Sindicatul Liber al Navigatorilor, la final de an. Mihălcioiu: „Am lansat programul Cadetul Român și i-am oprit pe specialiștii din Ministerul Transporturilor, care voiau să ne scoată din piață”

Sindicatul Liber al Navigatorilor a organizat sâmbătă ultima acțiune din acest an, practic cadourile Pomului de Crăciun pentru copiii membrilor organizației, o serbare deschisă de un preot care a urat „La Mulți Ani” navigatorilor și continuată de Moș Crăciun, care a oferit cadourile zecilor de prichindei.

Cu acest prilej, președintele SLN, Adrian Mihălcioiu, a precizat, ca un scurt bilanț, că anul care se încheie a fost unul problematic, cu schimbări legislative sau tendințele din navigația internațională.

„2017, un an plin de probleme. SLN împlinește pe 24 decembrie 28 de ani de la înființare. Atunci, un grup de navigatori și de portuari s-au întâlnit pentru a crea propriile lor organizații sindicale care să lucreze în interesele lor. SLN s-a confruntat în 2017 cu multe provocări. (…) Prin ratificarea Convenției 2006, a trebuit să implementăm niște norme de aplicare în legislația națională. Am negociat șase luni, am avut parte de unele succese, dar și de insucces, pentru că nu ni s-a aprobat contractul colectiv de muncă, obligatoriu pentru toate agențiile de crewing. La comisia de dialog social am susținut CCM și unele clauze s-au introdus în normele de aplicare care încă nu au văzut lumina zilei. Este prea greu, vedeți foarte multe lucruri care se întâmplă acum în Parlament. Nu s-a semnat nici un act și nu a apărut în Monitorul Oficial pentru ca și noi, navigatorii, să fim acoperiți. (…) SLN a reprezentat România în Comisia Europeană de la Bruxelles și avem acolo membri permanenți, lucrăm la toate actele normative la nivel european, pentru cadeți, ca să aibă un program de finanțare mai mare și nu doar șase luni. Chiar la ultima acțiune de joi am propus ca programele de finanțare să fie pe un an. Am participat la Congresul ETF de la Barcelona, federația care este implicată în tot ceea ce înseamnă legislație maritimă pe continentul european. Apoi, am participat la Săptămâna Shipping-ului European de la Bruxelles, unde s-au făcut cunoscute noutățile din domeniu, tendințele de schimbare și problemele care au apărut. (…) Sunt țări unde navigatorii nu sunt reprezentanți deloc și aici vorbim de Burma, Ucraina. Credem că prin activitatea noastră am reușit înființarea sindicatului din Burma și acolo s-au înregistrat 6.000 de navigatori și vor fi și ei reprezentați într-o țară care nu este democratică. În Ucraina, la fel, am reușit să aducem 2.000 de navigatori. În momentul Maidan de la ei, sindicatul lor funcționa într-o clădire care a luat foc și a fost complet arsă, s-au pierdut toate documentele. Sindicatul lor a luat-o de la zero. (…) Am reușit și semnarea unui contract off-shore, deși acesta este într-o criză acum, avem navigatori care merg pe platforme și am considerat că este necesar să acoperim acest domeniu, în Singapore. Vor fi toate condițiile corecte, complete”, a spus Mihălcioiu.

CITEȘTE ȘI:

Sindicatul Liber al Navigatorilor, la bilanțul anual. „Am recuperat aproape un milion de dolari pentru navigatori”

Potrivit președintelui SLN, o mare victorie este lansarea programului „cadetul român”, un program pilot menit să devină un exemplu pentru Guvern, întrucât creșterea numărului ofițerilor români pe mările internaționale cu aproximativ 3.000 înseamnă, inerent, creșteri financiare.

„Am lansat și programul „cadetul român”, avem buget pentru el, suntem într-o întâlnire cu armatorii și într-o căutare a acelora care oferă condiții corecte de muncă și viață. Sperăm să putem ajuta vreo 50 de cadeți români să își facă stagiatura și să devină ofițeri și cu acest proiect să mergem mai departe la minister, la Guvern și ei să facă așa ceva la o scară mai largă. Peste 3-4.000 de oameni așteaptă să își facă cadeția și pe piața internațională sunt disponibile 315.000 de locuri pentru navigatori, ofițeri. Acolo se cer ofițeri pregătiți și experiență. Ar fi o oportunitate să mai aducem încă 2-3.000 de ofițeri în flota internațională. Este, de fapt, o investiție pentru România. Noi aducem bani în țară, aici îi cheltuim, aici plătim tot ce înseamnă taxe și impozite colaterale”, a mai spus Mihălcioiu.

CITEȘTE ȘI:

Sindicatul Liber al Navigatorilor anunță lansarea proiectului „cadetul român”. Mihălcioiu: „Cofinanțăm până la 50 de studenți, să își termine cadeția”

Totodată, președintele SLN a avut de adus și niște reproșuri birocraților din Executiv, care, prin modificările propuse la Codul Fiscal, navigatorii români, potrivit lui Mihălcioiu, riscau să fie „scoși din piață”.

„Am avut un proces legislativ destul de bogat anul acesta. Am intervenit în modificările Codului Fiscal, unde articolul privind navigatorii era și el modificat și se dorea impozitarea salariilor navigatorilor. Am reușit cu multă muncă să rămână același articol așa cum a fost în 2016 și navigatorii să fie în afara oricărui pericol, pentru că nu impozitarea era importantă, ci toată această nenorocire cu documente, cu hârtii, declarații depuse la Fisc, pe care navigatorii nu au cum să le facă! Practic, ne scotea din piață. Avem mesajul clar, Codul Fiscal clar, nu avem probleme. S-a vrut modificarea certificatului medical al navigatorului, asta însemna o grămadă de alte mecanisme care trebuiau puse în vigoare pentru recunoaștere internațională, asta însemna că ne scoteau din piață iarăși, pentru că așa voiau specialiștii Ministerului Transporturilor din direcția de sănătate. Am intervenit, am menținut același certificat medical”, a concluzionat președintele SLN, Adrian Mihălcioiu.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*