Modificări importante cu privire la administrarea porturilor şi a căilor navigabile. „S-a condus la monopoluri și stagnarea dezvoltării”

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căi navigabile a fost adoptată, marți, de Camera Deputaților.

TOMIS NEWS relata la sfârșitul lunii mai a.c. că propunerea aduce schimbări majore pentru infrastructura portuară și capacitatea de operare.

Ne așteptăm la schimbări în Portul Constanța? Proiect de lege: „Modul defectuos de constituire a administrațiilor portuare și a firmelor a condus la monopoluri și stagnarea dezvoltării”

Propunerea a fost inițiată de 104 deputați și senatori, printre care mulți constănțeni din legislativul precedent și invocă faptul că:

„Situația administrării terenurilor portuare care fac parte din domeniul public a devenit din ce în ce mai dificilă, în condițiile în care gradul de utilizare a infrastructurii portuare și a capacităților de încărcare a scăzut constant, în acest moment media traficului realizat în porturile din România fiind de circa 30%. Modul defectuos de constituire a administrațiilor portuare precum și a societăților comerciale care desfășoară activitățile portuare a condus la crearea de monopoluri în ceea ce privește operatorii portuari, la o lipsă de competivitate și implicit la stagnarea dezvoltării activității portuare. Acest fapt a fost relevat și în urma anchetei dispuse de Camera Deputaților, prin Comisia de Transporturi, referitor la activitatea portuară din Portul Constanța. În urma anchetei, au fost relevate câteva aspecte de o mare importanță, respectiv existența unor contracte pe termen lung (peste 20 de ani) de închiriere a terenurilor portuare amenajate cu infrastructura portuară (cheiuri și dane) la un număr redus de operatori portuari. În contractele existente nu au fost prevăzute obligații de dezvoltare a capacităților de operare sau investiționale specifice activității portuare”, se arată în expunerea de motive a propunerii, care arată că situația este identică și în porturile aflate pe Dunăre, în special în porturile de pe Dunărea maritimă.

În cadrul dezbaterilor de marți din Cameră, a avut loc o singură intervenție, a deputatului USR, Liviu Ionuț Moșteanu.

„După multă vreme avem un cadru legislativ mult îmbunătățit pentru funcționarea porturilor românești. Ar fi fost nevoie de încă puțină aplecare, răbdare și dezbatere, pentru a face acest cadru perfect sau aproape perfect! Din păcate, rămân încă lacune, care ar putea fi în viitorul apropiat folosite de către unii sau de către alții, pentru a împiedica bunul mers al lucrurilor. Am avut câteva amendamente, pe care am văzut că, cu mult spor, le-ați respins, de aceea ne-am „abținut”! Sperăm să meargă bine, dar există și o mare îndoială că va merge bine așa cum arată legea în momentul acesta!”, a spus Moșteanu.

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.22/1999 a fost respinsă de Senat pe 27 septembrie 2016 și, pe 7 noiembrie 2016, a fost adoptată de Camera Deputaților, cu 186 de voturi „pentru”. Numai că, premierul de atunci, Dacian Cioloș, a sesizat Curtea Constituțională, care a primit mai multe puncte de vedere asupra obiecției de constituționalitate. Pe 28 februarie a.c., Curtea Constituțională a decis că legea este neconstituțională, iar noile modificări au readus legea în Senat, care a adoptat-o luni, 15 mai a.c. Marți, Camera Deputaților a adoptat propunerea legislativă cu 243 de voturi „pentru” și 30 de „abțineri”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*