ITF salută dezvăluirile de evaziune fiscală din scandalul Documentele din Panama

Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi (ITF) salută dezvăluirile de evaziune fiscală și activități conexe găsite în Documentele din Panama în această săptămână, în speranța că „această expunere va duce la o schimbare în climatul actual de aprobare tacită pentru acest tip de comportament social dăunător”.

„Spalarea banilor, finantarea terorismului si evaziunea fiscala sunt toate practici clar inacceptabile si in contradictie cu agenda miscarii sindicale globale de justitie sociala si economica pe care noi la ITF o promovam prin munca noastra cu sindicatele transportatorilor din intreaga lume. De acelasi interes pentru noi este si evaziunea fiscala pe scara larga a intreprinderilor care au un impact direct asupra investitiilor publice si a serviciilor esentiale. (…) Este adevarat ca volumul de raspandire al crizei si impactul acestor abuzuri financiare pe scara larga au fost puse in arena publică. Este totusi timpul sa se treaca si la actiuni hotarate, ca acela in care ITF a fost implicat de ani de zile pentru a stopa aceasta lacomie corporatista. (…) „Inregistrarea unei nave sub un Pavilion de Complezenta, cand nava este detinuta intr-o tara si inregistrata cu pavilion in alta, este de asemenea, un sistem de evaziune fiscal. Ca si Pavilion de Complezenta – cel mai mare din lume – Panama este, in esenta un paradis fiscal ca si multe din teritoriile Regatului Unit care au fost mentionate in aceste documente. Si cine plateste pretul? Navigatorii, care sunt supusi unor conditii precare si salarii mai mici, deoarece acestia sunt la mila unui sistem care permite plata minima si achizitionarea de forta de munca ieftina. (…) Campania ITF, convingand armatorii navelor sub pavilioane FOC sa semneze contracte care sa garanteze anumiti termeni si conditii de lucru pentru echipaj si urmarind aceasta printr-o retea de inspectori, este singurul lucru pe care putem merge pentru a restabili echilibrul sistemului de evaziune fiscala FOC, si sa se recunoască costul uman pe care al are”, a spus secretarul general al ITF, Stephen Cotton.

„Dacă Chevron și alte multinaționale și-ar plăti taxele, austeritatea nu ar fi o problemă”

Președintele ITF, Paddy Crumlin, a continuat:

„In cazul in care Chevron si alte companii multinationale ar plati taxele pe care are trebui sa le plateasca, austeritatea nu ar fi o problema. Nu ne-am vedea nevoiti sa reducem fondurile pentru educatie, transport public, asistenta medicala. Aceste tipuri de incidente deliberate si extreme de evaziune fiscala intalnite in Panama sunt exemple ale modului in care puterea corporatista evita obligatiile sale fata de societate, comunitati si muncitori. Suntem incantati ca aceste incidente sunt acum luate in considerare mai larg intr-un spatiu public astfel incat acestea sa poata fi investigate in mod corespunzator si speram sa vedem masuri luate impotriva celor care au ignorat responsabilitatile in numele profitului”, a spus Paddy Crumlin.

În continuarea comunicatului ITF , Sindicatul Liber al Navigatorilor și Inspectoratul ITF România se confruntă în aceste zile cu un caz care întărește cele expuse mai sus. Nava LADY DIDEM sub pavilion Panama, se află în Portul Constanța. Operarea navei se face din Turcia, cel mai probabil armatorul navei este din Turcia, la bord naționalități diverse (Turcia, Georgia, India, Syria) salariile nebrevetaților între 300 și 700 dolari SUA, neplătite între 3 și 6 luni. Condițiile acestei nave nu satisfac clar condițiile convenției MLC 2006 în vigoare și ratificată chiar de România. Navigatorii nu mai sunt dispuși să participle la nici o operațiune comercială a navei, nu vor să plece cu nava din port până când nu li se achită la zi salariile restante și până când 3 navigatori nu vor fi repatriați, doi dintre ei având contractul terminat iar al treilea pentru condițiile precare de la navă.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*