Ziua Internațională a Marinei Comerciale, marcată la Constanța. Mihălcioiu, SLN: „Avem întreaga infrastructură și fondurile pentru a rezolva aproape orice fel de problemă pentru navigatori”

Sindicatul Liber al Navigatorilor a marcat, joi, Ziua Internațională a Marinei Comerciale, pentru a evidentia importanța navigației în lume. Președintele SLN, Adrian Mihălcioiu, a organizat o conferință de presă în care a prezentat mai multe probleme cu care se confruntă navigatorii români, dar și „prestația” instituțiilor statului.

Din nefericire, în ultimele două luni s-au înregistrat nu mai puțin de 75 de cazuri critice reclamate de navigatori sau familiile acestora. Este vorba de decese, accidente de muncă, situaţii medicale, neplata salariilor sau abandonarea în zone de război.

Mesajul lui Mihălcioiu pentru navigatorii români

„Marina comercială este un bun al omenirii, prin marina comercială internațională avem la ora aceasta parte din bunurile care ne înconjoară, orice bun, la orice mic amănunt din viața noastră practic are un aport shipping-ul internațional. De aceea, Ziua Maritimă Internațională trebuie să fie sărbătorită așa cum se cuvine. România este o țară maritimă, trebuie să sărbătorească această zi probabil în viitor mai cu fast și nu numai din partea SLN sau Federației Internaționale a Transportatorilor. Trebuie să încurajăm oamenii să îmbrățișeze meseria de navigator. România trebuie să încurajeze școala maritimă, să sprijine oamenii mării, care îmbrățișează această carieră deosebit de grea. Această zi trebuie să facă atingere și tinerilor absolvenți ale școlilor de marină, care nu au unde să facă practică și, în continuare, instituțiile statului român stau nemișcate și nu dau nici un fel de ajutor prin relațiile bilaterale intereuropene, de a încerca să găsim țări care au o tradiție maritimă să putem să facem anumite înțelegeri și studenții noștri să își termine cadeția pe navele altor țări. (…) Avem întreaga infrastructură mondială pentru a rezolva aproape orice fel de problemă pentru navigatori. Avem fondurile necesare pentru a merge până la capăt și au fost foarte multe cazuri de persoane care au ajuns în situații deosebite și noi am fost singurul apel care am putut să le rezolvăm problemele. Avem foarte multe cazuri în care încă navigatorii pleacă în orice condiții, fără să se intereseze și, atenție, interesarea este gratuită! Dăm orice fel de informații gratuite navigatorilor fără nici un fel de impunere, de restricție, nu le impunem să devină membri de sindicat, nu le impunem absolut nimic, suntem la dispoziția lor în fiecare zi, în fiecare săptămână, în fiecare lună, nu am mai avut sediul închis de foarte mulți ani, nici măcar pentru perioada concediilor! Avem o infrastructură bună de a da toate informațiile necesare navigatorilor și, apoi, în funcții de ele, pot decide liber dacă vor să facă parte sau nu din sindicat”, a spus Mihălcioiu.

MLC 2006. Convenția care stă pe loc și nu trezește interesul autorităților statului

Parlamentul României a ratificat abia la sfârșitul lunii iunie 2015 Convenția MLC 2006 și trebuie implementată în legislația națională până în luna noiembrie a acestui an. Semnată la Geneva, Convenția prevede un sistem de asigurare financiară, socială și de sănătate, de acoperire socială de pensie, sănătate și ajutor financiar în caz de abandon, dar și de hrană la bord, combustibil, până când marinarii de pe navele sechestrate sunt repatriați. Autoritățile responsabile nu dau nici un semn că s-ar grăbi cu implementarea MLC 2006. Ne referim aici la Ministerul Transporturilor, al Muncii și la Autoritatea Navală Română.

Adrian Mihălcioiu speră ca procedurile necesare să fie puse pe roate în jurul datei de 1 noiembrie a.c.

„Au ajuns și la noi câteva propuneri pentru amendarea unor legi și hotărâri de Guvern privind autorizarea agențiilor de crewing și alte câteva aspecte, dar nu în totalitate Convenția este aplicată în legislația națională. Ar trebui să vină și Ministerul Muncii cu alte prevederi, Ministerul Transporturilor și cel de Finanțe. Până acum nu s-au făcut pași în acest sens. Noi mai avem încă o problemă și o susținem cu tărie: SLN și Inspectoratul ITF dorim ca implementarea Convenției MLC 2006 să se facă astfel încât navigatorii să fie protejați, nu așa cum s-a întâmplat până acum: s-a autorizat o agenție de crewing și practic aceea trimite oameni în orice condiții, pe orice tipuri de vapoare, ajung oamenii să nu își găsească locul de muncă acolo unde sunt trimiși sau se percep comisioane sau rămân neplătiți sau locurile de muncă sunt inacceptabile. Aceste exemple sunt foarte multe. Atingem o mentalitate a navigatorilor români, dar statul trebuie să îi protejeze prin legi pe navigatorii care pleacă din țară și ajung pe nave! Trebuie să se asigure că acei navigatori trebuie să aibă parte de niște garanții de securitate, asigurări medicale corespunzătoare pentru riscurile de la bordul navelor și condiții de muncă decente. Noi ne-am oferit să transmitem datele. (…) Portul Constanța este unul în care, până acum, armatorii și-au făcut de cap în privința respectării drepturilor navigatorilor la bordul navelor, singura pavăză a fost Inspectoratul ITF din România, care i-a ajutat pe navigatori. Sperăm ca de la 1 noiembrie să avem și Autoritatea Navală să lucrăm împreună”, a mai spus Adrian Mihălcioiu.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*