Spread the love

Luni, 1 iunie a.c, cu prilejul Zilei internaționale a copilului, Asociația Elevilor din Constanța a lansat rezultatele analizei asupra legalității prevederilor din cadrul regulamentelor de organizare și funcționare ale unităților de învățământ de pe raza județului Constanța în anul școlar 2019-2020 în raport cu actele normative superioare din punct de vedere legislativ ce reglementează domeniul educației din România (Legea educației naționale nr.1/2011, Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, Statutul Elevului). Principalul obiectiv al acestui raport, intitulat „Analiza regulamentelor unităților de învățământ din județul Constanța în anul școlar 2019-2020”, este reprezentat de soluționarea cazurilor în care regulamentele de organizare și funcționare adoptate la nivelul unităților de învățământ constănțene se află în contradicție cu actele normative adoptate la nivelul țării, prin aducerea în atenția publică a acestora și folosirea instrumentelor legale existente în acest sens.

Regulamentele de organizare și funcționare au ca obiect, potrivit Legii educației naționale, aspectele ce țin de structurile și funcțiile din conducerea unităților de învățământ. Contrar acestui fapt, arată AEC, de cele mai multe ori, aceste regulamente vizează instituirea unor drepturi, obligații și sancțiuni, altele decât cele prevăzute de lege. Astfel, drepturile elevilor suferă o limitare și sunt instituite obligații sau interdicții suplimentare celor impuse de lege, pe seama lipsei cunoașterii acesteia de către elevi sau părinți. În procesul colectării regulamentelor și a verificării prezenței lor pe site-ul unităților de învățământ, dezinteresul manifestat față de transparența decizională a fost evident, din cele 146 de unități de învățământ de pe raza județului Constanța doar 38 având publicat pe site acest document de interes public ce are un rol esențial la nivelul tuturor școlilor și liceelor. În plus, în pofida demersurilor întreprinse de reprezentanții elevilor, 32 de unități de învățământ din 146 nu au transmis încă regulamentele.

Potrivit AEC, rezultatele analizei au evidențiat că un număr de doar 6 unități de învățământ constănțene (Școala Gimnazială nr. 5 Constanța, Școala Gimnazială nr. 38 Constanța, Școala Gimnazială nr. 43 Constanța, Școala Gimnazială nr. 1 Fântânele, Școala Gimnazială “Dumitru Gavrilescu” Gârliciu, Școala Gimnazială nr. 1 Poarta Albă) din cele 114 verificate (5.26%) au adoptat regulamente de organizare și funcționare ce nu conțin prevederi nelegale. La polul opus se află 26 de școli și licee care fac parte din “topul rușinii”, având un număr de peste 5 prevederi nelegale, unele dintre acestea depășind chiar și pragul de 10 (Liceul cu Program Sportiv “Nicolae Rotaru” Constanța- 17 prevederi, Școala Gimnazială “Dan Spătaru” Aliman- 14 prevederi, Școala Gimnazială nr.1 Vulturu- 10 prevederi), ele fiind școlile și liceele unde legea pare a fi mai mult decât opțională, directorii și membrii Consiliului de Administrație hotărând după bunul plac ce anume să respecte și ce nu. De asemenea, a putut fi observată recurența anumitor prevederi nelegale (sancțiunea colectivă, sancționarea elevilor care nu poartă uniforma/însemnele unității de învățământ, deposedarea de telefon/bunuri care nu atentează la siguranța lor sau a celor din jur, existența sancțiunii eliminării de la cursuri și chiar a efectuării de muncă în folosul unității de învățământ), dar și prezența unor prevederi cel puțin bizare.

Aflat pe primul loc în ceea ce privește numărul de prevederi nelegale/regulament, cu nu mai puțin de 17 prevederi, Liceul cu Program Sportiv “Nicolae Rotaru” Constanța are prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare sancțiuni ce constau în amenzi precum achiziționarea unui top de hârtie A4 sau a unei cantități de var lavabil sau saci menajeri, deși unitatea de învățământ nu are dreptul legal de a institui contravenții.

Potrivit AEC, privite în ansamblu, rezultatele prezentului raport subliniază dezinteresul acordat la nivelul județului Constanța față de prevederile existente în actele normative superioare celor adoptate în cadrul unităților de învățământ, putând lua în calcul două posibile scenarii:

  1. Existența unei acute lipse de cunoștințe legislative la nivelul celor aflați la conducerea unităților de învățământ care creează premisele adoptării unor regulamente abuzive, pe baza opiniilor personale ale membrilor Consiliilor de Administrație și nu în baza cadrului general de întocmire a unui regulament la nivelul unităților de învățământ;
  1. Cunoașterea legislației în vigoare, dar ignorarea obligativității respectării acesteia, prin adăugarea în cadrul regulamentelor a unor sintagme de tipul “Elevii au obligația să respecte prevederile articolelor din Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar/2018 cu următoarele completări”.

În vederea asigurării respectării în mod nemijlocit a drepturilor elevilor constănțeni, Asociația Elevilor din Constanța va folosi atât instrumente legale menite să atragă atenția asupra încălcării legii, putându-se a merge în instanță în cazul în care dezinteresul față de respectare acesteia va continua, cât și colaborarea cu instituțiile ce pot face ceva în vederea respectării reglementărilor legale, respectiv Inspectoratul Școlar Județean Constanța și biroul teritorial al Avocatului Poporului. Rezultatele acestei analize ne oferă o imagine de ansamblu asupra modului în care este percepută respectarea legii la nivelul învățământului constănțean, situația fiind una cel puțin dezastruoasă, cei aflați la conducerea unităților de învățământ considerându-se mai degrabă legiuitori decât persoane ce veghează la respectarea legii, instituind după bunul plac noi sancțiuni și interdicții elevilor, dar și refuzând să le respecte acestora o serie de drepturi. Asociația Elevilor din Constanța își asumă faptul că va face tot ce este posibil în vederea respectării în mod nemijlocit a drepturilor elevilor și realizarea acestui raport va deveni o cutumă. În final, ne mai rămâne să ne întrebăm: oare atunci când transparența și buna guvernare, pietrele de temelie ale unei societăți democratice, nu sunt principii respectate de către cei care ar trebui să îi îndrume pe tineri în găsirea propriei esențe și să cultive implicarea civică, este oare școala românească de astăzi cu adevărat făcută pentru cetățenii zilei de mâine?”, a precizat Roxana-Ioana Șerban, vicepreședinte AEC.

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *