Spread the love

Pe vremuri, PCR însemna pentru majoritatea românilor „pile, cunoștințe, relații”. În cazul președintelui Grup Servicii Petroliere, Gabriel Comănescu, sintagma funcționează de minune și în prezent, întrucât favorurile de care beneficiază din partea OMV Petrom s-au confirmat din nou. Este vorba de o licitație pentru care orice companie serioasă ar fi mană cerească: contract de peste un miliard de lei, pe o durată de opt ani!

Petrom a început licitația cu primele semne de dedicație

OMV Petrom a dat drumul pe 17 mai 2017 la o licitație, încheiată zilele trecute, care ar fi trebuit să fie interesantă pentru autoritățile de forță ale statului. Mai multe servicii au fost înglobate într-un singur contract. Practic, Petrom solicita asigurarea tuturor serviciilor pe care le prestează în Marea Neagră, precum mentenanță, hrană, transport aerian și naval, scafandrerie,  servicii de instalații maritime ș.a.m.d. A fost primul semn că ceva este în neregulă la Petrom, întrucât Consiliul Concurenței interzice astfel de practici care descurajează concurența în mediul privat. De exemplu, într-un caz similar, Consiliul Concurenței a blocat un ajutor de stat pentru o societate comercială, întrucât „se confruntă cu o serie de probleme care au influențat negativ activitatea economico-financiară, se află în dificultate deoarece înregistrează pierderi progresive, cifra de afaceri scade, datoriile totale cresc”. Cel puțin unul din competitorii de care vom vorbi se încadrează în această situație. Practic, prin asigurarea tuturor serviciilor Petrom, compania câștigătoare ajunge să dicteze, iar alte companii se duc, cel mai probabil, direct în faliment. În acest sens, Petrom a motivat că zăcămintele din zonă sunt într-o fază finală, în care costurile sunt mari și profitul redus, dorind astfel să facă economii de cheltuieli. Astfel, toată afacerea propusă de Petrom se ridica la 1,013,887,487 RON.

Au fost trei faze ale licitației, la care s-au înscris Steder Group Logistics SRL, Asocierea „R&R – Rig Service, Rohrer, Regional Air Services”, SAIPEM România SRL, Asocierea „Christof E&P Services SRL – IREM Construcții Generale SRL – COSMI SPA”, Dietsmann SRL și GPS Offshore SRL. Prima fază a fost de calificare, în cadrul căreia competitorii au pus la dispoziția datele fiscale, CIF-urile ș.a.m.d. Pentru faza a doua, cea de dialog competitiv, în cadrul căreia fiecare asociere a propus soluții, oferte financiare și tehnice, s-au calificat SAIPEM, Christof, Dietsmann, Rig Service și GSP Offshore.

Al doilea motiv pentru care unii competitori s-au uitat circumspect la Petrom a fost faptul că ponderea ofertei financiare cântărea nejustificat de mult: 70%, restul de 30% reprezentând angajamentele de asigurare a protecției mediului, angajările de pe plan local și… capacitatea tehnică!

Comisia de evaluare a Petrom a fost formată din următorii:

Comănescu, așa cum îl știm: dator vândut!

Într-o țară normală, participarea lui Gabriel Comănescu la o astfel de înfruntare ar fi fost o glumă. Acționar în 17 societăți comerciale, Comănescu nu putea fi ajutat de nici una dintre ele, toate fiind condamnate pentru lada de gunoi a antreprenoriatului românesc. Datoare și la stat și la alte societăți, firmele lui Comănescu se zbăteau și în 2017 și astăzi într-o situație deloc fericită:

Pentru a participa totuși la această licitație, pentru care nu avea nici elicoptere (fiind șters din registrul aviatic), nici terminal, nici nave și nici un fel de capacitate tehnică pentru a fi luat în serios, Comănescu a întreprins o șmecherie: o firmă nouă, care, evident, nu are datorii! Așa a apărut SC GSP Offshore SRL, care se putea califica astfel la licitație.

Rig Service și RAS câștigă. Petrom zice: „Nu! A câștigat GSP!”

Rig Service și RAS au suspectat de la bun început că lucrurile nu sunt în regulă și au depus o primă plângere, contestând punerea la bătaie a tuturor serviciilor, pe care ulterior au retras-o. A doua plângere a fost depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și în instanțele judecătorești, după un audit al Petrom care a durat… 30 de minute, în birou, fără nici un fel de inspecție tehnică. În faza a treia, de depunere a ofertelor finale, asocierea a depus cea mai bună ofertă, așa că a retras și sesizarea la CNSC și în instanță. De altfel, oferte finale arătau așa: Rig Service și RAS – 979 milioane lei, Dietsmann, 1,1 miliarde lei, iar GSP 990 milioane lei.

Din momentul în care Rig Service și RAS au retras sesizarea la CNSC și inițiativa din instanță, întrucât erau ca și câștigători, au început problemele. Petrom, dintr-o dată, a găsit o serie de probleme în oferta câștigătorilor, precum faptul că nu au precizat că vestele de supraviețuire au senzori de localizare, nu au precizat că elicopterele au funii și nu au precizat că… au internet cu viteză de minim 512 kb!

Interesant este că toți ceilalți competitori au spus că vor îndeplini aceste condiții, pe care Rig Service și RAS le aveau, în momentul intrării în vigoare a contractului.

GSP Offshore a fost anunțat de Petrom drept câștigător al licitației luni, 6 mai a.c.

VA URMA!

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *