Asociația Pro Consumatori, despre amenda Blue Air primită de la ANPC: „Horia Constantinescu ne crede TÂMPIȚI! Se vor judeca 5 ani și va fi ANULATĂ”
În urma sesizărilor depuse de consumatori și ca urmare a reacțiilor din media Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat, în cursul lunii iunie 2022, o acțiune de control la operatorul economic Blue Air Aviation SA. Mai exact, în perioada 30.04.2021-30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri.
Ținând cont de aspectele constatate în urma verificărilor și de inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei, în conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare. Odată cu aplicarea acestei amenzi contravenționale, echipa de control a propus, iar președintele ANPC, prin ordin, a dispus ca sancțiune complementară, măsura de remediere prevăzută la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, respectiv ,,… încetarea contractului și restituirea contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maximum 10 de zile” cu respectarea opțiunii consumatorilor și cu raportare la toate rezervările anulate și pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensații, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022. Totodată, a fost dispusă măsura de a nu mai pune la dispoziția consumatorilor, pe piață, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotările/mijloacele/resursele necesare efectuării acestora, cu respectarea întocmai a condițiilor și caracteristicilor declarate.
Din perspectiva Asociației Pro Consumatori, amenda dată este… hilară și ține de domeniul marketingului, adică al imaginii personale a lui Horia Constantinescu. Potrivit APC, Blue Air va contesta amenda și se vor judeca 5 ani, apoi amenda va fi anulată:
„Cum vine asta că dacă ANPC ar fi cunoscut cifra de afaceri le-ar fi aplicat o amendă tip procent din cifra de afaceri? Ăștia de la ANPC ne cred tâmpiți? Punem rămășag că Blue Air nu va plăti nimic din această amendă! În fiecare an ANPC pierde în instanță sute de procese cu firme mult mai mici ca această companie aeriană! Tot ce face actuala conducere a ANPC este doar marketing! APC va monitoriza procesul dintre Blue Air și ANPC care va dura cel puțin 5 ani și care se va finaliza cu anularea amenzii de către instanța de judecată!Le reamintim celor care ne urmăresc următoarea informație: „Așa cum rezultă din datele transmise de comisariate, valoarea totală a amenzilor aplicate în perioada 2015 – sept. 2019 a fost de aproximativ 376.800.000 lei. Nivelul de încasare a amenzilor este relativ mic, de aproximativ 20%, iar numărul de amenzi care se transmit spre executare silită către ANAF variază de la 2,62% (CRPC N-V Cluj) la 18,58 % (CRPC București – Ilfov) din totalul amenzilor aplicate.” Sursa: RAPORT DE AUDIT al activității privind protecția consumatorilor realiyat de Curtea de Conturi a României”, au transmis reprezentanții APC.