Ambiții mari ale autorităților locale, în SUA. Patrichi (APMC): „Ar fi extraordinar să avem COMERȚ PE MARE DIRECT cu Statele Unite!”

Consilierii locali municipali au aprobat, în cadrul ședinței extraordinare din 10 septembrie, deplasarea consilierului local Teodor Patrichi în Florida, SUA, în scopul semnării unui acord cu orașul Fort Lauderdale. Acesta va însoți, astfel, delegația formată din viceprimarul Constanței, Costin Răsăuțeanu, dar și alți operatori portuari și economici de la malul mării.

Teodor Patrichi, Director Exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța și președinte al Consiliului din România al Ligii Navale a SUA, se află la cea de-a doua deplasare în Statele Unite în acest an. În luna aprilie, delegația din care a făcut parte și Patrichi a avut o întâlnire cu Dean J. Trantalis, primarul orașului Fort Lauderdale, din Florida.

Cum a consolidat brutalitatea Moscovei în Crimeea parteneriatul româno-american

În cadrul întrevederii din aprilie, au fost evidențiate numeroasele asemănări dintre Constanța și Fort Lauderdale, printre care și faptul că sunt orașe-port, având ca ramuri principale economice activitățile portuare și turismul, ambele fiind importante centre universitare. Astfel, a fost agreată încheierea unui Înțelegeri de Cooperare între cele două orașe care va fi concretizată în luna octombrie 2019.

„Nu sunt la prima deplasare anul acesta în SUA, am mai făcut o deplasare în luna aprilie ca delegat al Portului Constanța la forumul de croaziere Seatrade Cruise Global. Acolo, ori exiști, ori nu exiști! Dacă ești acolo înseamnă că exiști pe piața aceasta. Încercăm să revigorăm domeniul croazierelor din Marea Neagră, ceea ce se întâmplă: anul trecut nici o navă, anul acesta o navă, anul viitor zece nave, apoi 20 de nave! Problema Crimeea din 2014 s-a transformat într-o problemă de percepție, adică toți turiștii au fost temători să vină în Marea Neagră. De ce? Pentru că se împușcă unii, se întâmplă ceva ce noi nu știm… Presa a preluat și a prezentat într-o mod foarte ciudat, în zona de vest și turiștilor le-a fost frică și nu au mai cumpărat… Anul trecut au fost zero nave de pasageri în toată Marea Neagră! Imediat după Crimeea, noi am preluat tot fluxul de acolo, am ajuns la un vârf, dar unul pe care nu l-am putut ține. Navele trebuia să meargă undeva, vânduseră itinerariile, oamenii știau că ajung în Marea Neagră și trebuia să ajungă într-un port sigur. Acum, în Istanbul se construiește un terminal de pasageri și va fi gata în martie 2020. Este un proiect megalomanic: are mall, clădiri de birouri, de apartamente, o promenadă care se ridică atunci când trec nave, este pur și simplu incredibil… În același context, turcii s-au descurcat, au servicii conexe, portul – hotelul – restaurantul. Istanbul a fost și va fi un punct de referință pentru turism”, a spus Patrichi, pentru TOMIS NEWS.

Dublu obiectiv: înfrățire și… investitori. Țintă finală: comerț direct cu SUA!

Delegația românească va participa, conform invitației din 11 iulie, la FITCE (expoziție anuală de comerț internațional și cultural din Florida) 2019, în perioada 9 – 11 octombrie. Acolo, vor mai participa delegații din Franța, Bulgaria, Italia și Macedonia de Nord. Potrivit lui Patrichi, delegația românească urmărește un dublu obiectiv: înfrățirea dintre cele două orașe și atragerea de investitori.

„La deplasarea din aprilie, ne-am întâlnit cu consulul general al României, domnul Cătălin Ghenea, un om extraordinar. Consulatul României din Miami, care reprezintă statul Florida și alte șapte state din SUA, s-a deschis acum doi ani. (…) De unde a plecat toată ideea… Domnul primar Decebal Făgădău, când a preluat mandatul, m-a inclus în consiliul consultativ diplomatic pentru a ne întâlni periodic cu consulii și diplomații din orașul Constanța. Pe o evaluare inițială și mai ales acum după raportul Băncii Mondiale s-a văzut clar că orașul are nevoie de investiții private. La noi nu sunt companii mari, multinaționale, care să aducă bani și aici vorbim de servicii conexe. Domnul primar a zis să mergem și pe bucățica asta, nu doar de asfaltare, reabilitare. Noi suntem înfrățiți cu orașul american Mobile din Alabama (din partea nordică a Golfului Mexic, singurul port la mare al statului Alabama – n.r.), dar, în același timp ne-am dorit să mergem și pe un oraș pe același specific cu orașul Constanța. Ne-am gândit la Fort Lauderdale (cunoscut și sub numele de Veneția americană), care, pe sectorul de mărfuri, este cam de trei ori peste Portul Constanța, pe sectorul de containere are dublu, pe sectorul de turism are 3,6 milioane de pasageri – incomparabil, dar, cel mai important, reprezintă o forță economică. Oamenii cu bani sunt în Fort Lauderdale… Aceștia pot să fie investitori. (…) Aducerea acestor investitori în Constanța este, de fapt, intenția noastră”, a mai spus Patrichi, pentru TOMIS NEWS.

Principiul clauzei națiunii celei mai favorizate (primul stat acordă celui de al doilea același statut în relațiile comerciale ca și cel mai favorabil statut dintre toate celelalte state cu care are relații comerciale) se aplică la importul și exportul de mărfuri (taxe vamale, alte taxe la frontieră, regimul de import-export, formalitățile vamale, reglementările ș.a.m.d.). Este, practic, un instrument juridic și politic în relațiile SUA cu ceilalți parteneri. România beneficiază de această clauză din 1975 (ce excepția perioadei 1988 – 1993), însă delegația românească intenționează să dezvolte acest principiu nediscriminatoriu în comerțul internațional și să ajungă la un nivel pe care România nu l-a avut niciodată cu SUA: comerț direct cu SUA! Potrivit lui Patrichi, trimiterea mărfurilor din Portul Constanța direct în State și viceversa ar fi un lucru extraordinar.

„Se merge mai departe pe această relație de înfrățire, domnul consul general Ghenea ne-a ajutat foarte mult. (…) Ei au corp foarte interesant după care sunt organizați ca primărie: GFLSC, înfrățirea lor de orașe este aprobat de acest for, care a luat premiu de la Departamentul de Stat pentru această activitate! Ei, la rândul lor, sunt foarte recunoscuți și la nivel de Washington… (…) Zona portuară va fi un subiect atins acolo, în momentul în care Administrația Portului va avea un delegat care va merge. Zona portuară este interesantă, noi nu suntem în competiție cu SUA, avem doar de învățat unii de la alții. Ceea ce ar fi interesant: să poți să exporți direct în SUA! Să plece nave de la noi spre SUA. Ca să poți să faci asta trebuie să ai US Customs în portul tău sau în oraș. Pentru că ei fac controale la plecarea navei și la sosire, cred că sunt singurii. Să strângi mărfuri în regiunea asta și să plece acolo mi se pare un lucru extraordinar! O să mergem și pe universități, pe zona culturală, pe zona economică, vedem cu Camera de Comerț de aici și cu Camera de Comerț de acolo ce se poate face, poate reușim să coagulăm o delegație pe viitor, să vină investitori aici, nu doar noi să mergem la business to business. Nici unui investitor nu îi convine să meargă undeva să înceapă de la zero, să cumpere X sau Y, toți au nevoie de parteneri locali”, a concluzionat Teodor Patrichi, pentru TOMIS NEWS.

La FITCE se reunește crema comerțului internațional, domeniu care, în Florida, depășește 110 miliarde de dolari anual. Statul american găzduiește peste 60.000 de companii din domeniul exportului, iar la FITCE participă în fiecare an peste 800 de companii din SUA și peste 200 din străinătate pentru a identifica oportunități de afaceri în 52 de state participante la acest eveniment.

CITEȘTE ȘI:

DISTRIBUIE
error0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*