Spread the love

77 deputați și senatori de la mai multe partide politice, atât de la putere, cât și de la opoziție, inclusiv neafiliați (PSD, PNL USR, ALDE, PMP), printre care și deputații de Constanța Stelian Ion (USR) și Robert Turcescu (PMP) și senatorul Ramona Nicoleta Dinu (USR), au inițiat un proiect de lege prin care vor să modifice Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a Rețeaua de localități. În principal, aleșii vor să introducă și municipiile de rangul II în rândul celor care pot forma zone metropolitane.

După modificarea propusă în Parlament, legea ar putea să prevadă exact așa: „În vederea dezvoltării echilibrate a teritoriului din zona Capitalei României a municipiilor de rangul II sau a municipiilor de județ, unitățile administrativ-teritoriale de bază din aceste zone se pot asocia într-un parteneriat voluntar în scopul înființării de zone metropolitane aferente spațiului urban. Asocierea contribuie la întărirea complementarităților între aceste unități și factorii de decizie interesați în dezvoltarea teritoriului“.

Printre municipiile din județul Constanța care ar putea constitui zone metropolitane se numără Mangalia și Medgidia, notează inițiatorii. Actul normativ mai prevede că zona metropolitană este constituită, prin asociere, pe baza de parteneriat voluntar, între centrele urbane (Capitala României și municipiile de rangul I și II) și localitățile urbane și rurale aflate în zona imediată, la distanțe de până la 30 km, între care s-au dezvoltat relații de cooperare pe multiple planuri.

„În aceste momente de transformări economice și financiare, într-o lume exploatată excesiv din pricina unui model de dezvoltare nesustenabil, orașele ocupă un loc central în ceea ce privește schimbarea modului nostru de viață, stimularea creativității, atragerea de talente, sprijinirea șomerilor să-și găsească din nou un loc de muncă și crearea de legături de cooperare între acestea. Națiunile, regiunile și orașele României și ale Europei, în egală măsură, se confruntă cu o triplă provocare: să facă față schimbărilor climatice și să reducă emisiile de C02, să creeze locuri de muncă și creștere economică să asigure o aprovizionare cu energie suficientă. Vestea cea bună este că nu trebuie să găsim trei soluții, pentru că, în opinia noastră, există un singur răspuns: creșterea durabilă ecologică. De aceea, trebuie să investim în orașele noastre, întrucât ele au un rol central de jucat în redresarea economică, de exemplu prin investiții în infrastructură urbană, în eficiența energetică și în inovare… Astfel, atât factorii de decizie din cadrul structurilor administrative locale mai mici, cum ar fi municipiile de rangul II, cât și factorii de influență, reprezentativi, din mediul de afaceri au conștientizat necesitatea creării unor structuri asociative care să permită stabilirea unor obiective de interes comun pentru un număr de 2, 3 sau mai multe localități, o creștere a eficienței în gestionarea fondurilor comune, precum și a forței de muncă locale. Aceste eforturi, pentru a deveni mai vizibile și interesante pentru mediul de afaceri, pentru potențialii investitori, au un efect benefic pentru administrația centrală și bugetul general consolidat, investițiile în infrastructură, apreciate de aceste asocieri (zone metropolitane) ca fiind necesare dezvoltării zonei, fiind suportate preponderent din fonduri puse la dispoziție de Asociație sau din fonduri europene atrase prin proiecte asumate de către Asociație mai puțin sau chiar deloc din fonduri de la bugetul general consolidat“, se arată expunerea de motive.

Proiectul de modificare a Legea nr. 351/2001 se află în dezbatere publică până în 25 septembrie, doritorii având posibilitatea să își exprime propunerile și sugestiile AICI!

Proiectul trebuie supus aprobării Parlamentului, mai întâi la Camera Deputaților, iar în final la Senat, care și este forul decizional în acest caz.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *