Spread the love

În data de 5 iulie 2018, europarlamentarii români vor vota cu privire la mandatul Parlamentului European în ceea ce privește Directiva drepturilor de autor pe piața unică digitală. Asociaţia Pro Consumatori, membră a Biroului European al Uniunilor de Consumatori, solicită să fie respins mandatul de negociere adoptat în cadrul Comisiei pentru afaceri juridice (JURI), iar amendamentul să fie modificat în plen.

Una dintre cele mai importante valori adăugate ale Internetului este că permite consumatorilor să-și exercite creativitatea și libertatea de exprimare. De exemplu, consumatorilor le place să remixeze muzică, să creeze clipuri video cu melodii în fundal şi să le împărtășească cu prietenii și familiile lor pe mediile de socializare. Din păcate, raportul JURI limitează această libertate de exprimare a consumatorilor și impune restricții stricte cu privire la capacitatea lor de a crea și a distribui conținut online.

În stadiul actual, raportul JURI va forța platformele online să împiedice în mod automat ca multe dintre aceste creații zilnice și legitime ale consumatorilor să fie încărcate pe net, el producând un grad inacceptabil de incertitudine juridică pentru consumatorii europeni. Spre deosebire de raportul JURI, opiniile IMCO (în calitate de comitet asociat la articolul 13) și LIBE creează un cadru legal echilibrat privind drepturile de autor, în care creativitatea consumatorilor este încurajată, iar respectarea drepturilor fundamentale este asigurată, ajutând în același timp titularii de drepturi de autor să fie remunerați în mod echitabil. Aceasta ar trebui să fie poziția finală a Parlamentului European în momentul în care intră în negocieri cu Consiliul. Din aceste motive, Asociaţia Pro Consumatori solicită europarlamentarilor români să respingămandatul JURI și să redeschidă raportul de amendamente, astfel încât consumatorii să poată fi protejaţi în mod adecvat. Reforma drepturilor de autor trebuie să aducă beneficii nu numai creatorilor și titularilor de drepturi, ci și consumatorilor care generează dezvoltarea sectorului cultural în Europa.

„În încercarea de a evita încălcarea drepturilor de autor, propunerea de modificare a Directivei drepturilor de autor include măsuri care vor încălca dreptul utilizatorilor de Internet la libertatea de exprimare și dreptul la viața privată. Dacă comisia JURI a Parlamentului European nu va modifica articolul 13 din propunerile la directiva privind drepturile de autor, pentru consumatorii europeni care utilizează Internetul, conținutul pe care îl putem accesa și modul în care îl distribuim pe internet se vor schimba în mod drastic: legea va obliga serviciile precum Facebook, YouTube, Twitter etc și să monitorizeze activitatea utilizatorilor și să folosească filtre pentru a evita încălcarea drepturilor de autor. Dar această măsură se prefigurează a fi disproporționată și ne va afecta libertatea de exprimare. Drepturile consumatorilor europeni de a utiliza internetul vor fi compromise de o legislație concepută deficitar. Articolul 13 din propuneri ar duce la blocarea conținutului propriu, creat în mod legal de către o persoană. De exemplu, dacă se creează un videoclip de la un eveniment privat, dar muzica protejată prin drepturi de autor se aude în fundal, mai târziu, dacă dorim să încărcăm videoclipul pe YouTube, un bot va bloca publicarea deoarece va considera că dorim să încărcăm muzică protejată de drepturi de autor”, precizează reprezentanții Asociației Pro Consumatori.

„Dorim, așadar, să atragem atenția asupra posibilelor încălcări ale drepturilor fundamentale dacă aceste articole din proiectul de directivă privind dreptul de autor pe piața unică digitală sunt adoptate. Consumatorii europeni nu doresc ca Internetul să fie un loc unde să fie nevoie să consulte mai întâi un consilier de drepturi de autor sau un avocat înainte de a-l folosi”, a completat jurist Expert Asociația Pro Consumatori, Calu Monica.

„Orice modificare a legislaţiei europene care reglementează dreptul de autor trebuie să aibă în vedere realizarea unui echilibru între drepturile generale ale consumatorilor de Internet şi drepturile individuale ale celui care realizează creaţii intelectuale. În opinia mea, nu ar trebui restrâns dreptul unui consumator cu privire la prelucrarea unor fotografii personale prin folosirea unor creaţii de proprietate intelectuală, care oricum sunt protejate prin înregistrarea acestora la instituţiile naţionale şi comunitare care protejează proprietatea intelectuală”, precizează și conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC.