DOCUMENT Magazinele ar putea fi AMENDATE până la 100.000 de euro pentru practici neloiale

Deputatul liberal Cristian Buican a depus în Senat un proiect de lege care sancționează „practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar”. Propunerea oferă reclamanților dreptul să rămână anonimi și instituie amenzi.

Practicile comerciale neloiale sunt considerate practicile care deviază considerabil de la buna conduită comercială, care contravin bunei-credințe și corectitudinii și care sunt impuse unilateral de un partener comercial altuia, prevede proiectul de lege:

Este interzis cumpărătorului să amenințe cu efectuarea sau să efectueze represalii comerciale împotriva furnizorului, în cazul în care furnizorul își exercită drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei plângeri la autoritățile de aplicare a legii sau prin cooperarea cu autoritățile de aplicare a legii în timpul unei investigații”, se arată în proiect. Propunerea legislativă mai spune că este interzisă întârzierea de către cumpărător a plăților către furnizori:

Consiliul Concurenței va asigura, la cererea reclamantului, măsurile necesare pentru a proteja în mod adecvat identitatea reclamantului”, se mai arată în proiect.

Proiectul prevede că este interzis cumpărătorului să solicite furnizorului plăți care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului. Propunerea instituie amenzi de până la 500.000 de lei pentru încălcarea anumitor prevederi. De asemenea, pentru evitarea apariției unor practici comerciale neloiale, indiferent de momentul intervenirii lor pe lanțul agro-alimentar, proiectul prevede că se mai interzice:

a) cumpărătorului să returneze furnizorului produsele agricole și alimentare nevândute;

b) cumpărătorului să impună furnizorului o plată pentru listarea produselor sale agricole și alimentare, precum și pentru expunerea acestora spre vânzare;

c) cumpărătorului să solicite furnizorului plata pentru personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor de vânzare utilizate pentru vânzarea produselor furnizorului sau să oblige fumizorul să pună la dispoziție personal pentru vânzarea produselor sau orice altă activitate legată de procesul de vânzare-promovare;

d) obligarea reciprocă a părților, directă sau indirectă, să cumpere sau să vândă produse sau servicii de la sau către un terț;

e) cumpărătorului să solicite furnizorului taxe, indiferent de forma și denumirea acestora, care îl obligă pe furnizor să mărească artificial prețul de facturare al produsului;

f) cumpărătorului să delisteze sau să amenințe cu delistarea unuia sau mai multor produse agroalimentare, în scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale împotriva furnizorului;

g) cumpărătorului să retragă produsele de la raft ca mijloc de presiune în timpul negocierilor;

h) reprezentantului furnizorului sau cumpărătorului să aibă un comportament care se abate de la buna conduită comercială în procesul de negociere contractuală între părți.

i) cumpărătorului să practice scheme de formare a prețului afișat la raft, diferențiat pentru produse agroalimentare similare, indiferent de proveniență și/sau furnizor.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.