Spread the love

Un raport al Curții de Conturi de la începutul acestui an arată că Autoritatea Navală Română (ANR) a externalizat mai multe servicii de specialitate către firme private. Astfel, în loc să ajungă în bugetul companiei de stat, banii ajung în conturile unor societăți deținute de foști șefi ai Portului Constanța, un fost secretar de stat în MAI sau către firme fără angajați declarați ori care au alte coduri de activitate decât cele pentru care prestează serviciile către ANR.

Autoritatea, condusă de Alexandru Mezei, se află în subordinea Ministerului Transporturilor și supraveghează siguranţa navigaţiei şi securitatea navelor. Mezei a fost numit șef la ANR în iulie 2017, prin ordinul ministrului Răzvan Cuc, în timpul Guvernului Tudose.

Auditorii Curții de Conturi subliniază un management defectuos din cauza căruia ANR pierde bani în detrimentul unor firme private. Experții i-au adus la cunoștință acest lucru și lui Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor la acea vreme, dar care, însă, nu a dispus vreo măsură pentru a remedia situația. Totodată, în timpul controlului, auditorii au descoperit și că mai mulți salariați din cadrul biroului ANR care controlează navele și emite certificate de Gas-Free sunt în concedii fără plată câte 4-6 luni pe an, fapt care subdimensionează capacitatea biroului și devine astfel un argument pentru apelarea la serviciile societăților private.

În raportul întocmit de Curtea de Conturi, auditorii îi cer ministrului Cuc să impună Autorității Navale niște condiții minime prin care să se asigure că activitățile autorizate pentru emiterea certificatelor de Gas Free sunt efectuate de persoane calificate, iar societățile să încheie polițe de asigurare în favoarea ANR.

Externalizarea serviciilor de Gas-Free a devenit posibilă în urma unui ordin emis de Ministerul Transporturilor în iunie 2008, atunci când instituția era condusă de actualul premier Ludovic Orban, arată G4Media.

Ordinul, însă, nu permite firmelor private să efectueze controale și să emită certificate Gas-Free și pe navele maritime, ci doar pe cele fluviale. Cu toate acestea, societățile private autorizate de ANR emit astfel de certificate și pentru navele maritime.

Singurele taxe pe care societățile care efectuează controale le plătesc către ANR sunt autorizația care costă 1.391 lei și viza anuală de autorizație care costă 465 lei. Profitul firmelor este, însă, uriaș. De asemenea, costurile unui control și emiterea certificatului de Gas-Free pentru o singură navă poate fi de la 1000 de euro la câteva mii de euro, în funcție de tonajul fiecăreia.

Firmele agreate de Autoritatea Navală Română pentru a controla navele și a emite certificate pentru Gas-Free și Hot Work (pentru lucrul cu foc deschis) și care sunt menționate în raportul Curții de Conturi sunt Gonflabil SRL, Euro River Transport, Marseq Consultants, Navrom Shipyard, Naval Depol Expert, Seagas Services și Safe Port. Niciuna dintre aceste firme nu are un cod CAEN în concordanță cu serviciile pe care le prestează pentru ANR, adică de control și certificare a siguranței navelor care transportă materiale inflamabile sau lucrează cu foc deschis.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *