Liberalii lui Chițac au lăsat garda jos. Făgădău, mandatat să „salveze RATC” la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare

Consiliul Local Municipal Constanța s-a întrunit, vineri, într-o nouă ședință. Pe ordinea de zi, din cele 31 de proiecte de hotărâre, au figurat trei cu referire la RATC. Primul dintre ele se referă la „modificarea HCL nr. 632/2008 privind acordarea de facilități la transportul urban de călători în municipiul Constanța unor categorii de pensionari, ca măsura de protecție socială”, al doilea la „completarea garanției necesare RATC în vederea eșalonării la plată a datoriilor către bugetul de stat”, iar al treilea la „aprobarea pre-acordului de finanțare dintre municipiul Constanța și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare”.

Primele două proiecte au intrat, joi,  în vizorul liberalilor de la „municipiu”, conduși de Vergil Chițac, care a organizat o conferință de presă. Potrivit lui Chițac, constănțenii cu salariul minim pe economie ar putea circula gratuit cu autobuzele RATC, dacă propunerea consilierilor PNL va fi supusă la vot şi va fi aprobată de CLM. Cu alte cuvinte, să aibă gratuitate pe RATC şi persoanele active care au salariul minim pe economie, nu doar pensionarii, o temă similară pe care Chițac a avut-o și în timpul campaniei electorale.

În cadrul ședinței CLM, primarul Decebal Făgădău a prezentat o altă viziune în ceea ce privește „salvarea RATC”.

„Intrând în discuții cu specialiștii BERD, cei care au acordat asistență Guvernului României, prin înscrierea în sfârșit a unui model de contract de servicii de transport, am ajuns la concluzia că această formă nu poate fi validă în momentul de față. Așa că e datoria noastră să facem toate eforturile de salvare a Regiei și aici, spre deosebire de municipiul București, eu nu iau în calcul insolvența! Sunt convins că și cei de la ANAF sunt doritori să rămână Regia în viață și să ne ținem de un plan de eșalonare a datoriilor. Este nevoie de un capital suficient pentru Regie, care să asigure plățile, respectarea planului de eșalonare pe care ANAF l-a avizat. Situația Regiei nu este una roz, însă viitorul poate fi, dacă suntem serioși, muncim împreună, prin implicarea decidenților politici stabilim un regim de reorganizare. Este obligatoriu ca Regia să se transforme în societate. Trebuie să vedem toate pârghiile dacă poate fi transformată în societate pe acțiuni. Cu toții avem rude, prieteni, colegi de muncă, care locuiesc de facto în Agigea, Valu, Ovidiu, dar ei, de fapt, își petrec întreaga viață în Constanța: muncesc aici, își aduc copiii aici, au locurile de muncă aici. Este nevoie să ne gândim în acest proces de reorganizare la posibilitatea de a atrage alături de noi pe cei din zona limitrofă. Am început o serie de controale la societățile care desfășoară activități de transport persoane, am descoperit câteva lucruri nu tocmai corecte, le vom corecta. (…) Fiind primarul născut de un partid social-democrat, mi-aș dori ca toți seniorii constănțeni de transportul în comun gratuit, chiar și cei activi cu venituri de până 1.250 lei, numai că diferența dintre o declarație politică și un act responsabil administrativ este următoarea: trebuie să comensurăm cu precizie impactul bugetar! Am inițiat nouă HCL, făcând aceste analize”, a spus primarul Făgădău.

Decebal Făgădău vrea să își asume „salvarea RATC”: „Nu sunt meritele mele, municipiul e un partener serios”

Totodată, primarul a solicitat consilierilor municipali să îl mandateze să dezvolte relația dintre municipiu și BERD, pentru finanțarea care ar scoate RATC la liman.

„Primul proiect de azi vizează acordarea de facilități seniorilor constănțeni, care au venituri de până în 1.250 lei. Am făcut analiza de impact, avem adresă de la Casa Județeană de Pensii și, suplimentar față de cei din prezent, vom avea 11.330 de potențiali clienți ai RATC. Aș vrea să sancționez o inflexibilitate a Regiei. Nu s-au promovat HCL aprobate anterior corespunzător în unitățile școlare, tocmai de aceea doresc ca pachetul de bonificații să fie popularizat corespunzător. Nu poți să stai și să aștepți CL să mărească tariful social și să nu fii proactiv! E o observație, nu o harță. Am analizat posibilitatea de a acorda gratuitate tuturor seniorilor pe paliere de vârstă, de la 80 de ani, indiferent de venituri, să reducem pragul de vârstă. Din analize, avem persoane între 75-80, apoi până în 70 de ani, dar este nesustenabil, însă ar putea fi gradual, iar conducerea executivă a Regiei să prezinte câte un raport de progres. Propun să creștem pentru pensionari, de la 1.000 lei la 1.250 lei. Din analiză, am observat că ei au fost cei mai statornici călători ai Regiei. Al doilea proiect vine tocmai în sprijinul planului de eșalonare a plăților. Municipiul a transferat către Regie suprafața de teren pe care își desfășoară activitatea. Nu am ajuns la o garanție suficientă, tocmai de aceea propun să fim de acord și să constituim din terenul municipalității garanția care ne protejează de diferite suspiciuni, că tot aud de interese imobiliare prin conferințe de presă. Prin al treilea proiect, vă propun să mă mandatați să continui ceea ce am început în urmă cu câteva luni: relația cu BERD. Întrucât BERD a evaluat planul de mobilitate, a acordat asistență Guvernului în ceea ce înseamnă transportul public, am început discuțiile cu investitori posibilitatea de finanțare a câtorva obiective strategice. Unul fiind transportul public. După negocieri, am trimis o scrisoare de intenție pe 20 august, în care solicitam BERD să analizeze posibilitatea de a ne acorda asistență tehnică, juridică și financiară. (…) Am avut bucuria ca această scrisoare să fie luată foarte rapid în discuție și pe 9 septembrie a intrat pe ordinea de zi a comitetului de avizare de la Londra, fiind aprobată în unanimitate. Toată lumea știe cât de greu este să obții un credit, câte hârtii să faci… faptul că noi am reușit să obținem avizul în mai puțin de 30 de zile este o performanță și nu scot în evidență meritele mele, ci municipiul este un partener destul de serios. În acordul de prefinanțare care ne-a fost transmis, sunt câteva condiții speciale pe care BERD de obicei nu le acordă. Pentru un împrumut de maxim 25 mil. EUR ni se acordă un grant de aproape 500.000 EUR, constând în asistență tehnică, juridică, experții juridici externi vor trebui plătiți de municipalitate tot în interiorul împrumutului. BERD își dorește implementarea, întrucât finanțează el nerambursabil. Condițiile sunt următoarele: primii doi ani sunt de grație, următorii zece pe o dobândă foarte puțin majorată față de împrumutul suveran. Faptul că această dobândă este un semnal de deschidere din partea BERD pentru Constanța nu poate decât să mă bucure! Obiectivele fixate în tema cu care am mers în fața comitetului de avizare sunt: mijloace de transport moderne, care să aibă climatizare pe timp de vară și încălzire pe timp de iarnă, adaptate la persoanele cu dizabilități, elemente de siguranță a călătorului, camere de supraveghere, camere de monitorizare a comportamentului conducătorului auto, implementarea unui sistem de ticketing ca să eliminăm gradual controlul, dimensionate în funcție de rutele actuale și cele viitoare”, a mai spus Făgădău.

rezeanu

Liberalii s-au conformat

Toate cele trei proiecte au fost adoptate de consilierii municipali, inclusiv de cei liberali, chiar dacă au reluat propunerea de joi a lui Chițac.

„Suntem de acord cu acordarea acestor facilități, dar dorim să se țină seama de toate persoanele care au salariile până în 1.250 lei, pentru că necesitatea de mobilitate a unei femei, care plătește jumătate de abonament și pentru copiii de acasă să se ducă la școală în fiecare zi. Suntem de acord în principiu, o să votăm „pentru”, dar vrem să se rezolve și problema vis-a-vis de aceste persoane. Necesitatea de mobilitate a acestor persoane este mult mai mare decât a unui senior”, a spus liderul consilierilor municipali liberali, Romeo Rezeanu.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*