Spread the love

Asociația Pro Consumatori anunță, duminică, un raport interesant privind preferințele consumatorilor. Astfel, potrivit APC, 66% din consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse prietenoase cu mediul; 1 milion de sticle de plastic se vând în fiecare minut, în întreaga lume; 3,9 miliarde tone de produse alimentare sunt fabricate în fiecare an, în întreaga lume; 80 miliarde de articole de îmbrăcăminte se cumpără în fiecare an și numai 9% din tot plasticul produs la nivel global a fost reciclat. Totodată, 12% din plasticul produs la nivel global a fost incinerat, fapt ce a contribuit la creșterea poluării și la afectarea biodiversității; 40% din producția mondială de alimente ajunge la gunoi, iar 59% din consumatori sunt nemulțumiți de modul în care guvernele se implică în stoparea schimbărilor climatice.

CITEȘTE ȘI:

În fiecare an, Organizația Mondială a Consumatorilor stabilește o temă, în vederea atragerii atenției autorităților și marilor operatori economici asupra pericolelor la care pot fi expuși consumatorii dacă nu se iau măsuri urgente de stopare a unor practici de producţie şi comerciale nesănătoase. Tema supusă dezbaterii în acest an de către Consumers International: Consumatorul responsabil.

APC lansează, cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, Campania naţională de informare şi educare a consumatorilor #fiiconsumatorresponsabil. Este  ziua internaţională de acţiune, de sensibilizare şi lobby a organizaţiilor de consumatori din întreaga lume.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost stabilită  în anul 1985 de către Organizaţia Naţiunilor Unite pentru data de 15 martie. Este data când, în Statele Unite, în anul 1962, preşedintele J.F.Kennedy s-a adresat Congresului cu un mesaj centrat pe problemele consumatorilor, exprimând în mod clar drepturile acestora. Preşedintele John F. Kennedy a declarat în faţa Congresului american: „Consumatorii, prin definiţie, suntem noi toţi. Ei sunt cel mai mare grup economic, afectat de aproape fiecare decizie economică publică şi privată. Cu toate acestea, ei sunt singurul grup important […] ale cărui opinii sunt de multe ori neauzite”.

Tot în anul 1985, Adunarea Generală a ONU a adoptat şi Principiile directoare ONU privind protecţia consumatorilor, prin rezoluţia din 9 aprilie. A fost rezultatul fericit al insistenţelor depuse mulţi ani de către organizaţia mondială a consumatorilor, actualmente Consumers International, organizaţie care reuneşte asociaţii de consumatori sau autorităţi de profil din întreaga lume. APC România s-a alăturat acestui forum internaţional în anul 1991.

Politica Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor

Prima abordare a necesităţii de a se elabora o politică privind protecţia consumatorilor a fost în anul 1972, cu ocazia primirii de noi membri în alianţă (Marea Britanie, Danemarca, Irlanda). În această situaţie rolul primordial l-a avut Marea Britanie, care nu a fost dispusă să renunţe la nivelul deja existent de protecţie al consumatorilor asigurat de legislaţia britanică, impulsionând dezvoltarea unui domeniu până atunci mai slab reprezentat. Abordarea explicită a politicii de protecţie a consumatorilor în cadrul UE a fost iniţiată în 1975, prin adoptarea unui “Program preliminar al CEE pentru o politică de protecţie şi informare a consumatorilor”. Nu vom încheia scurta privire asupra peisajului european fără a menţiona Biroul european al uniunilor de consumatori (BEUC), organizaţie de tip „umbrelă”, care asigură promovarea intereselor asociaţiilor de consumatori naţionale pe plan european, mai ales pe lângă Comisie. Mişcarea consumatoristă din România este reprezentata în BEUC din anul 2005 de către Asociația Pro Consumatori (fostă Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România).

Finanţare

Când vorbim despre finanţarea organizaţiilor de consumatori, ne întâmpină numeroase restricţii, anunță reprezentanții APC. În primul rând, ele nu pot beneficia de uzualele sponsorizări ale marilor firme, fie din lumea sportului, fie din cea a artelor, sau mai ales din lumea militanţilor ecologişti. Căci, dacă a fi preocupat de soarta mediului înconjurător asigură o bună imagine oricărei corporaţii, nu la fel se petrec lucrurile cu interesele consumatorilor; într-adevăr, ce credibilitate ar avea o campanie împotriva organismelor modificate genetic finanţată de companiile care comercializează astfel de produse?! Sau un test comparativ unde X-Cola iese pe locul întâi, test finanţat tocmai de X-Cola? Aşadar, resursele organizaţiilor de consumatori pot proveni de la membrii individuali, care fac donaţii sau plătesc cotizaţii – precum în SUA sau Olanda – sau de la bugetul statului. Este oare aceasta o pretenţie arogantă, sau vedem aici recunoaşterea contribuţiei asociaţiilor de consumatori la bunul mers al unei economii de piaţă robuste, unde produsele de slabă calitate sunt eliminate în urma testelor şi reclamaţiilor formulate de consumatori ? Răspunsul îl lăsăm pe seama cititorului, oferindu-i totuşi un singur argument: majoritatea covârşitoare a veniturilor statului provin din taxa pe valoarea adăugată, o taxă recuperată de toţi participanţii de pe lanţul economic, cu excepţia … consumatorilor!

„De 30 de ani luptăm pentru apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor! Nu ne-a fost ușor având în vedere faptul că, în toți acești ani, puterea politică nu a sprijinit mișcarea consumeristă, ba dimpotrivă, a căutat să o elimine. O dovadă în acest sens o constituie și isprava legislativului care ne-a obligat să ne schimbăm denumirea. Astfel, Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, începând cu 13 martie 2016, se numește Asociația Pro Consumatori. Cei care au deținut pârghiile puterii politice în statul român nu au înțeles rolul unei societăți civile autentice – de apărător al drepturilor și intereselor cetățenilor. Aceștia și-au creat propria societate civilă reprezentată de rubedenii pentru a crea impresia unei democrații participative. Societatea civilă autentică reprezentată de câteva zeci de asociații și fundații este tot timpul hărțuită, fiindu-i blocate inițiativele prin mecanisme oculte. Puterea politică, în continuare, încearcă să ne suprime drepturile și libertățile civice prin tot felul de legi și inițiative legislative. Aproape zilnic ni se încalcă drepturile, atât de către instituții ale statului român, cât și de către marii comercianți. Dintre drepturile cele mai încălcate se află și dreptul de a alege. Astfel, statul vrea să impună vaccinarea obligatorie a populaţiei prin intermediul proiectului de lege privind vaccinarea personaelor în România. Ne îndreptăm cu pași repezi spre un stat totalitar! A sosit momentul să strângem rândurile, consumatorii să se alăture organizațiilor autentice și să le sprijine în demersurile lor. Să nu-i lăsăm să ne „șteargă” drepturile constituționale și să avem doar obligații!”, a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președintele Asociației Pro Consumatori. 

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *