DOCUMENT Vești proaste: Alternativa Techirghiol NU a fost inclusă în PNRR. Crușoveanu (PNL) îl ia la ȘUTURI pe Drulă (Transporturi): „Aveți, în realitate, vreun PLAN de finanțare?”

Alternativa Techirghiol (Litoral Express) ar fi costat 62,8 milionane de euro pentru 22 km și ar fi fost soluția pentru descongestionarea traficului pe DN 39 (Constanța-Mangalia), mai ales în perioada sezonului estival. Proiectul de suflet al deputatului liberal constănțean Marian Crușoveanu a fost scos de pe lista de finanțări din PNRR de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, ceea ce ne poate duce cu gândul la o răfuială politică din partea celor de la USR-PLUS, chiar cu riscul de a îngropa un proiect necesar județului Constanța și a regiunii.

Drumul expres „Alternativa Techirghiol” nu se regăsește în proiectele finanțate prin PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență, deși la finalul anului trecut era cuprins printre priorități.

Acum, acest drum expres este trecut doar într-o anexă, la capitolul „proiecte de rezervă”. Amintim că, la începutul lunii mai, Consiliul Județean Constanța a emis certificatul de urbanism pentru construirea acestui drum de către Compania Națională de Drumuri. Cât despre finanțare, mai discutăm… Alternativa Techirghiol ar fi un drum expres ce se desprinde din autostrada de centură a Constanței, A4, trece prin apropierea localităților Agigea, Techirghiol, Movilița, Biruința, Moșneni, Dulcești și se închide la intersecția cu DN 39, la sud de localitatea 23 August.

Între timp, deputatul Crușoveanu a luat foc pe ministrul Transporturilor și i-a adresat acestuia o interpelare:

Alternativa Techirghiol este un proiect matur care a trecut prin mai multe faze, iar în momentul de față există studiul de fezabilitate, sunt realizate analizele tehnice multicriteriale, au fost eliberate atât avizele de la nivelul primăriilor pe unde trece drumul, cât și certificatul de urbanism din partea Consiliului Județean Constanța.

Conform specialiștilor care au elaborat studiul de fezabilitate, drumul expres îndeplinește o serie de beneficii: asigură legături între nordul și sudul litoralului;  preia un flux mare de trafic de pe drumurile naționale DN 38 și DN 39; reduce timpul de călătorie, prin creșterea vitezei de deplasare; contribuie la scăderea emisiilor poluante, prin eliminarea cozilor de așteptare; reduce accidentele, prin devierea traficului de tranzit; îmbunătățește confortul utilizatorilor. Un alt aspect avantajos al Variantei Ocolitoare Techirghiol este că se încadrează pe axa transeuropeană de transport, pe direcția Rusia – Ucraina – Moldova – România – Bulgaria – Turcia.  

Alternativa Techirghiol asigură o deschidere către Portul Constanța, implicit conexiunea cu terminalul RO-RO Sud- Agigea. Totodată, această variantă de drum asigură legătura cu proiectele majore ale Master Planului de Transport al României, printre care aș aminti de drumul expres Tulcea-Constanța. Pe de altă parte, drumul expres, pe lângă descongestionarea traficului pe timpul verii, va deservi pe tot timpul anului, având avantaje economice extraordinar de importante pentru dezvoltarea județului Constanța.

De asemenea, în plan public, ați vorbit și dumneavoastră despre importanța acestui proiect și ați susținut că urmăriți să prioritizați construcția Variantei Ocolitoare Techirghiol. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost alocat un buget de 4.5 miliarde de euro pentru infrastructura rutieră. Înainte de negocierile purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, pe lista de proiecte finanțate prin PNRR a fost enumerată și alternativa Techirghiol. După ce au avut loc negocieri, au fost anunțate doar 4 proiecte de autostrăzi care vor fi finanțate prin PNRR.

Având în vedere cele enumerate, vă adresez următoarele întrebări:

  • Din ce motive alternativa Techirghiol a pierdut finanțarea prin PNRR, luând în seamă că este un proiect matur și că are incluse toate componentele importante de mediu, economice și sociale?
  • Care este planul de finanțare al ministerului, pentru realizarea drumului expres spre sudul litoralului, Alternativa Techirghiol?

Vă solicit un răspuns în scris

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *