Modernizarea ecluzelor de pe Canalul Dunăre-Marea Neagră intră în faza a doua. „Instalațiile corespund nivelului actual al tehnicii pe plan mondial”

Începute iniţial în 1948 ca proiect cu sclavi, adică deţinuţii politici ai sistemului comunist, lucrările la Canalul Dunăre-Marea Neagră au fost sistate în 1953. În 1975, a fost reluat de Nicolae Ceauşescu, pentru a fi finalizat în 1984. După calculele de atunci, investiţia de două miliarde de dolari ar fi trebuit amortizată în 50 de ani, însă traficul naval actual pe canale ne arată cifra de trei milioane de euro, ceea ce înseamnă că investiţia va fi recuperată în mai multe sute de ani.

Pe lângă asta, ecluzele, echipamentele şi instalaţiile aferente s-au învechit, Administraţia Canalelor Navigabile (ACN) fiind nevoită să demareze proiectul de modernizare.

Vorbim de 150 de milioane de euro, din care 60 de milioane au fost deja „pompați” în acest proiect de modernizare, evident, din fonduri europene.

„Suntem în termen”, după șase luni de întârziere!

Miercuri, la un hotel din Constanța, ACN și-a mobilizat colaboratorii pentru a explica, punct cu punct, faptul că la ecluze se munceşte cu drag şi spor, iar prima fază a modernizării s-a încheiat „la termen”, după o întârziere de șase luni!

La conferință au participat directorul ACN, Daniel Georgescu; responsabilul cu monitorizarea proiectului, Adina Hîlca; directorul tehnic al ACN și managerul de proiect, Mihai Stanciu; managerul de proiect al companiei germane DSD Noell GmbH, Ioan Gische; reprezentantul SC Romenergo SA, Alin Jurchela; reprezentantul Utilnavorep, Sorin Mitrea; dar și ambasadorul Republicii Federale Germania, Werner Hans Lauk.

„Proiectul a fost adjudecat în două faze. Faza I, care s-a terminat pe 30 iunie a.c. și a costat 60 de milioane de euro. Urmează faza II, aproximativ 90 de milioane de euro, având o amploare mai mare partea a II-a a proiectului. Sunt onorat să am un consorțiu din cinci companii foarte puternice la nivel național și european”, a spus directorul ACN, Daniel Georgescu.

Potrivit directorului tehnic al ACN, echipamentele instalate în prima fază a proiectului „sunt modernizate la nivelul actual al tehnicii pe plan mondial”.

„În cadrul programului s-au elaborat un număr de 563 de proiecte, însă ele, dacă luăm în considerație că sunt emise pe diverse faze de proiectare, începând încă de la expertiza tehnică, proiecte tehnice și de execuție, ele sunt mult mai multe. În acest sens, am primit până la 30 iunie 1.095 de documentații tehnice pentru diverse faze de proiectare. Administrația a emis un număr de 542 de avize ale Consiliului tehnico-economic al companiei. În concluzie, precizez că echipamentele și instalațiile au fost modernizate la nivelul actual al tehnicii pe plan mondial în ceea ce privește construcțiile hidrotehnice”, a spus Mihai Stanciu.

Încurajări de la ambasadorul Germaniei

Proiectul privind modernizarea/reabilitarea echipamentelor de bază ale ecluzelor Cernavodă, Agigea şi Ovidiu l-a încântat și pe ambasadorul german, care a urat succes companiilor implicate pentru o bună finalizare a lucrărilor.

„Reabilitarea ecluzelor de pe Canalul Dunăre-Marea Neagră este opera unui consorțiu, formată din companii românești și una germană. Acest factor oglindește intensitatea și diversitatea relațiilor economice bilaterale dintre Germania și România. Prima fază a proiectului a fost finalizată la termen, cu succes. Mă bucur să constat că au fost demarate procedurile pentru demararea celei de-a doua faze și doresc firmei Noell și partenerilor săi români mult succes în continuare și toate cele bune la realizarea lucrărilor”, a spus Werner Hans Lauk.

În luna mai a anului trecut, pe cele trei şantiere erau peste 220 de muncitori şi peste 10 macarale, începând de la 300 de tone, ajungând până la 1.600. Proiectul „Modernizare ecluze. Echipamente şi instalaţii” este finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Transport, Axa Prioritară 1. Implementarea se desfăşoară în două faze, corespunzătoare celor două perioade de programare, respectiv exerciţiul financiar 2007 – 2013 şi 2014 – 2020. Scopul proiectului îl reprezintă modernizarea/reabilitarea echipamentelor de bază ale ecluzelor Cernavodă, Agigea şi Ovidiu, reabilitarea şi modernizarea instalaţiilor auxiliare ce deservesc echipamentele de bază ale acestor ecluze, modernizarea instalaţiilor şi echipamentelor pentru siguranţa ecluzelor şi a navigaţiei. Ordinul de începere al lucrărilor a fost emis pe 1 octombrie 2013, iar termenul de finalizare a fost 31 decembrie 2015.

Studiul de fezabilitate a fost contractat de către Ministerul Transporturilor, definitivat în luna mai 2011, iar aprobarea finală în luna decembrie, acelaşi an. Pentru faza I de lucru au fost programate trei sectoare de lucrări, la Agigea, Cernavodă şi Ovidiu, iar pentru faza II sunt 11 sectoare de lucrări. Aceasta va fi finanțată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020, astfel încât „să se asigure fluența traficului naval pe canalele navigabile pe toată perioada derulării lucrărilor”.

Obiectivul proiectului este asigurarea disponibilității și siguranței navigației pe cele două canale, respectiv Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă-Midia, Năvodari, furnizând „o alternativă durabilă la transportul rutier de-a lungul unei importante rute de transport național și international”. Potrivit ACN, impactul acestui proiect va duce la creșterea siguranței navigației, preluarea creșterii prognozate a traficului de mărfuri, atragerea de noi fluxuri de mărfuri pentru a fi transportate pe apă și diminuarea impactului negativ asupra mediului și comunicațiilor limitrofe căilor navigabile.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*