Spread the love

Asociaţia Pro Consumatori – APC a aniversat, luni, 10 februarie, 30 de ani de la înfiinţare. Povestea APC a început când cei 43 de membri fondatori au hotărât în cadrul Adunării generale de constituire înființarea Asociației pentru protecția consumatorilor. Într-un cadru juridic specific acelei perioade, la nici două luni de la prăbuşirea regimului comunist, APC şi-a elaborat statutul pe baza Principiilor Directoare ale Organizației Națiunilor Unite privind protecţia consumatorilor cu respectarea dispozițiilor Decretului nr. 31/1954, a Legii nr. 21/1924 și cu avizul Comisiei Naționale pentru Standarde, Metrologie și Calitate. În 1991, APC a aderat la Organizaţia Internaţională a Consumatorilor.

CITEȘTE ȘI:

Având ca obiectiv protecţia consumatorilor români în condiţiile trecerii de la economia socialistă la o economie bazată pe piaţa liberă, când magazinele erau alimentate cu produse din cele mai dubioase, APC a militat insistent pentru ca autorităţile să vegheze la sănătatea consumatorilor, pledând totodată şi pentru realizarea drepturilor economice ale acestora.

În decursul timpului APC a realizat numeroase ghiduri destinate consumatorilor astfel ca aceştia să fie mai bine informaţi asupra alegerilor făcute din vasta gamă a produselor existente pe piaţă, de la alimente şi până la bunuri de folosinţă îndelungată. Când resursele au fost suficiente, APC a realizat şi teste comparative privind o serie de produse.

Acţiunile de educare privind drepturile consumatorilor s-au desfăşurat pe planuri diverse, incluzând colaborări cu inspectoratele şcolare şi seminarii destinate sistemului juridic sau firmelor comerciale.

De-a lungul anilor, APC a derulat importante proiecte privind informarea consumatorilor, cum a fost Centrul de Consultanţă şi Informare a Consumatorilor sau proiectul privind rezolvarea disputelor transfrontaliere prin intermediul reţelei de Centre Europene ale Consumatorilor.

Datorită activităţii sale, APC a fost recunoscută în anul 2005 ca fiind organizaţie de utilitate publică. Din anul 2005, APC este membru al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC). Şi pe plan intern, APC este membră în numeroase organisme colective de promovare a intereselor consumatorilor şi de facilitare a funcţionării pieţei, cum ar fi, de exemplu, Colegiul Consultativ al Consiliului Concurenței. APC este membru fondator al Asociației de Standardizare din România, respectiv al Comitetului Român al Distribuției.

„Din păcate, după 30 de ani de democraţie nu au avut loc schimbări importante în privinţa respectării drepturilor consumatorilor de către operatorii economici. Cei care fac afaceri în România nu au înţeles cât de important este consumatorul pentru business-ul lor. Majoritatea afacerilor din România nu au ca element central consumatorul, ci realizarea cu orice preţ, în orice condiţii şi într-un interval de timp cât mai scurt a unor profituri uriaşe. La această stare de fapt a contribuit şi statul român, care prin instituţiile sale nu a întreprins suficiente măsuri atât în plan legislativ, cât şi din punct de vedere al supravegherii pieţei, pentru a proteja drepturile şi interesele consumatorilor români. În acest context, consumatorul român a fost supus unor experimente economice care, în unele situaţii, au dus la ruinarea a mii de familii, aşa cum s-a întâmplat în cazul creditării în franci elveţieni. La cele de mai sus, aş adăuga faptul că nici consumatorul român nu a înţeles importanţa susţinerii asociaţiilor de consumatori, care, în contextul economic şi politic actual, sunt singurele organizaţii care le pot apăra drepturile şi interesele economice”, a declarat președintele APC, conf. dr. univ. Costel Stanciu.

Costel Stanciu

Asociația Pro Consumatori în cifre:

91.099 de informări acordate consumatorilor;

28.823 de consultanțe acordate consumatorilor;

2.500 de litigii transfrontaliere rezolvate prin intermediul Centrului European al Consumatorilor, în perioada 2008-2017;

24 conferințe organizate;

41 seminarii organizate;

243 participări la seminarii/conferințe naționale/internaționale;

70 de studii pentru alimente realizate în ultimii 5 ani;

1.547 apariții pe posturile de televiziune și radio.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *