Spread the love

O știm cu toții: partea de sud-est a României este asediată de la o vreme despre realizările de la Cluj. Nimic rău nu se întâmplă la Cluj, toate veștile și toate știrile sunt numai de bine. De la fonduri europene, la cum însuși primarul Emil Boc iese pe stradă ca să dea cu mătura, mesajul este foarte clar și nu poate fi ignorat: soarele se învârte după Cluj. Asediul este atât de concertat, încât cine nu susține valul riscă să fie pus la zid. În contrapartidă, toate relele se întâmplă la… Constanța. Despre aspectele negative ale Clujului se pot scrie cărți, însă ne vom axa pe un simplu exemplu: săptămâna aceasta s-au scos în circulație în Cluj zece autobuze Irisbus Agora L. Produse în 2005, aceste autobuze au circulat până anul trecut în Rouen, Franța. Echipate cu un motor diesel Iveco Cursor euro III, cu un parcurs mediu de 600.000km fiecare dintre ele, acestea au fost retrase din circulație anul trecut din orașul de pe Sena, ajungând în Cluj-Napoca în primăvara acestui an, ocazie cu care au căpătat o înfățișare… mov. Evident, Emil Boc nu poate fi asociat cu coșciuge bune de casat, astfel că achiziția a trecut ca și neobservată. Fiecare dintre aceste autobuze, expirate din toate punctele de vedere, a costat 32.621 de euro.

Miercuri, directorul general al CT BUS, Bogdan Niță și primarul Constanței, Decebal Făgădău, au organizat un eveniment de prezentare a 18 microbuze care vor intra în flota companiei de transport. Întrebați despre situația de la Cluj, cei doi au avut… păreri împărțite. Niță ne-a precizat că Primăria Cluj ar fi putut să apeleze la CT BUS, dacă tot și-au dorit autobuze second-hand:

„Aș vrea să le spun că, din fericire, ar fi putut să vină la noi, pentru că și noi avem peste 100 de autobuze pe care le-am casat și sunt disponibile pentru vânzare, licitația va fi anunțată în perioada imediat următoare”, a spus Bogdan Niță.

Primarul Făgădău a vorbit despre substratul situației, conștient fiind de promovarea intensă a Clujului, iar această achiziție nu se încadrează întocmai în registrul reclamei. Totodată, Făgădău a precizat că achiziția, probabil, acoperă o rută mai săracă și nu s-ar fi impus o investiție mai serioasă:

„Eu nu judec faptul că în Cluj, care ni se dă exemplu la toate capitolele de „așa, da”, au cumpărat autobuze, pentru că ține de o decizie strategică, a companiei endorsată, asumată, de Primărie. Achiziționezi în funcție de potențialul financiar și de randament. Eu nu îi judec pe cei din Cluj pentru că au cumpărat autobuze rulate, din Franța, din Germania, nu știu… Mulți colegi din țară au cumpărat autobuze sau microbuze rulate în străinătate. Unii au cumpărat chiar și tramvaie pe care alții le-au scos din uz, pentru că – să fim sinceri – capacitatea financiară a României nu este una cu care să ne mândrim. În realitate, autobuzele electrice în România au existat doar în Cluj pe baza unor granturi elvețiene – deci nu a fost un efort al comunității și au fost doar în Cluj, toate celelalte comunități – indiferent de culoarea politică – Sibiu, Iași – din partea PNL – au tot împrumut de la BERD, au câștigat licitația organizată transparent cei de la Isuzu. (…) La Cluj nu este nici un fel de rușine să spui că pentru rute care nu îți aduc randament financiar satisfăcător trebuie să apelezi și la o flotă care nu este atât de nouă. Românii s-au obișnuit cu schimbări rapide, totul cel mai scump, cel mai bun, în sistemul public, iar în sistemul privat nu se poate așa. Îi înțeleg pe cei de la Cluj că, probabil, și-au făcut câteva capete de rute, sociale, cu autobuze second-hand. Probabil că nu justifica randamentul economic o investiție într-un autobuz nou. Partea aceasta cu tehnologia nouă devine profitabilă când ai clienți pentru așa ceva. De ce nu își cumpără toată lumea de la Tesla? Piața noastră nu este pregătită pentru așa ceva. (…) Cei de la Cluj sunt pentru mine un exemplu de cum coexistă acolo mediul economic, politic și universitar. Aș vrea să luăm ce e bun de la Cluj și dacă CT BUS va avea nevoie pentru o rută mai săracă sunt convins că va face același lucru. Mi-aș dori ca toată flota noastră să fie la dotările acestea, chit că e vorba de un serviciu social, o rută la marginea orașului. Îmi doresc să înlocuim cât mai repede toate MAZ-urile. La Cluj, aceste știri nu apar, apar doar cele bune, eu consider că orice autobuz cumpărat de o companie publică este o veste bună – că e nou, second hand, diesel etc. Am înțeles subtratul situației, care va fi foarte prezentă în campania electorală la Constanța, se va spune cât de urât e orașul nostru doar pentru că e primar Făgădău și cât de frumos e Clujul doar pentru că e primar Boc. Se va spune ce randament are Oradea, doar pentru că este primar dl Bolojan și cu ce viteză se prăbușește Constanța pentru că e primar Făgădău. În realitate, oamenii aceștia își vorbesc de rău concetățenii, lucru pe care eu nu îl voi face niciodată. Eu îi iubesc și pe clujeni și pe orădeni cum îi iubesc și pe constănțeni. Alături de echipa mea, zi de zi, muncim să-i facem mândri pe constănțeni de orașul lor. CT BUS este principalul motiv de mândrie din mandatul meu și mă mândresc cu familia CT BUS și atitudinea CT BUS”, a spus Decebal Făgădău.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *