Spread the love

Pe site-ul Ministerului Justiției a fost publicat proiectul de Lege privind desființarea Secției Speciale de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) și modificarea și completarea unor acte normative din domeniul Justiției.

Proiectul a fost elaborat și este promovat de Ministerul Justiției în temeiul programului de guvernare al Guvernului PNL Orban și a Memorandumului din data de 27 decembrie 2019 adoptat de acesta.

CITEȘTE ȘI:

Proiectul prevede ca soluții legislative principale, printre altele, desființarea SIIJ și revenirea la competențele legale ale parchetelor existente anterior înființării secției.

Independența Justiției, în percepția PNL: Factorul politic decide!

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, propune în proiectul de desființare a SIIJ și modificarea legii privind statutul judecătorilor și procurorilor. Astfel, potrivit proiectului, punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror ar urma să se facă cu autorizarea prealabilă a Procurorului General. Altfel spus, Ministerul Justiției pune în mâna unui singur om – mai mult, un om numit politic – puterea de a decide dacă un magistrat poate fi anchetat sau nu. În plus, magistrații nu vor putea fi trimiși în judecată fără aviz de la CSM. Aceste două filtre suplimentare nu există în legislația actuală. Doar în cazul arestării sau percheziției unui magistrat, procurorii au nevoie de avizul CSM, dar nu la trimiterea în judecată, iar procurorul general nu are niciun cuvânt de spus în ce privește anchetarea unui judecător sau procuror.

Ministerul Justiției a propus-o pentru funcția de șef al Parchetului General pe Gabriela Scutea, fost secretar de stat pe vremea când ministerul era condus de Florin Iordache.

Proiectul de lege îi îngrozește pe USR-iști, care consideră că inițiativa ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, a fost „scoasă din joben peste noapte”, așa cum ne-a precizat deputatul constănțean, Stelian Ion:

Nu a fost discutată cu nimeni, cel puțin nu cu noi, deși a existat deschidere de la început și o propunere de a face un grup de lucru care să lucreze la repararea Legilor Justiției. Intenția aceasta a fost abandonată pe parcurs și nu s-a mai constituit grupul… În schimb, vedem tot felul de soluții scoase peste noapte din joben. Este un proiect de lege, se pot aduce amendamente și acesta va fi și argumentul… Spre deosebire de alte OUG-uri date peste noapte, acesta e doar un proiect de lege. Dar, repet: discuția fusese alta inițial! Dincolo de faptul că nu a existat consultare, vedem o putere foarte-foarte mare putere acordată Procurorului General! Se supune unor tentații mari… Soluția propusă ar putea să aibă efecte contrare (față de ideea de independență a Justiției – n.r.), eu cred că ministrul și-a dorit independența Justiției, dar măsura asta ar putea să facă exact invers! Adică să se folosească funcția de Procuror General pentru a opri unele anchete incomode și pentru a-i favoriza pe unii magistrați. Din principiu chestia asta e greșită și nimeni, nici măcar ministrul, nici președintele României, nu pot garanta pentru orice numire politică ar face-o. Deocamdată, numirile sunt politice, asta e legea… Noi am cerut expres și am ieșit public: întâi, să se schimbe legea, numirile să vină din rândurile magistraților, de către CSM, iar factorul politic să fie eliminat din ecuație sau măcar diminuat substanțial. Nu s-a mers pe varianta propusă de noi, care e în acord cu Comisia de la Veneția și GRECO. Soluțiile propuse sunt criticabile!”, a spus Stelian Ion, pentru TOMIS NEWS

Proiectul de desființare a SIIJ mai prevede ca, în termen de 5 zile, dosarele acestei Secţii vor fi preluate de alte Parchete, iar procurorii revin la Parchetele de unde au venit. De asemenea, procurorii din cadrul Secţiei, inclusiv procurorul şef adjunct, revin la parchetele de unde provin. De la data revenirii la parchetul de unde provin, procurorii îşi redobândesc gradul profesional de execuţie şi salarizarea corespunzătoare acestuia avute anterior sau pe cele dobândite ca urmare a promovării în cadrul SIIJ.

SIIJ a fost înfiinţată prin modificarea legii de organizare judecătorească adoptată de fosta majoritate parlamentară PSD-ALDE-UDMR. Secţia a devenit operaţională în urma adoptării, în octombrie 2018, de către guvernul Dăncilă, la iniţiativa ministrului de justiţie, Tudorel Toader, a ordonanţei de urgenţă 90/2018. Ulterior, prin OUG 7/2019 şi 12/2019, secţia specială a dobândit mai multe atribuţii şi a fost scoasă de sub supravegherea Procurorului General, fapt care a stârnit proteste masive din partea procurorilor şi judecătorilor.

La sfârşitul anului trecut, guvernul Orban a adoptat un memorandum privind demararea procedurilor privind modificarea sau abrogarea legislaţiei privind SIIJ. Deoarece la referendumul din 26 mai 2019 cetăţenii au solicitat ca legile justiţiei să nu mai fie modificate prin ordonanţe de urgenţă, actualul proiect de act normativ va fi înaintat Parlamentului, după ce va fi avizat de CSM. Ministerul Justiţiei va trimite către Consiliul Superior al Magistraturii proiectul privind desfiinţarea SIIJ, după cum a declarat, marți, ministrul Cătălin Predoiu.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *