Adio, pândă! Polițiștii, obligați să aibă radarele la vedere! „Lucrătorii de poliție rutieră sunt constrânși pe linie ierarhică, să «colecteze» numitele «norme de amenzi»“

Polițiștii de la Rutieră nu vor mai putea să facă pândă și să-i prindă pe vitezomani, aceștia fiind nevoiți să poarte uniforme atunci când constată contravenția. De asemenea, constatarea contravențiilor trebuie să se facă numai cu mijloace tehnice certificate. În plus, instalarea dispozitivelor destinate măsurării vitezei trebuie să se facă numai pe autovehicule ce poartă însemne distinctive, care să fie poziționate la loc vizibil.

Toate acestea fac parte dintr-un proiect de lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice și care a fost votat în Camera Deputaților. Inițiativa aparține deputaților PNL Ioan Bălan și Florin Roman, susținuți de alți 13 colegi de partid. În noul act normativ, se mai arată că maşinile de poliţie cu radar trebuie presemnalizate cu un panou afişat cu 500 – 1.000 de metri înainte, pe sensul de mers, iar panoul se montează de către administratorul drumului la solicitarea poliţistului. În plus, dispozitivele radar de tip pistol nu pot fi folosite la mai mult de 10 metri de maşina de poliţie.

„Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac direct de către polițistul rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către politiștii de frontieră. Polițiștii rutieri, respectiv politiștii de frontieră sunt obligați să poarte uniformă cu înscrisuri și însemne distinctive. Constatarea contravențiilor se poate face cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenției. Constatarea contravențiilor cu privire la faptele care încalcă dispozițiile privind limitele de viteză se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice certificate sau a mijloacelor tehnice omologate și verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenției. Dispozitivele destinate măsurării vitezei se instalează exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile însemnele distinctive ale politiei rutiere. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate măsurării vitezei se utilizează la o distanță maximă de 10 metri de autovehiculele care prezintă înscrisurile însemnele distinctive ale poliției rutiere. Se interzice utilizarea dispozitivelor de măsurare a vitezei din autovehicule care nu prezintă înscrisurile și însemnele distinctive, de către polițiștii care nu poartă uniforme, cu înscrisuri și însemne distinctive“, sunt cele mai importante modificări.

În expunerea de motive, inițiatorii spun că, din nefericire, deși legea este actul coercitiv care ar trebui să conducă la o conformare voluntară a conducătorilor auto, autoritățile abilitate prin lege să vegheze la respectarea acestor norme, acordă o mai mare importanță constatării contravențiilor aplicării de sancțiuni, decât scopului principal al legii și respectarea regulilor de circulație pe drumurile publice. Mai mult, afirmă inițiatorii, mare parte dintre lucrătorii de politie rutieră sunt constrânși pe linie ierarhică, să „colecteze“, în termene bine definite, săptămânal sau lunar, numitele „norme de amenzi“.

„Pentru a-și realiza „normele de amenzi“, agenții constatatori utilizează aparate radar fixe sau mobile numitele pistoale laser, instalate pe autovehicule fără însemnele poliției rutiere, în zone unde lipsesc indicatoarele sau marcajele rutiere. Mai mult, chiar lucrătorii de poliție, în cele mai multe situații, nu poartă, cum propriu statut îi obligă, uniforma de polițist, cu înscrisurile însemnele respective“, se arată în expunerea de motive.

După cum era de așteptat, proiectul a stârnit discuții în plenul Camerei Deputaților, acolo unde s-a dat votul final. Cei care s-au opus au fost parlamentarii USR.

„Este un proiect iresponsabil, care va duce la creșterea numărului de accidente și de morți pe șoselele din România!“, a declarat Cătălin Drulă (USR).

În mod surprinzător, puterea și opoziția au făcut front comun la acest proiect de lege.

„Se poate face politică și prin minciună și dezinformare… Era credibil dacă exista un studiu de impact și să nu se facă doar declarații în Parlament… Mulțumesc celor care ați dat votul pentru proiect! În primul rând, la ora actuală sunt 1.900 de victime rezultate în urma accidentelor rutiere. Nu cred că e bine și e cel mai important argument că trebuia făcută o modificare. Suntem în topul țărilor UE cu numărul de victime din accidente rutiere! Asociațiile spun răspicat: se moare din cauza accidentelor rutiere din cauza numărului mare de autovehicule pe o infrastructură precară, consumul de alcool, abia pe locul 4 este viteza! Un ONG de la Iași, în spatele lui este un fost jurnalist și fost avocat și azi e membru al partidului care a votat împotriva proiectului de lege! Este foarte clar că Poliția Rutieră a uitat de prevenție, cred că fiecare dintre noi suntem conducători auto și simțim nevoia prevenției… (…) Suntem ca la armată cu pedeapsă colectivă? Trebuie să îi scoatem pe agenții de la Rutieră de sub acel plan care nu e în regulă: planul de amenzi! Eu cred că lucrurile s-au schimbat și acei oameni care stau la aer condiționat, nu în stradă, dar impun planuri… Proiectul este similar unui proiect folosit de francezi și s-a demonstrat în practică faptul că numărul victimelor a scăzut! (…) Datoria noastră este să încercăm să reducem numărul victimelor și prin acest proiect asta facem! Spre deosebire de alții asta facem, depunem proiecte, amendamente, dar doar să critici nu e în regulă!“, a declarat Florin Roman (PNL).

„Este un proiect care schimbă o cutumă, din amenzi în prevenție, care va demonstra că numărul de morți va scădea. Este un pariu pe care îl facem cu cetățenii României!“, a spus Cătălin Rădulescu (PSD).

„Noi ne dorim ca Rutiera să facă prevenție și mai puțin pândă. Știu și colegii de la USR, că ei utilizează aparatura mobilă, probabil sunt familiarizați și cu Waze și acolo unde sunt pozițiile radarelor Poliției… Cei care vor să încalce legea, să apese mai tare pedala, o pot face liniștiți după radar. Deci, nu aici e problema. Problema și soluția: Poliția trebuie să patruleze și așa poate tempera tentația șoferilor vitezomani și poate să vadă și multele mașini în trafic care nu respectă normele de poluare, eventuali infractori ș.a.m.d“, a punctat Andrei Gerea (ALDE).

„Credem că prin prevenție putem să salvăm vieți omenești. Nu suntem împotriva românilor, să îi taxăm la orice colț!“, a afirmat Ionuț Simionca (PMP).

Proiectul de lege a fost votat cu 226 de voturi „pentru“, 26 „împotrivă“ și 5 „abțineri“, Camera Deputaților fiind decizională în acest caz.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*