Spread the love

Măsurile de combatere a coronavirus lovesc în plin în… navigatori. Recent, companiile de navigație au suspendat la mijlocul lunii trecute pentru 30 de zile orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor. Non-efectuarea schimbului de echipaj ridică mai multe probleme. În primul rând, cei aflați deja în voiaje de câteva luni se vor confrunta cu oboseală, iar cei rămași acasă nu pot să plece și, prin urmare, se pot confrunta cu dificultăți financiare.

Transportul maritim este un domeniu primordial în comerțul internațional, practic cel care ține… planeta în mișcare. Fără transport maritim în ritm normal, comerțul paralizează, iar statele, efectiv, intră în blocaj, întrucât 90% din mărfuri au o componentă de transport naval. În acest context, autoritățile de transport, armatorii și toți actorii implicați au bombardat cu solicitări Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale (IMO), agenție guvernamentală în cadrul sistemului ONU, care coordonează cooperarea în domeniul navigației maritime.

Din România, au plecat mai multe solicitări de la Sindicatul Liber al Navigatorilor, iar Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV) a reușit să obțină prelungirea pentru trei luni a certificatelor la navă pentru cei aflați deja în voiaj, pentru evitarea unor complicații birocratice. Totodată, directorul general al CERONAV, Ovidiu Cupșa, vicepreședinte al Comitetului 1 al Adunării Generale a IMO, a încercat să convingă Secretariatul General să desemneze navigatorii drept personal esențial sau key-workers, pentru ca activitatea maritimă să păstreze un ritm în parametri optimi.

Presiunile au dat roade, întrucât IMO a emis zilele trecute circulara mult așteptată: se recomandă statelor membre, deci și România, să declare marinarii drept key workers. Practic, IMO cere statelor o serie de măsuri necesare asigurării unui transport maritim fluid și sustenabil, care să permită schimburile de echipaj, aprovizionarea, operarea navelor, certificarea marinarilor.

Potrivit lui Ovidiu Cupșa, circulara emisă de IMO, în ciuda denumirii sale de recomandare, are titlu obligatoriu și trebuie adoptată de guvernele tuturor celor 174 de state membre. Din punctul de vedere al lui Cupșa, până la sfârșitul acestei luni se va efectua cea mai mare parte a schimburilor de echipaje blocate în prezent.

„Cu durata, cred că este greu de estimat, pentru că depinde de la țară la țară cât de repede va implementa recomandările. Ele sunt recomandări, dar orice recomandare de la un organism internațional e obligatorie! Sunt 174 de state membre, așa că de la caz la caz va fi implementată în legislația națională după normele interne. La noi nu există probleme pentru marinarii noștri, ei pot să circule, pot să plece din țară și să se întoarcă. Ideea este că schimburile vor depinde de modul în care fiecare țară implementează circulara, în special care nu sunt europene, pentru că cele europene și-au implementat o circulară a Comisiei Europene care creează coridoare verzi pentru tot ceea ce înseamnă lucrătorii în transportul internațional – marinari, șoferi, mecanici de locomotivă și personal de deservire. (…) Emiterea circularei IMO a fost cel mai important dintre pași pentru desemnarea navigatorilor ca personal esențial, pentru că pe baza acesteia guvernele au motivația de a le acorda accesul liber. (…) Sigur, sunt și alte probleme: anularea unor zboruri, cheltuieli suplimentare de transport, dar este baza pentru fluidizarea schimburilor de echipaj. (…) Estimarea mea este strict personală și cred că pe parcursul lunii aprilie se va reglementa o bună parte din schimburile de echipaj. Pandemia a fost declarată pe 11 martie, au trecut 3 săptămâni, nici o autoritate guvernamentală, locală, nu a fost pregătită pentru așa ceva… Prima reacție și firească a fost să închidem tot… A fost primul răspuns. Pe măsură ce înaintăm în timp, trebuie făcut un plan de acțiune, ne adaptăm. (…) Toate reglementările la nivel mondial sunt urmate de reglementări la nivelul statelor, semnatare de Convenții pe care trebuie să le respecte. Circulara de care vorbim are rolul de reglementare și caracter general obligatoriu. (…) Cu un recul de câteva săptămâni, se vor face schimburile la nivel mondial. Până la pandemie, rata de schimb era undeva la 100.000 de marinari pe lună. Poate nu o să fie chiar același ritm, dar este posibil să se mai prelungească puțin contractele, cu o lună sau două luni, dar în principiu consider că până la sfârșitul lunii aprilie va fi rezolvată această criză a schimburilor de echipaj. Dacă pandemia nu va evolua, să avem probleme de natură umanitară… Dar, nu par să fie acum astfel de probleme”, a spus Ovidiu Cupșa, pentru TOMIS NEWS.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *