Bola (PNL): „Traficul cu deșeuri prin Portul constănțean a devenit mai profitabil decât chiar traficul de droguri!”

Constatăm cu toții de la o vreme o avalanșă de containere, pline de deșeuri de toate felurile, care intră prin Portul Constanța Sud-Agigea. În ciuda mobilizării Gărzii de Mediu, a Poliției de Frontieră și chiar a… procuratorii, săptămânal sunt anunțate depistarea a zeci sau sute de tone de deșeuri. În acest sens, deputatul constănțean liberal Bogdan Bola arată faptul că o explicație pentru acest fenoment este că practica a devenit mai profitabilă decât traficul de droguri. Astfel, Bola a început o serie de întrebări și interpelări cu scopul modificării legislației în materie:

„Știați că traficul cu deșeuri prin portul constănțean a devenit mai profitabil decât chiar traficul de droguri? Acest lucru se întâmplă, în mare parte, deoarece în România, depozitarea și arderea deșeurilor combustibile costă în medie cam 17 euro/tonă, în timp ce media europeană este undeva între 250 -500 de euro pe tonă. Iar asta o spune clar Garda de Mediu, dar și procurorii specializați în infracțiunile de mediu. Am văzut în ultima perioadă o avalanșă de containere, pline de deșeuri de toate felurile, care intră prin Portul Constanța, pentru a fi îngropate/arse pe teritoriul țării noastre. Așa că am început să pun întrebări și să formulez interpelări celor care au atribuții în acest domeniu, pentru a înțelege mai bine acest fenomen și ce putem face să oprim/diminuăm această mizerie. Se pare că totul a început la sfârșitul anului 2018, în special în urma renunțării Chinei la a achiziționa și stoca/arde aproximativ 24 de tipuri și categorii de deșeuri. Acest lucru, precum și căutarea de către generatorii europeni de deșeuri a unor noi piețe de valorificare, a dus la reconfigurarea fluxurilor de deșeuri la nivel mondial. Iar România a devenit o țintă..prea ușoară, din păcate. Garda Națională de Mediu a întocmit un raport, în luna martie acestui an, prin care atrage atenția asupra vulnerabilităților majore pe care le avem în țara noastră pentru a stopa acest flagel:

🆘 personal insuficient

🆘 aparatură specializată inexistentă

🆘 legislație mult prea permisivă

🆘 neaccizarea deșeurilor combustibile

🆘 capacitatea extrem de redusă de valorificare/reciclare din România

Un punct, în special, mi-a atras atenția: conform art 55 din Regulamentul (CE) nr 1013/2006 al Parlamentului European, “statele membre pot desemna anumite birouri vamale de intrare și de ieșire pentru transferurile de deșeuri care intră și/sau părăsesc Comunitatea. În cazul în care statele membre decid să desemneze astfel de birouri vamale , nu se va permite nici unui transfer de deșeuri să folosească orice alte puncte de trecere a frontierei dintr-un stat membru pentru ieșirea sau intrarea din Comunitate”. Cu toate că avem această pârghie legală, pentru a deține mai mult control asupra a ce intră în România, noi nu am pus nici acum în aplicare acest articol 55. Cu resurse puține și răsfirate la toate punctele vamale, Garda de Mediu Constanța inspectează doar aprox. 10% din deșeurile care intră prin port!! Deci..vorbim de prostie, nepăsare sau corupție?! Nu știu, însă trebuie acționat imediat, mai ales că aici nu mai poate nimeni folosi celebra scuză “nu avem, domne, bani pentru așa ceva”. În cazul ăsta, voința politică este de ajuns!În ultimele săptămâni, am purtat mai multe discuții cu domnul procuror Niță Teodor, care a înființat acum o lună asociația “Stop Waste”, privind demararea unor modificări mai mult decât necesare în legislația privind protecția mediului. Și aici, ca și în domeniul pescuitului, sunt peste 10 legi și ordonanțe ale Guvernului care stabilesc cadrul în care organele de control și procurorii pot acționa. Iar lacunele sunt multiple și evidente, așa cum reiese și din documentul trimis de către asociație mai multor parlamentari..Până la începerea sesiunii parlamentare, împreună cu comisarii Gărzii și domnul procuror vom stabili mai multe obiective pe care să le modificăm în corpul legii și să obținem cât mai rapid modificările de care Legea are nevoie pentru a funcționa așa cum ar trebui – prin protejarea mediului, nu a unor grupuri de interese”, a transmis deputatul Bola.

CITEȘTE ȘI:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *