Adio, submarine! Nici MApN nu mai crede în povestea „modernizării Armatei”: „Programul legat de submarine se întinde până în 2026”

Pe 2 februarie 2018, ministrul de atunci al Apărării, Mihai Fifor, efectua o vizită de lucru în garnizoanele Constanța și Mangalia și în Portul Militar Constanța, unde a vizitat nave militare şi s-a întâlnit cu echipajele acestora.

CITEȘTE ȘI:

Cu prilejul acestei vizite, Fifor nu a fost deloc modest în declarații și valul de promisiuni a atins apogeul când a venit vorba de submarin. Pardon, submarine, Fifor insistând că a fost înțeles greșit și că este vorba de trei submarine!

„Cred că am fost greșit înțeles, este vorba de trei submarine pe care Forțele Navale Române intenționează să se doteze pe termen mediu și lung. Este un alt program major de înzestrare pe care noi dorim să îl prezentăm în CSAT și în Parlamentul României pentru a obține aprobările necesare. Știu că pare un program ambițios, dar eu vă spun că este un proiect perfect realizabil și într-un șantier naval românesc, așa cum putem construi și orice alt tip de navă”, spunea atunci Fifor.

„Probabil idei science-fiction”

Pentru orice român rațional, este greu de înțeles cum ar putea țara noastră să achiziționeze sau, mai greu, să construiască pe propriul teritoriu trei submarine de luptă, însă programul de înzestrare al MApN este, cel puțin în spațiul public, susținut ca o mare ambiție și semn de putere în regiune.

La câteva zile după acest anunț, Fifor și-a mai cizelat declarațiile, susținând că programul „ar putea începe după 2020”. În vară, însă, Fifor a redevenit ambițios: „Forţele Navale se pregătesc să finalizeze concepţia legată de cele trei submarine pe care Armata României le vrea în dotarea sa, submarine pe care ni le dorim construite tot într-un şantier naval din România, aşa cum se întâmplă şi în cazul corvetelor. Probabil că multă lume a zis că avem idei science-fiction. Eu vă spun că nu”.

A trecut aproape un an de atunci și, dacă vorbim de un program ambițios pe termen mediu, ar fi trebuit să avem proiectul măcar pe foaie. Astfel, la sfârșitul anului 2018, TOMIS NEWS a adresat MApN o solicitare în opt puncte pentru mai multe detalii. MApN ne-a precizat în scurt timp că solicitarea necesită un termen mai lung de procesare și, astfel, ne-am așteptat să primim ditamai programul de înzestrare, cu procedură de achiziție, termeni tehnici, concepția precizată de Fifor, orice legat de un proces major aflat în desfășurare. În fapt, MApN ne-a demonstrat că nici măcar el nu mai crede în program, după cum ne-a precizat pe 7 ianuarie exact așa:

„Programul de înzestrare „Submarin împotriva ameninţărilor de suprafaţă şi subacvatice” se află în etapă de documentare şi pregătire la nivelul M.Ap.N., în conformitate cu proiectul de modernizare a Armatei României în perioada 2016-2026. Detalii referitoare la program vor putea fi oferite după definitivarea procedurilor în vigoare”.

Astfel, cele trei submarine ar putea exista până la… Revelion 2026!

Din septembrie 2017 și până azi, la MApN s-au perindat nu mai puțin de trei miniștri, iar dacă ritmul se menține, până în 2026 vom înregistra nu mai puțin de 13 miniștri, fiecare cu programul lui ambițios. Cu alte cuvinte, ne putem lua „adio!” de la cele trei submarine, care, cel mai probabil, vor române la stadiul de declarație politică și atât.

Istoria submersiunilor românești

Submarinele românești „Marsuinul” și „Rechinul”, construite la Galați, cel mai mare șantier naval din timpul războiului, au devenit operaţionale în primăvara anului 1944. Nu au participat la al Doilea Război Mondial, dar au contribuit, parţial, la Operaţiunea „60.000”, care presupunea evacuarea soldaţilor germani şi români din Crimeea. În timpul războiului, România a avut în dotare nouă submarine.

Cel mai cunoscut submarin românesc, „Delfinul”, a fost construit în 1936, la Fiume (astăzi Rijeka) și a fost luat ca pradă de război în al Doilea Război Mondial de ruși, care ni l-au retrocedat în formă de epavă în 1957, fiind casat în anii 1970.

În 1958, România își exprima necesarul pentru patru-șase submarine, numai că era nevoie de acordul sovieticilor, care s-au exprimat pozitiv pentru trei.

„Te botez Delfinul şi-ţi urez ca numărul de intrări în imersiune să fie egal cu numărul ieşirilor la suprafaţă”, s-a auzit în Portul Constanţa, în 1991. Recepţia preliminară a submarinului proiect 877 E, cunoscut astăzi ca „Delfinul”, a avut loc în 1986, la Odessa, care a intrat în dotarea Marinei Militare Române la 20 noiembrie 1986. „Delfinul” a costat 40 de milioane de dolari și a fost adus în țară în secret, face parte din clasa Kilo, adică „vânător de submarine nucleare”. Din 1996, este tras la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.

CITEȘTE ȘI:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*