Angajament SECRET în fața Comisiei Europene: LICHIDAREA CFR Marfă și… intrarea privaților pe piață

Guvernul și-a asumat, în secret, în fața Comisiei Europene, lichidarea CFR Marfă, o companie cu aproape 5.000 de angajați. Este vorba despre o scrisoare a Comisiei Europene din 11 mai 2021 către Reprezentanța permanentă a României la Uniunea Europeană, relatează 7iasi.ro.

Folosind drept scuză decizia de recuperare a ajutorului de stat ilegal acordat în 2013 sub forma unor facilități, guvernanții au elaborat un plan care are ca finalitate dispariția de pe piață a CFR Marfă și lăsarea în exclusivitatea operatorilor privați a sectorului de transport marfă pe calea ferată. Într-o primă fază, în cadrul restructurării din concordatul preventiv, actuala conducere a CFR Marfă va da afară 1.400 angajați. Potrivit jurnaliștilor de la 7iasi, deciziile actualei conduceri a CFR Marfă sunt mai mult decât suspecte, în contextul în care directorul companiei, Mihai Frăsinoi, a fost în ultimii ani director general al competitorului Unicom Tranzit, iar fratele său face parte din conducerea altui mare operator, DB Schenker. Documentul este doar o mică parte din angajamentele secrete luate de autoritățile române în fața Uniunii Europene și arată că discuțiile privind planul de lichidare a CFR Marfă au fost inițiate încă din anul 2020, iar Guvernele Orban și Cîțu nu au suflat până acum nicio vorbă în această privință. Strategia Guvernului PNL-USR e simplă: principalii trei competitori ai CFR Marfă sunt lăsați să se înfrupte din stârvul companiei, iar statul va rămâne cu o gaură de sute de milioane de euro.

În februarie 2020, Comisia Europeană a emis o decizie împotriva CFR Marfă  considerând că facilitățile acordate de Guvernul României în cadrul procesului de privatizare început în anul 2013 fac parte din categoria ajutorului de stat. Prin urmare, Comisia a obligat statul român să demareze procedurile de recuperare a ajutorului de stat acordat ilegal CFR Marfă. Ba mai mult, decizia CE specifică faptul că statul trebuie să calculeze și dobânzi la sumele acordate ca facilități, de la data acordării ajutorului de stat și până la data recuperării sumelor datorate. Conform documentelor oficiale, valoarea ajutorului de stat acordat se ridică la 2,89 miliarde lei (590 milioane euro) la care se adaugă dobânzi în valoare de 1,1 miliarde lei (205 milioane euro). Pe lângă aceste sume, CFR Marfă înregistra datorii de peste 1,3 miliarde de lei către furnizori și bugetul de stat, cea mai mare sumă, respectiv 1 miliard de lei, fiind datorată unei alte societăți de stat, Compania Națională CFR  SA. Decizia Comisiei Europene a deschis drumul procesului de falimentare și lichidare a CFR Marfă, companie de stat a cărui patrimoniu era estimat la 1,1 miliarde euro. Folosind drept scuză decizia de recuperare a ajutorului de stat ilegal, guvernanții au elaborat un plan care are ca finalitate dispariția de pe piață a CFR Marfă și lăsarea în exclusivitatea operatorilor privați a sectorului de transport marfă pe calea ferată.

Oficial, CFR Marfă a intrat în 2020 în concordat preventiv, o procedură de reorganizare menită să asigure societăților aflate în dificultate financiară posibilitatea derulării activității sub supravegherea unei companii specializate și în acord cu creditorii. Deși oficial planul de concordat elaborat CITR ( Casa de Insolvență Transilvania) prevede reorganizarea societății, plata eșalonată datoriilor și continuarea activității, intențiile Guvernului sunt de a lichida compania. Și nu oricum. Corespondența dintre Comisia Europeană și Reprezentanța permanentă a României la Uniunea Europeană relevă faptul că CFR Marfă va fi efectiv sfășiată și dată pe mâna operatorilor privați concurenți. Cu tot cu patrimoniu și cotă de piață. Sub tutela așa-zisei recuperări a ajutorului de stat a fost elaborat un plan diabolic. Într-o primă fază, în cadrul restructurării din concordatul preventiv, actuala conducere a CFR Marfă va da afară 1.400 angajați. Această măsură este făcută în detrimentul companiei și în beneficiul concurenței. De ce spunem acest lucru? Pentru că restructurarea va afecta în primul rând personalul productiv, ceea ce va duce la imposibilitatea îndeplinirii contractelor actuale. Efectul va fi imposibilitatea câștigării unor noi contracte și chiar pierderea clienților în detrimentul celor trei mari jucători din piață: GFR (Grupul Feroviar Român), DB Schenker și Unicom Tranzit, care vor fi alimentați atât cu clienți cât și cu personal calificat gratis. Deciziile actualei conduceri a CFR Marfă sunt mai jult decât suspecte, în contextul în care directorul companiei, Mihai Frăsinoi, a fost în ultimii ani director general al competitorului Unicom Tranzit, iar fratele său face parte din conducerea altui mare operator, DB Schenker.

Dar marea șmecherie pusă la cale de guvernanți este alta. Se pregătește transferul patrimoniului CFR Marfă și a contractelor către operatorii privați. Procedura a fost aleasă intenționat complexă și alambicată pentru ca nimeni să nu mai înțeleagă nimic. În cadrul acestei proceduri, CFR Marfă va transfera către Rofersped SA (societate la care CFR Marfă deține 98% din acțiuni) o parte din patrimoniu sub formă de majorare de capital, dar și o parte dintre contracte. Rofersped va prelua doar 41% din volumul transportat de CFR Marfă, restul contractelor fiind cedate deliberat către competitorii privați!

Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate în natură de la beneficiar, CFR Marfă, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, în schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfă și 27% din locomotivele sale, în medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă. Autoritățile române au explicat că niciun angajat nu ar fi transferat direct de la CFR Marfă la Rofersped, care și-ar angaja personalul de pe piață. Planul de recuperare actualizat estimează că dimensiunea forței de muncă a Rofersped s-ar situa la 55% din numărul angajaților CFR Marfă. Rofersped nu ar primi contracte de la CFR Marfă și și-ar crea portofoliul propriu de clienți. În acest scop, Rofersped ar transmite oferte noi către 23 din cei aproximativ 256 de clienți ai CFR Marfă (9%). Acești 23 de clienți reprezintă aproximativ 41% din volumul de marfă al CFR în 2019 și aproximativ 60% din cifra de afaceri din același an. Serviciile Comisiei salută clarificările furnizate de autoritățile dvs în acest sens și le consideră a fi un alt pas în direcția corectă”, se arată în scrisoarea Comisiei Europene din 11 mai 2021.

Articolul integral AICI.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *