Se recalculează procentele pentru banii de la bugetul de stat pentru primării? „Cotele defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale au o capacitate financiară diminuată”

Fiecare ședință ordinară a Consiliilor Județene este așteptată cu sufletul la gură de primarii din toată țara, pentru că, aproape de fiecare dată, se dezbate un proiect de hotărâre privind banii pe care Guvernul îi împrăștie localităților, pentru  a fi „devorați” în proiectele locale, fie reabilitări de drumuri, de clădiri sau a buzunarelor primarilor, care, ulterior, ajung în postura de purtători de cătușe pe la televizor (din cauza licitațiilor trucate sau ale contractelor „cu dedicație”). Cert este că respectivele cote din impozitul pe venit și din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în general pentru „susținerea programelor de dezvoltare locală”, înseamnă bani pentru orașe, comune și sate.

CITEȘTE ȘI:

Consiliul Județean aruncă cu bani în primării, pentru dezvoltare și plata datoriilor

Între timp, propunerea legislativă pentru modificarea alin.(1) al art.32 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale se află în dezbatere la Camera Deputaților. 50 de deputați și senatori consideră că actualele criterii de repartizare a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat și a cotelor defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale au avut „un impact major asupra autorităților administrației publice locale, reflectându-se într-o capacitate financiară semnificativ diminuată, în mare parte la comunele și orașele cu un potențial economic și financiar redus, care se află în imposibilitatea desfășurării în bune condiții a activităților de bază”.

Astfel, cei 50 de parlamentari liberali susțin că gradul de încasare a veniturilor proprii ale bugetelor primăriilor impune o „reechilibrare a alocării cotelor defalcate din impozitul pe venit”, după cum urmează:

Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale în luna anterioară, se alocă lunar, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs: 45,75% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit; 13,25% la bugetul local al județului și 18,5% într-un cont distinct, deschis pe seama direcției generale a finanțelor publice județene la trezoreria municipiului reședință de județ, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor și ale municipiilor, precum și a bugetului local al județului.

În prezent, procentele sunt repartizate astfel: 47% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor; 13% la bugetul local al județului și 22% într-un cont distinct, deschis pe seama direcției generale a finanțelor publice județene la trezoreria municipiului reședință de județ.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat pe 24 octombrie a.c. și, în prezent, este trimisă pentru raport la comisiile permanente ale Camerei Deputaţilor, unde termenul final este 21 noiembrie a.c.

Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, de la nivel central la nivel județean, se repartizează astfel: 70% din sumă în funcție de capacitatea financiară calculată în funcție de impozitul pe venit încasat pe locuitor și 30% în funcție de suprafața unității administrativ-teritoriale.

În ceea ce privește sumele defalcate din TVA pentru bugetele locale, acestea sunt destinate pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București; finanțarea drumurilor județene sau finanțarea programului de dezvoltare a infrastructurii și a unor baze sportive din spațiul rural.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*