Spread the love

Parlamentul României a ratificat abia la sfârșitul lunii iunie 2015 Convenția MLC 2006, care trebuia implementată până în noiembrie 2016. Semnată la Geneva, la 23 februarie 2006, Convenția prevede, printre altele, un sistem de asigurare financiară, socială și de sănătate, de acoperire socială de pensie, sănătate și ajutor financiar în caz de abandon, dar și de hrană la bord, combustibil, până când marinarii de pe navele sechestrate sunt repatriați. De asemenea, MLC 2006 prevede mecanisme de îmbunătățire a supravegherii la toate nivelurile, de la navă la companie, statul de pavilion și statul portului, până la statul furnizor al forței de muncă și la sistemul ILO pentru asigurarea conformității și controalelor uniforme la nivel mondial. Totodată, MLC 2006 asigură un sistem mai eficace de control al conformității pentru eliminarea navelor care nu corespund standardelor impuse de Convenție.

România a ținut foarte greu pasul cu implementarea Convenției, abia în februarie 2020 fiind adoptată Ordonanța de Urgenţă a Guvernului nr.18/2020 pentru completarea unor acte normative în domeniul transportului naval, parte a celebrelor 25 de OUG adoptate noaptea de Guvernul Orban. OUG 18 trebuia să asigure implementarea normelor metodologice. Graba acelor adoptări a adus și primele probleme: Guvernul a fost sancționat de Parlament pentru că nu el este abilitat să aplice astfel de reglementări. Primul vot a fost în Senat, pe 9 martie, unde OUG 18 a căzut, iar acum Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.18/2020 pentru completarea unor acte normative în domeniul transportului naval este la Camera Deputaților, unde se așteaptă îngroparea definitivă a actului normativ.

Alături de MLC 2006, în OUG 18 (disponibilă integral AICI!) se fac referiri și la Convenția STCW-F, care asigură garanții pentru personalul navelor maritime de pescuit. Astfel, odată cu respingerea OUG 18, normele metodologice pentru implementarea MLC 2006 și STCW-F sunt… în aer și toată legislația trebuie… luată de la capăt! Această pierdere politică de timp riscă să atragă sancțiuni asupra României, așa cum ne-a precizat președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.

„MLC 2006 a fost ratificată printr-o lege în Parlament, fără să se scrie mai departe cum va fi implementată în legislație, prin HG, ordin de ministru. A rămas doar că se ratifică. Noi am tot negociat norme de aplicare, ne-am întâlnit cu agenții, cu ANR, cu ministerul și când să o transpună Ministerul Justiției a trimis-o înapoi! După toate schimbările de guverne nu s-a mai făcut nimic… Căderea guvernelor a tot amânat… Acum, când a venit guvernul PNL au făcut un pachet de legi  și asta a fost o urgență pentru că riscăm infringement și au pus-o pur și simplu la pachet cu alte legi, 25 de ordonanțe… (…) Problema este că a venit rândul în Parlament să aprobe, dă un vot politic, a fost în Senat cu avizul negativ de la sindicate și patronate pentru că Guvernul nu ar trebui să dea Ordonanțe. Dar avizul este consultativ. Și PSD-iștii și PNL-iștii și USR-iștii știu ce înseamnă cu marinarii… Ne așteptăm în Cameră. Mai departe, în plenul Camerei nu știu cum o să fie… Trebuie făcută din nou altă Ordonanță. (…) Agențiile de crewing au asigurări pentru cazuri de abandon, în principiu oricum Convenția se aplică, dar în clar ne-ar fi ajutat să îi sprijinim pe navigatori mai bine. O parte din armatori, care nu au contracte ITF, sunt pur și simplu dezastruoase (contractele – n.r.). Nu toți navigatorii sunt protejați. Ar fi fost bine să introducem normele de aplicare mai puternice. Credem că navigatorii trebuie să fie protejați prin lege, trebuie să existe un minim garantat. Navigatorii sunt luați în voiaje duminica, noaptea… E vrăjeală partea cu „am luat la cunoștință”, noi am vrea să facem niște pași pentru protecția oamenilor, navigatorii nu trebuie neglijați. Sunt o castă mică și care fac lucruri bune la nivel global. Sperăm că anul acesta se va lucra ceva… Normele sunt gata, mai avem doar partea de asigurări sociale pe care nu am discutat-o”, a spus Adrian Mihălcioiu, pentru TOMIS NEWS.

Faptul că neaplicarea normelor metodologice va aduce sancțiuni pentru România este recunoscut și de guvern, care arată că procedura de infringement ar putea avea „un cuantum semnificativ, de natură a afecta bugetul de stat și a împiedica îndeplinirea unor obiective de interes public general”. Convențiile în cauză constituite acte cu forță juridică obligatorie ale organizațiilor internaționale semnatare și stabilesc în sarcina statelor membre obligația de a le pune în aplicare.

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *