietă ca noi. Transportatorii care au şi operaţiuni internaţionale sunt complet familiarizaţi cu acest sistem. Imediat după ce ies peste graniţele României, fie în Ungaria, fie în Austria, Germania, Bulgaria, folosesc acest sistem. Evident, va fi o discuţie asupra nivelului taxei, cât costă per kilometru şi pe tip de vehicul pe care o vom face în consultare. Nu o vom introduce imediat. În PNRR orizontul este 2023. Deci este o aliniere la sistemul european de taxare pentru traficul greu. Vinieta rămâne la fel ca în Austria, spre exemplu pentru vehiculele mici”, a afirmat Drulă, într-o conferinţă de presă.

CITEȘTE ȘI:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *