Spread the love

Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările aduse prin Legea nr. 286/2006, prin articolul 1, pct. 54, stabilește faptul că „pe durata exercitării mandatului, viceprimarul își păstrează statutul de consilier local, fără a beneficia de indemnizația aferentă acestui statut”. Numai că, începând cu data de 3 mai 2017, ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 87/2017, articolul 87 (1) stabilește faptul că „funcția de primar și viceprimar, primar general și viceprimar al municipiului București, președinte și vicepreședinte al consiliului județean este incompatibilă cu exercitarea funcției de consilier local”.

Viceprimarii din toată țara au luat foc. Practic, vorbim de două legi care se anulează una pe cealaltă, iar viceprimarii se tem de valurile de contestații ale adversarilor politici, dar și de prevederile unei interdicții pe care nu o înțeleg. Dacă ești viceprimar nu ai voie să fii consilier local, iar dacă alegi, de exemplu, funcția de consilier, cum se alege/numește viceprimarul? Și cum se va face remunerația?

Odată cu publicarea în Monitorul Oficial, pe 3 mai, viceprimarii au avut 15 zile la dispoziție pentru a-și exprima intențiile: viceprimar sau consilier local? După aceste 15 zile, termen de 60 de zile viceprimarii care nu și-au exprimat opțiunea, practic, nu mai au voie să participe la ședințe, dar dacă nu participă la trei ședințe ordinare consecutive se pierde calitatea de consilier și de viceprimar. O debandadă de nedescris, pe care încercăm să o lămurim.

De exemplu, președintele Asociației Comunelor din România, Emil Drăghici (primar la Vulcana Băi), a reacționat și le-a precizat colegilor din toată țara că „deja au fost făcute sesizări împotriva viceprimarilor care au participat la ședințele consiliilor locale ori comisiilor din cadrul acestora, începând cu data de 5 mai 2017”.

„Refuz să cred că cineva în România chiar a dorit acest lucru! (…)  Așadar, vă rog, în regim de maximă urgență să solicitați Parlamentului o notă de interpretare, în sensul celor anterior prezentate, eliminând orice echivoc în ceea ce privește faptul că viceprimarul ar fi incompatibil cu funcția de consilier local.  Până la clarificarea acestei nefaste situații provocate de un text necorelat cu alte reglementări în materie, apreciez că viceprimarul să nu să nu exercite atribuțiile specifice consilierului local atât în cadrul ședințelor consiliului local, cât și în cel al comisiilor de specialitate, comisiilor mixte sau comisiilor speciale de analiză și verificare, după caz”, a mai precizat președintele Asociației Comunelor din România.

Făgădău: „Trebuie să studiez legea, primesc tot mai multe sesizări”

Primarul municipiului Constanța privește reticent apariția Legii 87 și susține că primește din teritoriu din ce în ce mai multe sesizări.

„Nu știu prea multe despre subiect, astăzi mi-am propus să îl discut, pentru că deja îmi semnalează din ce în ce mai multă lume… (…) Dacă vă aduceți aminte, este ca pe vremea lui Nicolae Nemirschi. Nu pot să îmi exprim acum clar un punct de vedere, dar din perspectiva bilanțului politic nu se schimbă lucrurile. Trebuie să studiez legea și voi avea după aceea clarificări”, a spus primarul Decebal Făgădău, pentru TOMIS NEWS.

Robert Turcescu, deputat PMP: „Nu văd cu ochi buni această schimbare. Bulversează structura administrațiilor locale”

Deputatul PMP de Constanța, Robert Turcescu, ne-a precizat că legea complică treburile din administrația locală, care, în multe situații, vine la scurt timp după alegerile locale. Potrivit lui Turcescu, săptămâna viitoare ar putea debuta cu o dezbatere pe acest subiect.

„Este complicat. Câtă vreme primarul are un vot în consiliul general, practic este ales la un moment dat în toată arhitectura, viceprimarii sunt aleși din rândul consilierilor locali! Aici e o mare problemă, trebuie să fie o discuție, pentru că nu îmi dau seama care sunt rațiunile care au stat la baza unei astfel de decizii. Este o situație ușor paradoxală, mai ales că vine într-un moment în care abia s-au instalat structurile de conducere în administrația locală. Încă nu avem sesizări la partid, dar au fost discuții legate de modificarea privind participarea viceprimarilor în consiliile de administrație. Probabil că la începutul săptămânii viitoare vom avea o discuție pe marginea acestui subiect, în oricare caz eu nu văd, personal, cu ochi buni această schimbare, cu atât mai mult cu cât ea bulversează în acest moment, practic, structura administrațiilor locale”, a spus Robert Turcescu, pentru TOMIS NEWS.

La PNL e liniște. Boroianu așteaptă BPJ

Deputatul constănțean liberal, Robert Boroianu, precizează că încă nu s-a discutat în partid despre acest subiect.

„Deocamdată, nu am discutat despre această lege cu primarii (sic! – viceprimarii – n.r.), nu am primit nimic din teritoriu, când vom avea prima ședință de Birou Politic Județean sau Consiliu Director Județean, dacă se va ridica problema, vom lua un puls”, ne-a spus deputatul Boroianu.

Ionescu, primar ALDE, încântat: „Viceprimarul își pierde dreptul de vot. Legea clarifică o dispută”

Primarul de la Hârșova, Viorel Ionescu, se află printre cei care se bucură de prevederile Legii 87, fie pentru că clarifică disputa dintre legea administrației publice locale și legea incompatibilității, 161/2003, fie pentru că îl ușurează de presiunile la care este supus de viceprimarul, adversar politic, Ionel Dia.

„Dacă vă spun ce părere am eu, o să-i dau idei domnului viceprimar, pentru că știți că eu nu pot face echipă cu el… nu vreau să-i ridic mingea la fileu. Dar, din punct de vedere procedural, viceprimarul trebuie să facă în felul următor: să vină să facă o adresă către CL, în care să își manifeste intenție – dorește să rămână viceprimar sau consilier local? Dacă își dă demisia din funcția de viceprimar, automat rămâne consilier și se va alege alt viceprimar. Dacă dorește să rămână viceprimar, se vacantează locul de consilier și urcă următorul de pe listă. Lucruri simple! Viceprimarul se alege din rândul consilierilor, după care renunță la funcția de consilier… Dacă rămâne viceprimar, nu mai poate fi consilier, adică nu va mai avea drept de vot! Când cineva dorește să rămână viceprimar, își asumă acest lucru și își pierde statutul de consilier. Exact ca primarul: el renunță la statutul de consilier. (…) Dacă legea e bună sau nu e bună, nu pot comenta, pentru că legiuitorul este cel care analizează în deplinătatea capacității sale. Ideea, în schimb, lămurește disputa între legea 215 și 161/2003, unde legea 161 este una specială, care bate 215, a administrației publice locale. Clarifică odată problema, ca să nu se mai lase loc de interpretări”, a spus Viorel Ionescu, pentru TOMIS NEWS.

Proiectul de Lege pentru modificarea art.82 alin.(1) din Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei a devenit Legea nr. 87/2017 din 28 aprilie a.c. A fost adoptat de Senat la 29 iunie 2015, iar după un traseu sinuos a primit, pe 4 aprilie a.c., un punct de vedere negativ din partea Guvernului, prin Ministerul Justiției. În aceeași zi, a fost adoptat de Camera Deputaților, iar pe 15 aprilie a fost trimisă la președintele Klaus Iohannis pentru promulgare, care a venit prin decretul nr. 432, din 27 aprilie.

Pe de altă parte, fostul parlamentar Mihai Apostolache, jurist de profesie, încearcă să clarifice pentru administrația publică locală faptul că, practic, nimic nu se schimbă.

„Având în vedere faptul că Legea nr. 286/2006, care a modificat și completat Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, a intrat în vigoare în anul 2006 și a prevăzut, în partea sa finală, faptul că orice prevedere contrară soluțiilor legislative introduse prin reglementarea respectivă se abrogă, iar Legea nr. 161/2003 a produs efecte juridice începând din anul 2003, au întâietate normele introduse în legea administrației publice locale prin Legea nr. 286/2006 în raport cu cele cuprinse în Legea nr. 161/2003. Prin urmare, normele prevăzute de art. 57 alin.(7) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, care instituie dreptul viceprimarului de a-și păstra și calitatea de consilier local, se aplică în detrimentul celor cuprinse în art. 87 alin. (1) din Legea nr. 161/2003”, susținea pe 9 mai, Apostolache.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *