Spread the love

La începutul lunii noiembrie, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale de Protecţie Internă (DGPI) a MAI. După o intensă dezbatere publică la momentul respectiv, plină de bâlbâieli ale fostului ministru de Interne, Dragoș Tudorache, dezbatere izvorâtă din scandalul de corupție al cărui personaj principal este fostul șef al DIPI, Rareș Văduva, OUG privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale de Protecţie Internă a Ministerului Afacerilor Interne merge pe repede-înainte în Parlament.

Este a patra reorganizare a fostei UM 0215, fosta UM 0962, fosta DGIPI, în viitor DGPI. Personalul care va lucra în această structură va fi în mare parte militar, arhiva şi listele de acoperiţi vor rămâne în cadrul noii structuri a MAI şi nu vor fi transferate către alte instituţii ale statului, iar  ministrul de resort va fi chemat în Parlament să dea raportul asupra activităţilor noii structuri atunci când i se cere, însă Parlamentul ar putea să realizeze mecanisme de auditare a acestei structuri, aşa cum o face de altfel şi pentru celelalte servicii de informaţii ale statului, SRI, SIE sau SPP.

În Parlament, înființarea DGPI pe repede-înainte!

Pe 1 februarie, proiectul de lege pentru aprobarea OUG 76/2016 a fost înregistrat la Camera Deputaților pentru dezbatere și, imediat, a fost trimis pentru raport la Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului și la Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională și pentru aviz la Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, Comisia pentru muncă şi protecţie socială  și Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi. S-a „zburat” și prin termenele de depunere a amendamentelor și a rapoartelor, care au avut durate scurte, până pe 8 februarie și, respectiv, 14 februarie.

La cinci zile de la înregistrarea la Camera Deputaților, premierul Sorin Grindeanu îl informa pe președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, cu privire la faptul că, pe 27 ianuarie a.c., Guvernul a analizat situația unor proiecte de legi și că, în continuare, proiectul pentru aprobarea OUG 76/2016 este susținut de Executiv, în forma adoptată.

Noutate: DGPI, parte componentă a sistemului național de apărare

Guvernul consideră că viitoarea DGPI va fi multifuncțională în cadrul climatului intern de ordine publică și ia în serios și „amenințările cibernetice lansate de entități ostile, statale sau non-statale, asupra infrastructurilor informaționale de interes strategic și a bazelor de date gestionate de M.A.I.”, care „pot aduce grave prejudicii atât intereselor de securitate naționale, cât și libertăților și drepturilor cetățenești”.

Securitatea cibernetică devine tot mai importantă pentru M.A.I. și, pentru evitarea compromiterii informațiilor clasificate, „este necesară, în regim de urgență, consolidarea securizării instituționale a M.A.I. și a componentelor de protecție a informațiilor clasificate naționale, NATO și UE, precum și a celor care vizează infrastructurile critice, bazele de date și informațiile gestionate”.

Odată cu desființarea DIPI, se are în vedere și faptul că această structură nu are calitatea de instituție fundamentală a statului, ci „doar statutul unei structuri componente a M.A.I.”, așadar, conceptual, DGPI „se va integra în arhitectura sistemului național de securitate” și va fi parte componentă a sistemului național de apărare și a Comunității Naționale de Informații.

Conducerea DGPI va fi asigurată de un director general, numit în funcție prin decizie a primului ministru, la propunerea ministrului M.A.I., cu avizul CSAT, iar directorul va beneficia de un adjunct și un prim adjunct, ambii militari, numiți direct de ministrul Afacerilor Interne.

DGPI se „ciocnește” în teren, la proteste, cu SRI!

Executivul susține ferm că „activitatea va fi limitată exclusiv la domeniul de competență al M.A.I.” și astfel „se realizează o delimitare clară față de SRI”, numai că atribuțiile DGPI vizează amenințările prevăzute de art. 3 din Legea 51/1991 privind securitatea națională și, printre altele, DGPI va interveni și în cazul „inițierii, organizării, săvârșirii sau sprijinirii în orice mod a acțiunilor violente ce pot conduce la tulburarea gravă a ordinii publice (situațiile de degenerare a evenimentelor, manifestațiilor publice sau a acțiunilor sportive de amploare ce au un potential ridicat de tulburare gravă a climatului de ordine publică)”, situație în care SRI este prezent constant.

CI-stul își primește solda de „anticorupție”. Celorlalți li se taie din bani

Personalul militar al DGPI va primi în continuare compensările salariale referitoare la desfășurarea de activități de prevenire și combatere a corupției. În prezent, cuantumul aferent sporului lunar (de 30%) este inclus în solda de funcție și stabilit la nivelul aflat în plată la 31 decembrie 2009. Acest spor va fi acordat în continuare numai personalului care va avea atribuții în domeniul prevenirii corupției în rândul personalului M.A.I., ceea ce înseamnă o reducere semnificativă a numărului de beneficiari și creșterea inerentă a tentației spre corupție, tocmai motivul care a dus la reorganizarea DIPI…

„Șomerii” DIPI devin polițiști cu baston și fluierici. Casele conspirative, o enigmă

13.000 de posturi sunt vacante în prezent în M.A.I., așa că personalul DIPI care nu se va încadra în reorganizarea DGPI va fi încadrat în diverse unități de poliție, astfel încât „nici o persoană nu va fi supusă concedierii colective sau individuale”. Chiar și așa, se admite că „structurile specializate ale Poliției Române și Direcției Generale Anticorupție nu dispun de suficientă logistică și personal pentru realizarea activităților suplimentare” și că „se impune consolidarea, în regim de urgență, a unui cadru institutional clar definit, pe un tipar suplu, flexibil, profesionist și responsabil în fața autorităților civile legitime, pentru eficientizarea managementului structurilor cu atribuții informativ-operative”.

M.A.I. își asumă asigurarea protecției și încadrării în alte unități sau compartimente de muncă a cadrelor militare care au fost deconspirate în timpul exercitării sarcinilor de serviciu. Totodată, personalul militar al DGPI nu poate efectua acte de cercetare penală și nu poate lua sau aduce la îndeplinire măsura reținerii ori alte măsuri preventive privative sau restrictive de libertate, iar structura nu poate dispune de spații proprii de reținere și arestare preventivă (art. 15, alin. 2), însă DGPI este autorizată să dețină și să folosească imobile și beneficiază de… protecția imobilelor în care își desfășoară activitatea (art. 23)!

La 15 zile de la intrarea în vigoare a OUG 76/2016, DGPI se înființează oficial și dispare DIPI. Pe 3 noiembrie 2016, Consiliul Legislativ a avizat favorabil OUG, la fel cum a procedat și CSAT la 1 noiembrie.

CITEȘTE ȘI:

E legal ce fumează omul legii? (Pro)testul de la DIPI, care a primit și poreclă: UPI

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *