APMC anunță investiții pe bandă, pentru „creșterea traficului portuar prin dezvoltarea infrastructurii”

Directorul general al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APMC), Nicolae Dan Tivilichi, a vorbit miercuri despre stadiul proiectelor de investiții, din fonduri proprii și cu fonduri europene, evoluția traficului de mărfuri și alte aspecte din activitatea companiei.

Printre altele, s-a evocat faptul că au fost semnate contractele pentru realizarea proiectului de investiție „Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80)” și au fost emise Ordinele de începere a lucrărilor. Contractul de lucrări a fost semnat de APMC cu Asocierea SC ABC VAL SRL Constanța – SC EURO CONSTRUCT SA – SC VAMIG SRL Constanța – UNIVERSITATEA TEHNICĂ DE CONSTRUCȚII BUCUREȘTI, în calitate de antreprenor, iar valoarea acestuia este de 14.421.650,85 lei (fără TVA).

Contractul de servicii de consultanță și supervizare a lucrărilor a fost semnat de APMC și de Asocierea SC TPF CPROJECT SRL București – TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL Madrid, Spania, în calitate de consultant/inginer. Valoarea contractului este 583.310 lei (fără TVA), iar durata este de 37 de luni de la data de începere a contractului.

Bugetul proiectului este de: 25.778.122 lei (cu TVA), din care: 75% rata de finanțare UE – 14.269.477 lei și 25% contribuție de la Bugetul de Stat – 4.756.492 lei, durata de execuție fiind de 37 de luni. Perioada de implementare a proiectului:  01.06.2018 – 30.06.2021.

Prin acest obiectiv, APMC dorește „creșterea traficului portuar prin dezvoltarea infrastructurii”. Practic, sunt prevăzute lucrări pentru modernizarea Danei nr.80, instalarea de noi echipamente pentru dană adecvate primirii de nave de cereale mai mari, precum și extinderea infrastructurii feroviare până la parcul de silozuri. Prin alocarea danei 80 pentru alte activități se eficientizează utilizarea danelor de mare adâncime existente în portul Constanța.

Pe de altă parte, APMC a demarat și proiectul „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimii șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța”, în cadrul căruia sunt prevăzute 17 zone pentru a aduce adâncimile la cota de proiectare pe o suprafața de 1.815.655,80 mp. Se va adânci șenalul de acces către portul de lucru și se va realiza adâncirea bazinului portului de lucru propriu-zis (de la 7 metri la 9 metri) pe o suprafață de 371.286,70 mp. De asemenea, adâncirea portului de lucru de la 7 metri la 9 metri impune și execuția unor lucrări de stabilitate a cheurilor aferente. Soluția constructivă constă în extinderea spre apă a cheurilor existente (pe o lungime de 1.250 metri liniari) prin executarea unei estacade fundată pe un rând de coloane de beton armat, care să creeze noul front de acostare a navelor cu capacitate sporită. Practic, se va achiziționa și pune în funcțiune un sistem hidrografic și o navă hidrograf ce va fi capabilă să îmbarce toate echipamentele hidrografice și auxiliare necesare pentru monitorizarea adâncimilor din bazinele și șenalele portuare, pentru planificarea, urmărirea și calculul de volume în activitatea de dragaj pentru asigurarea siguranței navigației, cât și pentru urmărirea comportării în timp a construcțiilor hidrotehnice-prin efectuare de inspecții subacvatice hidroacustice.

A crescut traficul cu petrol, a scăzut cel de cereale

Potrivit APMC, traficul total de mărfuri înregistrat în primul semestru al anului 2018 în porturile maritime românești, Constanța, Midia și Mangalia, a fost de 26,98 milioane tone, cu 8,8% mai mult decât în primul semestru 2017 (când s-au înregistrat 24,81 milioane tone). Din traficul total înregistrat în primul semestru al anului 2018, traficul maritim a fost 21.630.991 tone (19.459.584 tone în primul semestru 2017), iar cel fluvial a reprezentat 5.358.135 tone (5.351.386 tone în primul semestru 2017). Pentru traficul maritim, creșterea în perioada analizată reprezintă 11,16%, iar pentru cel fluvial 0,13%. Creșteri semnificative de trafic s-au înregistrat în cazul produselor petroliere (de la 2,27 milioane tone în primul semestru 2017, la 3,27 milioane tone în primul semestru 2018), petrol brut (de la 3,22 milioane tone la 3,35 milioane tone), minereuri și deșeuri neferoase (de la 1,53 milioane tone la 2,02 milioane tone), combustibili minerali solizi (de la 0,91 milioane tone la 1,83 milioane tone), produse metalice (de la 1,10 milioane tone la 1,19 milioane tone), îngrășăminte de la 1,29 milioane tone la 1,58 milioane tone), articole diverse de la 3,22 milioane tone la 3,30 milioane tone).

În schimb, a scăzut traficul de cereale în primul semestru 2018 la 6,41 milioane tone (de la 7,52 milioane tone în primul semestru 2017), minereuri de fier, deșeuri de fier (de la 1,89 milioane tone la 1,82 milioane tone).

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*