Au ajuns la CAPĂTUL RĂBDĂRII: Investitorii locali i-au scris lui Chițac și… Guvernului. „Comandamentul Litoral NU acționează conform legii, suntem AMENDAȚI la indicația unei persoane!”

Turismul constănțean este pe butuci sau cel puțin nordul litoralului, unde – după un sezon estival 2020 compromis – toate speranțele erau pentru această vară. Plajele lărgite excesiv, controale peste controale și nici un fel de sprijin guvernamental pentru administratorii de plaje sau patronii de hoteluri ș.a.m.d., toate acestea au dus la o soartă foarte grea pentru investitorii locali. În vârf de sezon, când lucrurile ar fi trebuit – teoretic – să funcționeze în parametri normali, investitorii se revoltă.

Mai mulți administratori de plaje și patroni de hoteluri și restaurante i-au scris primarului Constanței, Vergil Chițac și mai multor ministere: al Economiei, al Mediului dar și ABADL. Vorbim de două scrisori în care aceștia reclamă lipsa oricărei empatii din partea statului, ba mai mult: Primăria Constanța și instituțiile guvernamentale se străduiesc să falimenteze turismul local.

Prima dintre aceste scrisori este semnată de 12 administratori de plaje, care s-au adresat primarului Chițac:

Stimate domnule Primar,

Prin prezenta va supunem atentiei urmatoarea situatie de fapt  care impacteaza negativ in activitatea economica si turistica desfasurata de operatori de sectoare si subsectoare de plaja mentionate in referinta. Astfel, in temeiul contractelor de inchiriere incheiate cu ADMINISTRATIA BAZINALA  DE APA “DOBROGEA LITORAL” societatilor noastre li s-a transmis dreptul de folosinta asupra sectoarelor de plaja Constanta 1, functia de recreere si functia sportiva, in scopul exploatarii acestora in conformitate cu destinatia acestora. In conformitate cu prevederile contractuale aplicabile, drepturile locatarului sunt:

[…]

  • Sa  organizeze servicii de plaja, activitati sportive, de divertisment, culturale si de agreement nautic pe plaja;
  • Sa amplaseze pe bunul inchiriat, cu acordul scris al locatarului, numai constructii si dotari prevazute de documentatia de urbanism si care sa nu afecteze integritatea suprafetei de plaja;

[…]

Cu referire la situatia pe care o expunem atentiei dvs, redam in cele ce urmeaza prevederile legale incidente care ne indreptatesc sa solicitam o solutionare a situatiei care genereaza un impact negativ atat in activitatea economica cat si in cea turistica a companiilor noastre, astfel:

OUG 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă prevede:

 Art.6

  (1) Construcţiile şi dotările admise a se amplasa pe plaja cu destinaţie turistică sunt următoarele:
  a) module de grupuri sanitare, numai în cazurile în care acestea nu se pot amplasa în zona limitrofă;

  b) dotări pentru agrement specific plajei;

  c) posturi de prim ajutor şi de salvare;

  d) construcţii şi amenajări cu caracter provizoriu, demontabile;

  e) instalaţii de captare a energiei solare în zona bateriilor de duşuri.

              Avand la baza baza legala in virtutea careia se pot desfasura si activitati de alimentatie publica tip beach bar, tinand cont si de functiile spatiilor care fac obiectul contractelor de inchiriere,  intelegem sa formulam prezentul memoriu, in sensul solicitarii sprijinului crearii bazei legale care ofera posibilitatea agentilor economici sa efectueze demersurile legale in vederea obtinerii autorizatiei de functionare pentru desfasurarea activitatilor de alimentatie publica si/sau recreative si distractive. Astfel, in vederea obtinerii actului administrativ mai sus amintit, este solicitata autorizatia de construire, document care in acest moment nu poate fi obtinut motivat de lipsa Planului Urbanistic Zonal, document care practic are caracter de reglementare  specifica detaliata a dezvoltarii urbanistice a zonei mentionate si care acopera toate functiunile zonei. La acest moment, din demersurile efectuate, am identificat existenta unui PUZ aprobat prin HCL 138/2008, modificat prin HCL 122/2013, document care se pare nu este in concordanta cu situatia actuala din teren care sa permita operatorilor sa autorizeze activitatile mai sus amintite. Potrivit documentului amintit se aprobau urmatoarele: “Plaja se va agrementa şi se va dota cu : dotări sanitare, cabine de schimb, posturi de prim ajutor, foişoare de observaţie Salvamar, centre de închiriere a dotărilor pentru plajă, locuri de joacă pentru copii, terenuri de sport, construcţii uşoare cu funcţiunea de alimentaţie publică.”

Nu in ultimul rand dorim sa reiteram faptul ca aspectele prezentate mai sus au generat o serie de controale care s-au finalizat cu nenumarate sanctiuni contraventionale si chiar cu instiintari de demolare a constructiilor usoare edificate, operatorii fiind practic pusi in imposibilitatea de a se conforma dispozitiilor legale motivat de insuficienta documentatiilor de urbanism necesare, aspect care au impactat puternic in activitatea economica, aducand  totodata si un prejudiciu de imagine functiunii turistice a zonei afectatate.

Fata de cele prezentate,  solicitam respectuos autoritatilor locale sa sprijine operatorii care administreaza sectoarele de plaja in baza contractelor de inchiriere, in sensul initierii in regim de urgenta a demersurilor necesare actualizarii/intocmirii Planurilor Urbanistice Zonale care sa confere baza legala obtinerii autorizatiilor de construire respectiv a  autorizatiilor de functionare pentru a crea premisele efectuarii unor activitati turistice de calitate si care sa permita in continuare promovarea Municipiului Constanta ca oras turistic.

Cu deosebit respect,

  1. ASOCIEREA GRUP CLAUDIU 2004 SRL-AMELSUN SRL
  2. SC MYSTIC BEACH SRL
  3. SC DAMPARI COM SRL;
  4. SC SAFRA MALI SRL;
  5. SC LUNA BEACH SRL;
  6. SC SIA LEASING INTERNATIONAL SRL;
  7. SC AZUMA BEACH SRL
  8. SC MEGA TELEKOM SOLUTION;
  9. SC PILISTERA  MARKET SRL
  10. SC QUICK CLAS SRL;
  11. SC EXELERO EVENTS SRL;
  12. SC PANTHEON MANAGEMENT SRL

A doua scrisoare este semnată de Laurette Due SRL Constanta și White Beach SRL și este adresată Ministerului Mediului, al Economiei și ABADL:

DOMNILOR MINISTRI, SECRETARI DE STAT SI DIRECTORI,

Având în vedere contextul și situația economică în care ne aflăm, a apărut necesitatea și urgența de a vă sesiza cu privire la unele aspecte legate de activitatea economică și turistică pe care o realizăm pe litoralul românesc  si condițiile în care ne regăsim, pentru care vom detalia după cum urmează:

1.Noi reprezentam un complex hotelier, situat în centrul stațiunii Mamaia, denumit Sara Boutique Hotel, care a reluat cu greu startul, datorită situației deosebite în care s-a aflat anul acesta Stațiunea Mamaia.

După cum bine cunoașteți, am parcurs o criză “pandemica”, care a blocat economia si turismul, activitatea horeca fiind grav afectată. Astfel, am fost nevoiți ca în anul 2020 să închidem unitățile de cazare iar activitățile desfășurate pe plaja să fie la cote reduse, pentru a respecta restrictiile.

În anul 2021, deschiderea sezonului s-a realizat cu mare întârziere, datorită unor cauze multiple, dar care au influențat negativ activitatea economică pentru toti operatorii din stațiune.

In toată această perioadă am fost nevoiti să sustinem costurile salariale ale personalului, de care nu ne puteam lipsi, să acordăm unele salarii sau bonusuri personalului pentru a ne asigura că îl fidelizăm, iar din luna aprilie-mai 2021 să îi plătim efectiv pentru a avea garanția că acestia nu pleacă în plin sezon. Nu ne-am regăsit nici în situația de a fi ajutati prea mult de autoritatea locală care a întârziat deschiderea sezonului estival datorită modificărilor de regulamente privind activitatea comercială și legat de parcările din stațiune, care au creat mari dezbateri, dovedite inutile.

Lunile aprilie, mai si iunie 2021 au fost luni generatoare de pierderi, deoarece a fost perioada în care deși am reangajat personalul si am început reamenajările si pregătirea cu deschiderea locațiilor, am stat asteptând câțiva turiști sau mai exact am stat cu speranța că vor ieși la plimbare pe aleea de promenadă constanțenii.

Este drept, că în toată această perioadă nu ne-a ajutat nici vremea. Anunurile privind prognoza-meteo si vremea capricioasă, cu ploile care s-au întins pe o perioadă mai lungă de timp în sezon, au redus substantial numărul de  turiști, astfel că au fost weekenduri întregi în care turiștii au lipsit cu desăvârșire din stațiunea Mamaia.

În luna aprile si mai 2021, Primăria Municipiului Constanta a demarat acțiunea de dezbatere publică a noului Regulament privind organizarea și desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor de piață din municipiul Constanta,  ce a generat un val de nemultumiri, finalizate cu o multime de amendamente si contestatii la draftul de regulament publicat și la solicitarea de dezbateri si întâlniri, din partea asociațiilor patronale si a operatorilor pj si pf.

Cu toate că s-a încercat să se comunice nemulțumirile si propunerile de revenire sau reformulare pentru unele prevederi, a fost adoptat Regulamentul în forma dorită de reprezentanții autorității publice locale.  La această dată asociațiile patronale în turism și horeca, au revenit si au acționat în instanță HCLO.

Acest lucru si controalele care au urmat au făcut ca nemultumirile operatorilor să se exacerbeze.

Apreciem că nu este normal și firesc să se se întocmească proces-verbal de constatare si aplicare de măsuri contravenționale, pentru unele situații de depășire cu 4 ml a unei podine din lemn în execuția unui drum de tip podină, pe plajă, la o amenajare provizorie a zonei de plajă.

Reacția administratorilor si a managerilor de strcturi turistice, a fost de cele mai multe ori justificată, si a ajuns la reprezentanții legali ai municipiului Constanța si a celor care coordonează această activitate, dar nu a avut un feed-back pozitiv din partea autorității publice locale.

Astfel, controalele nu au încetat, din potrivă s-au intensificat si a generat doar un val de sancțiuni contraventionale aplicate acestor întreprinzători privați care și așa au cheltuit în tot acest timp bani din credite, care nu se stie când se pot stinge sau restitui.

Dacă în alte state, guvernele au acordat întreprinzătorilor despăgubiri sau ajutoare de stat, la noi în România, reacția este de a împovăra si a amenda acești agenți economici.

Este incredibil cum Grupul de coordonare al activității litoral sau Comandamentul litoral Constanta, în loc să preia din problemele agentilor economici și să gestioneze aceste probleme începând cu rezolvarea acestora de partea autiorității locale, a început cu amenintările realizate de unul din coordonatorii acestui grup si cu amenzile aplicate la indicația acestuia. Se constată că în fapt Corpul de control al primăriei municipiului constanța împreună cu polița locală, nu acționează conform legii si sarcinilor de serviciu, ci numai la indicația unei persoane. Astfel, se lasă impresia unei direcționări individuale  sau mai exact asta chiar este. Dar dacă fată de aceste probleme petrecute în lunile iunie si iulie, timpul a trecut, au mai aparut altele pe care le detaliem în continuare.

2. Un alt aspect grav, a fost creat de Administratia Nationala Apele Romana si Administratia Bazinala Dobrogea Litoral

Se cunoaște acțiunea realizată prin Proiectul de innisipare al Zonei Costiere, faza care s-a derulat pe plaja din Mamaia în anul 2020-iulie 2021.

Slaba gestiune a proiectului si a actiunilor generate de realizarea innisiparii în Mamaia, a creat mari neajunsuri operatorilor din zonă.

Astfel:

  • nu s-au cunoscut cerințele legate de modul de realizare a înnisipării si felul în care sunt afectați agenții economici;
  • nu s-au înstiințat din timp locatarii despre atributiile pe care le au în legatură cu acest proiect;
  • nu s-au suspendat contractele și în felul acesta nu s-a stiut despre cum se vor realiza aceste lucrări de înnisipare;

            Unitatea noastră detine si un activ cu functiunea de cazare.

            Toti turiștii care vin sa se cazeze, vor să stea la malul mării, să facă baie în mare, să-si supravegheze copii care se joacă pe mal sau în apă și să stea la briza Mării Negre, care se simte cum bate la mal.

            Astfel, este de neînțeles cum autoritățile statului care schimbă condițiile contractuale de la licitatie si care încheie prin ABA Dobrogea-Litoral, contracte de închiriere, în care limitele sectoarelor de plajă sunt Aleea de Promenadă si linia/malul Mării Negre, acum desi cere si încasează bani pe plajă, nu mai asigură aceste condiții.

            Este incredibil cum  desi în documentațiile tehnico-economice , respectiv în studiul de Fezabilitate și în proiectul Tehnic al lucrării de Înnisipare sunt prevăzute lățimi de circa 100 metri liniari, plaja din Mamaia a ajuns la finalizarea lucrărilor să aibă 300 ml lățime.

            Cine va plăti aceste suprafete immense de plajă rezultate din înnisipare ? Cine ? Nu este normal să se mai scoată la licitatie toată suprafaața de plajă, care s-a format, ce-a nou creată. In Spania si in alte state nu este așa.  

            Operatorul economic care va îndrazni sau nu, nebunește să participle la o licitatie viitoare ? Cine?  Caci așa cum este acum legislația, care este învechită si nu este aliniată cu realitatea economică, cu standardele si practica europenă, în mod cu totul nelegal si nesustenabil 1/3 din suprafața de plajă asa cum este acum în legislatie, se suporta fără contraprestatie sau recuperare de cost, tot de operatorul economic/locatar. Nu este firesc .

            Nu este normal să nu se alinize contractele de închiriere a sectoarelor de plajă, care la această dată sunt diferite ca si conditii si continut, având la baza Instructiuni de Licitatie cu criterii total diferite, care încalcă toate principiile constituționale cât și cele stabilite prin legislația specială.

            Turistii care mai ajung în statiunea Mamaia, critica si comentează si spun că nu au cum să plătească 100 lei/ zi locul de parcare în Mamaia în loc să dea această sumă de bani la cazare.

            Dar, cele mai multe plâgeri sunt legate de faptul că nu au cum sa stea pe sezlong la mijlocul plajei, deoarece este mare cădură în acea zonă, nu se simte briza, nu au cum să-si supravegheze copii care stau la mal si nu se mai pot relaxa si recreea astfel. Pentru ca să-si cumpere o bautoră răcoritoare trebuie să facă sute de metri până la bar (idem la toaletă), iar ca să se răcorească fac sute de metri până la apă.

            Așa, a ajuns situația în statiunea Mamaia. Un stress si un disconfort pentru turisti.

            Dar mai grav este pentru noi, operatorii economici care avem contracte de închiriere si care avem  vânzări reduse pe bar si extrem de reduse la sezlonguri datorită faptului că ANAR si ABADL au dispus măsura menținerii umbrelelor în limitele vechi de amplasament.

            La unitatea de cazare, am avut nenumărate situații în care au fost anulări de rezervări pe booking, au cerut banii înapoi, au plecat turistii, s-au restituit avansurile, situații care au ajuns la a se face reclamații la OPC legat de aceste anulări de rezervări.

            Toate aceste probleme sunt generate de modul defectuos de gestionare a plajei din Statiunea Mamaia, de către toti factorii implicați: în primul rând de ABA Dobrogea-Litoral, apoi de ANAR dar si de către minister.

            Toate acestea se datorează lipsei de respect față de operatorii economici care desfășoară activitatea pe litoral, a unei neaplecări asupra cunoașterii situației economice, a realității, care crează consecințe deosebite la nivelul societății noastre dar si asupra firmelor din Mamaia.

            Din ce bani se vor achita salariile personalului, impozitele aferente, taxele către autoritățile locale si impozitele către bugetul de stat, dacă nu vin suficienti turisti în această perioadă de lună august ?

            Din ce bani se va plăti chiria la plajă anul acesta, dacă condițiile si realitatea economică este alta, dacă nu sunt turiști si vânzări sunt mici atât la plajă cât si la bar?

            Toate aceste probleme trebuiau a fi analizate cu mult mai multă atenție si trebuia să se țină seama de această perioadă de tranzit de după Covid si înnisipare.

            În mod firesc trebuia să se resolve problema legată de actualizarea legislatiei de utilizare a plajei, de aliniere la conditiile si realitatea actuală, care trebuia să alinieze toate contractele de plajă după noi baze si apoi să se facă inspecții si să se aplice sanctiuni contravenționale.

            Nu este normal să se invite operatorii economici si reprezentantii patronatelor în data de 4 august la o întalnire la ABA Dobrogea-Litoral, să se discute, să se facă o minută a întîlnirii care s-a transmis la Ministerul Mediului iar a doua zi la ora 8 dimineata, echipe mixte operative de inspector din cadrul ANAR si Inspectoratul Judetean Constanta(IPJ) să aplice contraventii atât pe OUG 202/2002 cat si pe legea apelor 107/1996, modificate.

            De ce a fost nevoie de un alt comandament al apelor, pe langa cel au autorității locale ? nu cumva este vorba de o lipsă de coerență, de o lipsă de comunicare?

            Avand la baza aceste contracte de inchiriere ne considerăm a fi parteneri! Asteptam linii directoare clare, dezbateri constructive cu rezolvarea problemelor, cu feedback la probleme, nu direct amenzi . În 30 de zile au fost 12 -15 controale, aproape unul la două zile. Mai poate lucra așa agentul economic, se mai poate concentra la activitatea economică si așa subrezită de un personal insificient si necalificat?

            Costurile legate de chirie, de demontarea amenajărilor, reamenajarea dotărilor cât și datorită înnisipării, sunt costuri care nu avem de unde să le mai suportăm alături de toate aceste amenzi (primarie, ABADL, ANAR, OPC, IJP, etc).

            Acest mod de actiune, demonstrează dezinteresul față de operatorii economici din turism si în mod principal, direct, lipsa de respect față de turistii care au mai venit în Statiunea Mamaia.

             În fapt, operatorii au fost asaltati de toate institutiile statului si amendate pentru un fenomen creat de Apele române, prin reprezentanții ei legali, urmare neactualizării si necorelarii legislatiei si contractelor la realitatile actuale dar mai ales datorită lipsei de comunicare (în principal) si a proastei gestionări a lucrărilor de înnisipare.

            Față de acestea solicităm analizarea celor mai sus prezentate, cu celeritate, si adoptarea de măsuri care să corecteze toate aceste inegalități, consecințe economice si tehnice asupra cărora sunt supusi operatorii de contracte de plajă.

            Toate acestea în conditiile în care mai sunt 2-3 saptamani de sezon si vacanță.

            Cu mare considerație si respect, am formulat această sesizare si sperăm într-o modificare favorabilă a situației si la o schimbare de direcție, care împreună cu ANAT, să acorde suport, sprijin si să dezvolte turismul estival românesc și operatorii economici din Statiune.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *