DEZBATERE PUBLICĂ Fenomenul „fake news”, combătut în școli! Deputatul Turcescu: „Internetul a devenit un mediu insalubru!”

Propunerea legislativă pentru introducerea disciplinei „Educaţie şi cultură media” în învăţământul preuniversitar este inițiat de deputatul liberal Ovidiu Raețchi. Susținut de alți 20 de deputați și senatori de la PNL, USR, PSD și PMP, printre care și deputatul de Constanța, Robert Turcescu, parlamentarul liberal arată că gestionarea informației în societatea contemporană a devenit „o provocare centrală pentru noi și copiii noștri”.

„Există un veritabil bombardament informational, menit să influențeze deciziile în domeniul comercial sau politic, vizând practic alegerile pe care le facem în mod cotidian. (…) Potrivit unor studii recente, România este țara cu cea mai mare rată de analfabeți funcționali din Uniunea Europeană, tinerii nefiind capabili să aplice în viața de zi cu zi cunoștințele dobândite la școală. (…) Dezvoltarea fenomenului „fake news” generează o criză pentru societatea contemporană și amenință inclusiv buna funcționare a democrațiilor liberale, cu riscuri asupra securității și siguranței naționale. (…) În acest context, începând cu ciclul gimnazial, este util ca tinerii să cunoască progresiv noțiuni de bază din teoria comunicării, să înțeleagă care sunt mediile pe care le pot accesa pentru o informare diversă, să își formeze un mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, să identifice manipulările informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, să își dezvolte capacitatea de a discerne între un „fake news” și un eveniment real/o informație adevărată”, arată deputatul Raețchi, în expunerea sa de motive.

Deputatul Robert Turcescu, având pregătire de jurnalist în mass-media centrală, s-a alăturat cu entuziasm inițiativei lui Raețchi, arătând totuși și aspectele negative pe care acest proiect, fie și adoptat, nu va putea să le îndrepte.

„I-am spus și colegului Raețchi la momentul semnării pentru susținere că va fi foarte greu de implementat un astfel de program. Pentru așa ceva, este nevoie și de un personal specializat! (…) Ne gândim că acest „fake news” face trimitere la mediul politic, dar nu este chiar așa. Putem să vedem recomandările de îngurgitare a unor medicamente, deformarea adevărului istoric ș.a.m.d. (…) Astăzi, internetul a devenit un mediu insalubru pentru că nu putem să vorbim doar de anumite state sau organizații care se ocupă cu acest fenomen, oricine își poate crea un cont de Facebook sau să își cumpere un domeniu și să trateze părerile personale ca fiind certe. Dacă vreți, este ca atunci când toată lumea credea că scapă de răceală cu antibiotic și a fost nevoie de o adevărată campanie în România în acest sens. Pot să vorbesc și din perspectiva părintelui, am adevărate lecții cu fiica mea de 18 ani, așa că, discutând de implementarea în mediul preuniversitar, chiar și oamenii maturi, pregătiți, precum subsemnatul, putem avea dificultăți cu acest fenomen. Fenomenul „fake news” nu va putea fi combătut niciodată, dar putem să avem astfel de inițiative și programe de pregătire și de înțelegere”, a spus deputatul Robert Turcescu, pentru TOMIS NEWS.

Propunerea legislativă a fost depusă la Camera Deputaților pe 19 decembrie 2018 și este înregistrată pentru dezbatere din 4 februarie a.c. Consiliul Legislativ a emis aviz favorabil pe 14 februarie, însă Consiliul Economic și Social a emis, a doua zi, aviz negativ, arătând că „o oră suplimentară pe săptămână ar presupune încărcarea planurilor cadru la clasa a VI-a la 29-31 ore/săptămână, adică aproximativ 6-7 ore/zi pentru elevi de 12 ani, conducând la supraaglomerarea programului săptămânal al elevilor”. Totodată, Consiliul Economic și Social a recomandat „completarea Programelor școlare de cultură civică”, disciplină care ar acoperi domeniul mass-media.

Propunerea legislativă este în dezbatere publică până pe 22 februarie și doritorii își pot exprima opiniile AICI!

CITEȘTE ȘI:

DISTRIBUIE
error0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*