Consumatorii, ASALTAȚI de review-uri ÎNȘELĂTOARE: 55% dintre site-urile verificate încalcă legislația UE

Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor au publicat rezultatele unei verificări a site-urilor web la nivelul UE („sweep”) privind review-urilor online ale consumatorilor. Sub coordonarea Comisiei, autoritățile din 26 de state membre, Islanda și Norvegia au verificat 223 de site-uri web importante pentru a detecta comentarii înșelătoare ale consumatorilor. Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, aproape două treimi dintre magazinele online, piețele, site-urile de rezervări, motoarele de căutare și site-urile de servicii de comparare analizate au stârnit îndoieli cu privire la fiabilitatea review-urilor: În 144 din cele 223 de site-uri web verificate, autoritățile nu au putut confirma faptul că acești comercianți făceau suficiente eforturi pentru a se asigura că review-urile sunt autentice, și anume că au fost postate de consumatori care au utilizat efectiv produsul sau serviciul pe care l-au recenzat.

„Consumatorii se bazează foarte des pe review-urile online atunci când fac cumpărături sau rezervări online. Nu vreau ca aceștia să fie păcăliți. Vreau ca aceștia să poată interacționa într-un mediu de încredere. Insist asupra unui aspect specific: companiile online trebuie să le ofere consumatorilor informații clare și vizibile privind fiabilitatea acestor review-uri. Rezultatele de astăzi reprezintă un apel clar la acțiune. Ne vom asigura că legislația UE este respectată”, a transmis comisarul european pentru justiție, Didier Reynders.

Alte constatări ale analizei site-urilor web privind review-uri online:

104 din cele 223 de site-uri web examinate nu informează consumatorii cu privire la modul în care sunt colectate și prelucrate review-urile. Doar 84 de site-uri web pun astfel de informații la dispoziția consumatorilor chiar pe pagina de review-uri, în timp ce restul le menționează cu ”litere mici”, de exemplu în termenii și condițiile legale;

118 site-uri web nu conțineau informații despre modul în care sunt prevenite review-urile false. În aceste cazuri, consumatorii nu au nicio posibilitate de a verifica dacă review-urile au fost scrise de consumatori care au utilizat efectiv produsul sau serviciul respectiv;

176 de site-uri web nu menționează dacă review-urile date în urma unor stimulente (de exemplu, cele care rezultă dintr-o recompensă monetară) sunt interzise prin politicile lor interne sau, în caz contrar, cum se asigură că sunt marcate corespunzător.

Autoritățile de protecție a consumatorilor au ajuns la concluzia că cel puțin 55% dintre site-urile verificate ar putea încălca Directiva privind practicile comerciale neloiale, care prevede că informațiile veridice trebuie prezentate consumatorilor pentru a le permite să facă o alegere în cunoștință de cauză.

Autoritățile naționale vor contacta comercianții în cauză pentru a opera modificările necesare pe site-urile lor web și, dacă este necesar, vor iniția acțiuni de punere în aplicare în conformitate cu procedurile lor naționale. Comisia va continua să colaboreze cu Rețeaua CPC cu privire la această problemă importantă și va sprijini autoritățile naționale în acțiunile lor de aplicare a legii.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *