Se propune suspendarea procedurilor de privatizare pentru cinci ani. „Resursele statului nu au nevoie de o asemenea sursă bugetară”

Procesul de privatizare a unităților economice de stat reorganizate în temeiul Legii nr. 15/1990, cunoscut, în general, ca procedură de punere pe butuci a economiei naționale și a jafului de proporții istorice, este propus, la capătul prevederilor legii mai sus menționate, să fie suspendat.

Privatizarea a început în 1990, Legea nr. 15 constituind Agenția Națională pentru Privatizare, în subordinea Guvernului, cu scopul accelerării tranziției spre economia de piață, promovarea inițiativei particulare și antreprenoriale. Această privatizare a activelor statului a fost un pas necesar nu doar pentru internaționalizarea economiei românești, ci și pentru finalizarea, în 2004, a negocierilor care au permis semnarea Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană.

La capătul acestui proiect anevoios, vizibil eșuat, întrucât economia românească nici astăzi nu este competitivă în spațiul european, 23 de deputați și senatori propun „suspendarea procedurilor specifice privatizării pentru o perioadă de cinci ani, ceea ce va permite măsuri prin care statul să-și reevalueze portofoliul de participații, să efectueze investiții și să-și eficientizeze prezența în acționariatul operatorilor economici”. Astfel, proiectul de lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului, înregistrat la Senat în 26 iunie a.c., arată că „la acest moment procesul de privatizare a participațiilor statului nu mai este o necesitate economică, iar resursele statului nu au nevoie de o asemenea sursă bugetară”.

„Statul nu va avea acțiuni privilegiate ori drepturi speciale și nu poate împiedica investițiile, atât directe, cât și de portofoliu la acești operatori economici și nu poate impune restricții privind libera circulație a capitalurilor, ori libertatea de stabilire, cerințe stabilite de Tratatul privind Uniunea Europeană și Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene. În același timp, în cazul participațiilor statului cu o valoare de până la 2.000.000 lei dispozițiile privind suspendarea procesului de privatizare nu se aplică, pentru a nu menține în portofoliul statului participații a căror valoare relativ redusă nu poate justifica un interes economic special”, se arată în expunerea de motive a inițiatorilor.

De asemenea, proiectul de lege propune și un aspect care ar stârni râsul general, precum „recuperarea prejudiciilor produse economiei naționale”.

„Proiectul prevede măsuri în scopul recuperării prejudiciilor produse economiei naționale, până la o anumită dată, de la persoanele care au săvârșit infracțiuni în procesul de privatizare sau în procedura de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv și constituirea surselor de finanțare a investițiilor statului la operatorii economici care funcționează în sectoarele de interes economic național. (…) Tranzacțiile succesive nu pot legitima dobândirea frauduloasă de acțiuni prin procesul de privatizare ori prin titluri de despăgubire și titluri de conversie. (…) Aceste dispoziții sunt aplicabile, firește, doar în cazul societăților aflate în stare de funcționare, în condițiile legii”.

Proiectul de lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului a fost adoptat tacit de Senat pe 20 noiembrie a.c. și a fost înregistrat la Camera Deputaților luni, 27 noiembrie, în prezent trimis la comisiile permanente, termenul final pentru depunerea amendamentelor fiind 7 decembrie și, pentru raport, 14 decembrie.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*