Cupșa, către IMO, despre comandanții care au suferit în situațiile nefericite recente: „Respectați drepturile navigatorilor!”

Zile negre pentru navigația maritimă comercială românească. Comandantul român al Mercer Street a fost ucis în Golful Oman, iar un altul a fost reținut în Cipru ș.a.m.d. În acest sens, International Maritime Organisation a primit o scrisoare deschisă de la ambasadorul organizației, directorul general al CERONAV, Ovidiu Cupșa, în care acesta solicită o implicare activă în această privință:

„Respectați drepturile navigatorilor!

Scrisoare adresată Secretarului General al IMO, privind implicarea IMO în respectarea drepturilor comandanților români, care au suferit în situațiile nefericite recente:

Stimate Domnule Secretar General, Excelența Voastră,

Vă informez că, la data de 2 august 2021, în portul Vassilikos, Cipru, comandantul român Gheorghe Popescu a fost reținut de pe nava sa „Red Granet” de către autorități. Motivul invocat este că nava pe care o conducea anul trecut a fost operată în portul ocupat de partea turcă. Comandantul român nu a făcut altceva decât să-și comande nava în deplină siguranță conform instrucțiunilor date de operatorul navei către portul de destinație.În conformitate cu dreptul internațional, echipajelor și navelor trebuie să li se garanteze securitatea, dacă nu încalcă regulile și principiile profesiei și își îndeplinesc datoria cu bună-credință, conform contractelor de muncă. Prin urmare, consider reținerea comandantului Gheorghe Popescu ca o încălcare gravă a dreptului la muncă și la libertatea personală.

Un alt cetatean român, comandantul Sandu Dan, și-a pierdut viața pe nava „Vantage Wave” pe 19 aprilie 2021 și de atunci, trupul său neînsuflețit se află la bordul navei. Toate țările prin care nava și-a continuat călătoria au refuzat să-i repatrieze corpul, astfel încât familia să poată face ceea ce se cuvine într-o astfel de situație.

De asemenea, regret să vă informez că, la 29 iulie 2021, un alt comandant, cetățean român, aflat la comanda petrolierului „Mercer Street”, și-a pierdut viața alături de un cetățean britanic, în urma unui atac cu dronă în Marea Arabiei. Pȃnă la această dată nu dețin informatii clare despre identitatea și situația repatrierii sale.Cred cu tărie că navigatorii nu trebuie să fie supuși unor presiuni politice, amenințărilor asupra vieții lor sau să fie în imposibilitatea de a fi repatriați în conformitate cu convențiile IMO și ILO. Cu tot respectul, solicit intervenția dumneavoastră, folosind toate mijloacele pe care le aveți la dispoziție, pentru ca statele semnatare ale Convenției IMO să respecte convențiile internaționale și să asigure siguranța și drepturile echipajelor și navelor.

Permiteți-mi, vă rog, să subliniez că astfel de acte pot avea loc oricând, oriunde în lume și orice membru al echipajului de orice naționalitate poate fi afectat.Vă rog să vă implicați în aceste cazuri, deoarece cred că IMO are datoria de a acționa în astfel de situații și de a se adresa organismelor internaționale și guvernamentale în cauză pentru a le clarifica, soluționa și preveni.Întreaga industrie a transportului maritim și, în cele din urmă, economia mondială depind de garantarea drepturilor și libertății navigatorilor de a-și practica profesia la bordul navelor, în conformitate cu convențiile internaționale și contractele individuale de muncă.

Cu deplină apreciere și respect,

Dr. Ing. Ovidiu Sorin Cupșa

Ambasador Maritim IMO”

CITEȘTE ȘI:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

One thought on “Cupșa, către IMO, despre comandanții care au suferit în situațiile nefericite recente: „Respectați drepturile navigatorilor!”

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *