DOCUMENT Primarul Chițac a rezolvat și cu „transportul gratuit” promis în campanie: S-a DUBLAT prețul la biletele CT BUS (UPDATE)

UPDATE

În contextul știrilor vehiculate de presa locală, facem următoarele precizări:

Prețul unei călătorii cu mijloacele de transport în comun ale CT BUS este 1,5 lei. Acesta nu s-a modificat în urma aprobării, în cursul ședinței de Consiliu Local care a avut loc astăzi, 29.10.2021, a proiectului care viza noul Contract pentru delegarea gestiunii serviciilor publice de transport persoane în municipiul Constanța. Informația face obiectul unui studiu de oportunitate, așadar tarifele vehiculate nu sunt în vigoare și nici nu au fost aprobate de către Primăria Municipiului Constanța.

ȘTIREA INIȚIALĂ

Consilierii locali municipali s-au reunit vineri în ședința ordinară pe luna octombrie, în cadrul căreia, printre altele, au dezbătut și proiectul de hotărâre privind „delegarea gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate către societatea CT BUS SA și atribuirea Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de persoane prin curse regulate în municipiul Constanța”.

Consilierul local PNL Teo Popa, reprezentant al CL în AGA al CT BUS, a prezentat pe scurt studiul de oportunitate privind concesionarea serviciului public de transport în comun din Constanța, care s-a făcut în baza costurilor din 2020, nu prin prisma celor din 2021, care au crescut foarte mult: pentru combustibil, piese de schimb, ulei etc.

„Deși un pic întârziat, e bine că avem un studiu care stă la baza delegării de transport local, precum și la construcția unui buget de venituri și cheltuieli. Realizarea acestui studiu s-a făcut în baza prețurilor generate în 2020 și nu în 2021, care au explodat. Noi, membrii ai CA, anunțăm că va trebui să acționăm pe toate căile menținerea pe linia de plutire a acestei societăți. Am convingerea că mă bazez pe sprijinul consilierilor locali în rezolvarea problemelor”, a spus Teo Popa.

Din acest moment… tămbălăul. Consilierii USR, prin vocea lui Dumitru Caragheorghe, au fost sceptici cu privire la acuratețea și eficiența studiului:

Nu prea înțelegem de ce raportul de oportunitate – care prezintă probleme de acuratețe – nu a fost consultat de conducerea CT BUS. Nu cunoaștem exact cum s-au derulat comunicările între societatea și autoritatea publică.  În acest moment e nevoie de semnarea contractului de predare a gestiunii începând cu 1 noiembrie. Trebuie discutat cu conducerea, cu sindicatele…”, a spus Caragheorghe.

De asemenea, studiul a fost criticat și de consilierul social-democrat, Costin Răsăuțeanu:

Consider cumva ca perspectivă viitoare să ne aplecăm mai atent în CL pentru astfel de aprobări. E un studiu pe genunchi, grăbit, care nu cuprinde prevederile importante. Se face referire la un cost pe care noi îl considerăm prost estimat. Se fac referiri la niște chestii… vă întreb: cum va asigura CT BUS un transport public în comun dacă aceste costuri nu vor putea susține funcționarea… Cred că cei care poartă responsabilitatea asta enormă de a transporta locuitorii orașului, turiștii, trebuie să aibă în considerare ca anul viitor salariile șoferilor să crească! Pe de altă parte, am sesizat că se vorbește de o extindere în zona metropolitană și știu că este foarte important ca municipalitatea să inițieze demersuri și cred că trebuie început și monitorizat atent astfel încât toate localitățile limitrofe să beneficieze de aceste trasee. Dau un exemplu: comuna Kogălniceanu. S-a pus problema cu turiștii care ajung acolo… cum ajung ei apoi pe litoral? Este foarte important să prindem asta în viitor… Cred că nu corespunde realității acest studiu, ca să oferim un serviciu public de calitate”, a spus Răsăuțeanu.

Cea mai dură intervenție a fost a avocatului Emil Tatu, care reprezintă cele două sindicate din cadrul CT BUS și care a transmis primarului Vergil Chițac că există o multitudine de prevederi legale depășite deja, concluzionând cu un apel la… empatie: șoferii CT BUS muncesc foarte mult și sunt plătiți foarte prost:

Un scurt context: la momentul acesta am împlinit 3 luni de negociere a contractului colectiv de muncă. A depășit perioada legală de 60 de zile. De 3 luni nu putem să negociem creșteri salariale, să ajungem măcar la venituri decente. De doi ani și jumătate nu a existat de fapt o negociere colectivă. S-a prelungit artificial și ilegal… Nefiind negociere, nu au fost nici creșteri. Acest studiu de oportunitate – pentru care s-au cheltuit bani publici – este nefundamentat. Nu reflectă în realitate costurile CT BUS la acest moment și face inefectivă orice negociere pe viitor. Astfel, costul de 9,26 lei pe km nu acoperă în nici un fel nici măcar cu un leu o creștere… salariile în CT BUS sunt undeva la 3.400 lei brut. Lunar, net, șoferii primesc aproximativ 2.000 lei, fără ore suplimentare. Un câștig decent doar dacă ar face 70 de ore suplimentare pe lună, ceea ce oricum e ilegal! (…) Salarizarea este proastă! În condițiile astea, acest studiu nu reflectă în nici un fel costul real. Curând, a fost aprobat prețul real al gigacaloriei, eh bine prețul real al km al CT BUS trebuie să fie exact acela real. Cel de astăzi nu este unul real. (…)  Premisa încheierii unui CCM trebuia făcut înainte de acest studiu! Într-o piață neconcurențială, CT BUS este singurul operator, nu poate să impună în nici un fel prețul, e lipsit de orice logică economică și juridică. Este greu de anticipat ce se va întâmpla în viitor cu acești oameni. Acest cost pe km este previzionat și pe următorii cinci ani… Acest proiect trebuie retras de pe ordinea de zi, fie respins. (…) De acord, compania trebuie eficientizată, dar organigrama a fost schimbată prin adăugare de posturi. Cum se restructurează prin angajare de personal? Mai ales că personalul actual nu trăiește decent. Oamenii ăștia muncesc 12 ore pe zi! (…) Constanța are cele mai mici salarii din țară în privința transportului local! (…) Nu uitați de oameni!”, a spus Emil Tatu.

De când a preluat mandatul, primarul Chițac s-a urcat cu picioarele pe CT BUS, dintr-un raționament electoral: a fost compania din subordinea Primăriei cea mai apropiată de fostul primar, Decebal Făgădău. De un an de zile, Chițac depune toate eforturile să demoleze activitatea companiei. Cândva profitabilă, acum pe butuci, CT BUS încă este ținută cu piciorul pe cap de primarul altfel:

„Prețurile probabil  vor fi mai mari în 2022… suntem într-o economie de piață, vom vedea atunci. (…) Dacă analizăm sustenabilitatea companiei, să ne setăm împreună viziunea. Noi, cândva, am delegat serviciul de transport către societatea pe care am înființat-o tocmai pentru a o eficientiza. Tocmai de-aia am aplicat managementul corporatist. Ori, eu ce constat? Las la o parte că auditul de anul trecut a arătat că am dat o supracomensație și că au plătit ilegal TVA la stat, care erau banii noștri… când m-am ocupat serios de asta, am discutat cu domnul Emil Boc, mi-a spus că nu se ocupă de așa ceva și directorul de acolo mi-a zis la fel… pentru că de 3 ani nu se mai ocupă de asta. Veniturile domniilor lor sunt suficiente pentru cheltuieli. (…) Noi dăm bani, dar nu cât vreți dvs, pentru că aveți management corporatist. Dacă gândim așa, ne vom înțelege întotdeauna”, a replicat Chițac avocatului Tatu.

În ciuda numeroaselor nereguli din proiectul de hotărâre, acesta a fost adoptat cu 18 voturi pentru și 8 abțineri. Acesta prevede:

Majorarea preţului biletului de o călătorie de la 1,5 lei la 2 lei (varianta 1) sau la 2,5 lei (varianta 2)

Majorarea preţului biletului de două călătorii de la 3 lei la 4 lei (varianta 1) sau la 5 lei (varianta 2)

Majorarea preţului biletului valabil 24 ore pe toate liniile de la 5 lei la 10 lei (în ambele variante)

Majorarea preţului biletului de 60 minute pe toate liniile de la 2 lei la un bilet valabil 75 min pe toate liniile la preţul de 5 lei (varianta 1) sau la 6 lei (varianta 2)

INTEGRAL:

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!