Spread the love

Măsurile de combatere a coronavirus lovesc în plin în… navigatori. Luna trecută,  companiile de navigație au suspendat la mijlocul lunii trecute pentru 30 de zile orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor. Non-efectuarea schimbului de echipaj ridică mai multe probleme. În primul rând, cei aflați deja în voiaje de câteva luni se vor confrunta cu oboseală, iar cei rămași acasă nu pot să plece și, prin urmare, se pot confrunta cu dificultăți financiare.

Transportul maritim este un domeniu primordial în comerțul internațional, practic cel care ține… planeta în mișcare. Fără transport maritim în ritm normal, comerțul paralizează, iar statele, efectiv, intră în blocaj, întrucât 90% din mărfuri au o componentă de transport naval. În acest context, autoritățile de transport, armatorii și toți actorii implicați au bombardat cu solicitări Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale (IMO), agenție guvernamentală în cadrul sistemului ONU, care coordonează cooperarea în domeniul navigației maritime.

Navigatorii, țepuiți de Bode și Vela!

Presiunile au dat roade, întrucât IMO a emis recent circulara mult așteptată: se recomandă (obligație, în fapt) statelor membre, deci și România, să declare marinarii drept key workers. Practic, IMO cere statelor o serie de măsuri necesare asigurării unui transport maritim fluid și sustenabil, care să permită schimburile de echipaj, aprovizionarea, operarea navelor, certificarea marinarilor.

Navigatorii așteptau ca joi seară, prin Ordonanța Militară nr. 8, să fie rezolvată această problemă, numai că ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, nu a inclus desemnarea mult așteptată. Totodată, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a fost prezent ieri în ședința Colegiului Naval, în cadrul căreia navigatorii au fost asigurați că sunt prinși în Ordonanță!

Dobre îi cere lui Vela să deblocheze activitatea maritimă comercială

Ordonanța a fost publicată, navigatorii au fost… uitați. În acest sens, deputatul constănțean al PRO România, Mircea Titus Dobre îi bate obrazul ministrului Vela și îl acuză că, în timp ce s-a dat liber la munci agricole și au fost redeschise piețele, navigatorii au fost lăsați de izbeliște, cei plecați în voiaj fiind blocați prin porturi străine pe întreg mapamondul, iar cei de acasă fără certitudinea unor viitoare voiaje. Astfel, deputatul Dobre îi solicită ministrului Vela emiterea O.M. 9, care să includă desemnarea navigatorilor cu statut de personal cheie.

„Toate semnele din ultima săptămână arată că Europa își cere oamenii înapoi și oamenii își cer dreptul la muncă. Europa își repornește motoarele economiei, iar asta deja e vizibil. Germania a anunțat, acum câteva zile, că are nevoie de 300.000 de lucrători pentru muncile agricole, apoi i-am văzut buluc, la aeroportul din Cluj, fără niciun fel de restricție. Și vor mai pleca. Urmează Italia și Franța, care deja au nevoie, fiecare, de câte 200.000 de muncitori pentru muncile agricole. Uzina Dacia Mioveni a anunțat că-și va relua activitatea, în scurt timp. Ați dat liber și la muncile agricole și ați redeschis piețele, prin Ordonanță Militară – ceea ce e bine – dar ați uitat de navigatori, domnule Marcel Vela. Navigatorii așteptau și ei Ordonanță Militară pentru deblocarea activităților comerciale din porturi. Dacă v-ați gândit să deblocați economia etapizat, măcar pregătiți OM 9 pentru navigatori. Este esențial pentru econmia României! Era foarte simplu să se lucreze și la această Ordonanță Militară, în paralel cu OM 8, astfel încât să fie deblocată activitatea navigatorilor. Dacă nu ați făcut-o până acum, este timpul să o faceți măcar începând de astăzi. Vedeți bine că în această perioadă se face o redistribuire a forței de muncă, iar activitatea nu se va putea reporni în România, dacă oamenii ne vor pleca acolo unde sunt ceruți și plătiți cu salarii deja mai mari decât le va putea oferi România. Încercați să nu blocați România pe perioadă nedeterminată, prin întârzierea măsurilor care se impun acum. Este o luptă contracronometru pe care putem să o câștigăm sau să o pierdem, în funcție de viteza de reacție a actualului guvern. Navigatorii așteaptă OM 9 prin care să fie desemnați drept personal esențial sau „key-workers”, pentru ca activitatea maritimă să păstreze un ritm în parametri optimi”, a transmis deputatul Dobre.

CITEȘTE ȘI

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *