Iancu s-a dezlănțuit: „Trebuie să redefinim radical strategia energetică și legislația. Se montează panouri solare pe case la un preț mai mic decât factura lunară! Cel mai periculos risc îl avem în zona nucleară”

Mai mulți reprezentanți ai Guvernului şi ai mediului de afaceri participă, în perioada 23 – 24 octombrie, la Palatul Parlamentului, la prima ediţie a conferinţei „Live Business”, sub egida „Marile proiecte care pot ajuta România să se dezvolte”. Printre aceștia, amintim pe Ştefan Ioniţă, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR); Cosmin Ghiță, directorul general al Nuclearelectrica; Bogdan Badea, directrul general al Hidroelectrica; Cristian Erbașu, președintele Patronatului Societăților în Construcții; ministrul Apărării Naționale, Mihai Fifor sau vicepremierul Marcel Ciolacu.

Ținta lui Iancu: „Cea mai indicată formă de transport a viitorului va trebui să fie transportul feroviar electric, dar și camioanele vor avea transport electric și avioanele!

Printre vorbitori a fost și deputatul PSD de Constanța, Iulian Iancu, care s-a dezlănțuit și a fost nevoie de intervenția organizatorilor ca să grăbească expunerea ideilor. Iancu s-a întors recent de la o dezbatere organizată la Lisabona, unde (ce coincidență?) rusofilul a reținut că „din păcate, această bătălie mondială, din păcate, lideri sunt tot primele state dezvoltate ale lumii: Germania și SUA”.

„Surpriza cea mai mare am avut-o cu specialiștii din Statele Unite, care și-au propus ca, în anul 2050, SUA, în consumul lor de energie – care cheltuie 2 mld. de dolari pe zi numai pentru petrol și 4 mld. pe înarmare – o șesime din PIB-ul SUA, efortul acesta pentru consumul de petrol, în proiecția pe anul 2050 pentru sectorul energetic înseamnă renunțarea la petrol, cărbune și nuclear. Ce producție vom avea atunci, de ce tip, cu ce surse, cu ce efort financiar? Sunt răspunsuri din două direcții: prima – evoluția tehnologică pentru care am să fac o paranteză scurtă și, a doua, revoluția digitală. Prima – a fost prezent un cercetător de la un holding de universități, șase din SUA și una din Singapore, care a pus în evidență la nivel nanotehnologic, utilizând carbonul, vaporizat și condensat se transformă într-o grosime de 20 de atomi și care poate fi mai bun conducător decât cuprul de 1.000 de ori și mai mic decât firul de păr tot de atâtea ori. Această tehnologie permite vara să blocheze razele solare și căldura și să mențină o temperatură optimă în cadrul camerei, iar iarna să atragă prin razele infraroșii în totalitate energia solară, chiar dacă este întuneric. Mai mult, au realizat o stocare a electronilor. Unde s-a ajuns cu cercetarea! Practic, producția de energie va fi la fața locului și nu ai nevoie de rețea de transmisie. Noi suntem în situația în care trei pătrimi din petrol este folosit în transporturi, trei pătrimi din energia electrică este folosită în clădiri și un sfert a rămas la dispoziția industriei. Ce avem de făcut? Transportul trebuie să fie în totalitate trecut pe transport electric. Cea mai indicată formă de transport a viitorului va trebui să fie transportul feroviar electric, dar și camioanele vor avea transport electric și avioanele! Tot ce înseamnă pomparea apei, ventilare, se bazează pe motoare electrice, din energia electrică a lumii trei cincimi este folosită de motoare. Motoarele electrice și noi suntem fabricanți de motoare electrice, dar la dimensiuni neînsemnate. Observăm că în domeniul auto ne concentrăm pentru zona de energie electrică. Omenirea a trecut la o creștere a greutății autovehicolelor și a transporturilor cu camioane, pentru că a crescut cantitatea de marfă pe osie și suntem într-o boală celebră a acestui secol: obezitatea și, în consecință, de la 2 tone au crescut la 6 tone autoturismele în anumite state ale lumii. Reducerea cu o unitate de energie salvează șase unități de materie primă energetică. Cele mai importante state ale lumii s-au concentrat pe același carbon, în forma solidă, care este pregătit pentru a carosa autovehiculele și autoturismele. (…) În această bătălie mondială, din păcate, lideri sunt tot primele state dezvoltate ale lumii: Germania și SUA. În SUA, au reușit să realizeze o fibră de carbon încă de acum zece ani, mai rezistentă decât titanul și de 12 ori atenuează șocul la impact. Iată ce se întâmplă pe linia de transport, în zona de clădiri și în industrie, unde trebuie să regândim proiectarea întregii linii industriale. La forma actuală, înseamnă economii de 60%, una nouă înseamnă de 90%”, a spus Iulian Iancu.

„Suntem într-un sistem energetic ineficient”

Parlamentarul de Constanța a reușit să puncteze și un aspect rațional, susținând că clienții au plătit recunoașterea investiției companiilor de furnizare de energie și, la sfârșit, când s-a făcut analiza și realizarea investiției a fost de 20%, nu s-a mai făcut recalcularea prețului!

„Suntem într-un sistem energetic ineficient, pierdem 24%, patru mld. de euro pe an; îmbătrânit, poluat și uzat moral. Cu alte cuvinte, în structura de formare a prețului, dacă ne uităm la producție, transport, distribuție, furnizare, taxe și impozite – producția este cea care a fost abandonată acum 15 ani, de la lansarea procesului de privatizare. Spațiul în preț, maxim, a fost ocupat de transportatori și distribuitori, care, din păcate, nu s-a regăsit în eficiență și diminuarea pierderilor. În continuare, pierderile sunt la nivelul anului 2005, suntem ineficienți, avem întreruperi foarte frecvente. Cresc temperaturile vara, avem întreruperi; scad temperaturile și avem ger iarna, avem întreruperi, e val de țânțari, e val de păsări migratoare, avem întreruperi. Ce ne spune? Că noi trebuie să avem o abordare radicală, absolut radicală, în tot ce înseamnă lanțul energetic de la producție, iar producția în România, datorită condițiilor pe care ni le-a dat Dumnezeu, putem avea mix optim de energie. Până ajungem la cei 50 de ani, trebuie să avem securitate în furnizare astăzi, în următoarea iarnă! Securitatea în iarna trecută a fost asigurată de cărbune și gaze. Cărbunele, în tehnologiile existente astăzi la nivel mondial, poate fi înlocuit în totalitate cu capacități de producție de gaze naturale. Am dat soluții și alimentării cu apă caldă a orașelor, dar am face o înlocuire pe cel mai poluat combustibil fosil. Dacă noi nu avem piață la gaze astăzi, dacă avem o întrerupere în segmentul de alimentare a conductei BRUA către Grecia, spre zona în care noi am sperat că ne conectăm cu cele două conducte care vin din Marea Caspică, de unde o să avem gazele necesare acestei conversii către cea mai ieftină tehnologie în puterea instalată în producția de energie astăzi? Vedem că trebuie să avem câteva abordări foarte prudente când redefinim mixul energetic al țării. UE se îndreaptă către procentul de 40%, din total energie trebuie să fie energie regenerabilă, orizont 2030 și, de asemenea, trebuie să intrăm pe lanțul de eficiență, care este astăzi atât de deficitar. Sunt necesare măsuri concrete în investițiile acestor două utilități, pentru că ele au fost recunoscute de autoritate în preț, dar nu au fost realizate și au fost plătite de consumator! Consumatorul a plătit recunoașterea investiției și, la sfârșit, când s-a făcut analiza și realizarea investiției a fost de 20%, nu s-a mai făcut recalcularea prețului! Deci, avem o modalitate deficitară de recunoaștere în cost a unei investiții asumate și nerealizarea ei! O vulnerabilitate uriașă a sectorului energetic o reprezintă lipsa resursei umane și a companiilor pe orizontala de construcții – montaj pe tot lanțul: cărbune, petrol, gaze, energie electrică! Întrebați fiind distribuitorii de ce nu au realizat programul investițional, răspunsul a fost că nu au avut firme cu care să facă lucrările la nivelul asumat! Această vulnerabilitate nu este doar a României, ci la nivel mondial! România este puternic afectată, pentru că fiind o diferență mare între salariile noastre și ale celorlalte state europene, au fost absorbiți acești specialiști și cel mai periculos risc îl avem în zona nucleară, unde suntem într-un deficit uriaș. Chiar și la catedra de nuclearistică a Universității Politehnica avem un singur profesor! Un ciclu nuclear îl menții închis dacă îți exploatezi zăcământul din cariera de uraniu, pe care îl ai încă neatacat și îți asiguri mare parte din uraniu și pentru următoarele unități, dar ai și procesare și posibilitatea să îți formezi studenți în universitățile României!”, a mai spus Iulian Iancu.

Iancu, luat la mișto de directorul Nuclearelectrica: „Nu doresc să fiu ținut minte pentru abilitatea de a adormi publicul”

De asemenea, deputatul de Constanța și-a încheiat discursul, la insistențele organizatorilor, cu dorința de schimbare radicală a legislației în domeniul energiei electrice, gazelor naturale ș.a.m.d.

„Ca să reușim să ne așezăm pe trendul mondial și să organizăm întreaga activitate economică și socială a României, dependența de energie electrică, care ar aduce cel mai mare aport și cel mai bine substanțial beneficiu bugetului acestei țări și nivelului de trai, va trebui să redefinim radical strategia energetică și legislația în domeniu! Adică, o nouă lege a energiei electrice și gazelor naturale, o nouă lege a eficienței energetice, o nouă lege pentru resurse regenerabile, o nouă lege pentru energie termică! Vă dați seama ce volum de muncă este aici și cât de importantă este comunicarea între toți actorii instituționali. Suntem într-o situație paradoxală: avem realizări tehnologice la nivel mondial atât de avansate și progresează, încât noi nu putem ține ritmul cu trecerea lor în realitate în industrie! În 2010, 151 mld. de dolari au fost investiți din zone private numai în fotovoltaice, mai mult decât tot nuclearul la nivel mondial și au adus un aport de 60 de miliarde de watti, adică echivalentul producției de panouri la nivel mondial și ritmuri de creștere de 60-70%! S-a ajuns în anumite zone să se monteze panourile solare pe case la un preț mai mic decât factura lunară!”, a concluzionat Iulian Iancu, urmat de directorul Nuclearelectrica, Cosmin Ghiță, care a precizat că dorește să fie ținut minte „pentru mesajul pe care îl transmit” și „nu pentru abilitatea de a adormi publicul”.

CITEȘTE ȘI:

Ajutorul de stat pentru salvarea Companiei Naționale a Uraniului, aprobat de Parlament. Centrala de la Cernavodă, cu ochii pe rambursarea împrumutului

Ciolacu: „Prioritatea este relansarea investițiilor, nu consumul”

Cristian Erbașu, președintele Patronatului Societăților în Construcții, a precizat că firmele din domeniu nu mai au muncitori, care sunt atrași de mediul privat, astfel că proiectele de infrastructură demarate în acest an riscă să rămână nefinalizate.

„În acest moment, avem circa 350.000 de angajați în construcții, poate mai mulți 370.000-380.000. În realitate, o mare parte din ei nu sunt calificați. Necesarul pentru a finaliza proiectele licitate (de infrastructură — n.r.) va fi de peste 600.000 de lucrători. Nu știu de unde vor apărea aceștia. (…)  O variantă este să aducem oameni din afară, dinspre est, dar nu știu cât de eficient va fi, cel puțin pentru prima parte a perioadei în care au fost aduși”, a spus Erbașu.

La rândul său, vicepremierul Marcel Ciolacu, prezent la același eveniment, a precizat că Guvernul caută o soluție de relaxare a legislației pentru ca firmele de construcții să poată importa muncitori inclusiv din Ucraina.

„Prioritatea zero este relansarea marilor proiecte de investiții. Asta și nu consumul trebuie să fie principalul motor de dezvoltare pentru o economie sustenabilă și competitivă. (…) Atenția Guvernului se va concentra asupra fondurilor UE, care pur și simplu au fost lăsate baltă. Am reuşit să recuperăm decalajele şi să acredităm autorităţile de management. Ne dorim să ajungem la un grad de absorbţie de 6-7 miliarde de euro anual, care să aibă efecte majore în economie. Anul acesta sperăm să închidem cu 5,2 miliarde de euro”, a spus Ciolacu.

Mihai Fifor, despre realizarea a patru corvete pentru dotarea Forțelor Navale

Prezent încă de la debutul evenimentului de la Palatul Parlamentului, ministrul Apărării, Mihai Fifor, a punctat faptul că sunt opt programe de înzestrare aprobate de Parlament şi CSAT și „anul acesta vom încerca să acoperim două”.

„Eu nu cred că o ţară care nu are o economie puternică poate avea un sistem de apărare puternic, aşa cum o ţară care nu are un sistem de apărare şi de securitate puternic nu poate avea o economie puternică. S-a discutat foarte mult, în ultima perioadă, de programul de înzestrare a Armatei. Am căutat să avem investiţii în apărare care să se întoarcă în industria românească de profil. (…)  Guvernul României, cu eforturi consistente, a alocat 2% din PIB pentru apărare. Din acesti 2%, in jur de 38% sunt bani care se duc în programele de înzestrare a Armatei Române. Sunt opt programe de înzestrare aprobate de Parlament şi CSAT, programe din care anul acesta vom încerca să acoperim două: mă refer la achiziţia primului sistem de rachete Patriot, în jur de 700 de milioane de dolari. Săptămâna viitoare vom avea Letter of acceptance, care va spune clar unde ne situăm ca valoare a acestui sistem. Totodată, cu eforturi susţinute, a fost semnat de către Ministerul Economiei un memorandum şi un acord de cooperare industrială cu (producătorul american de blindate) General Dynamics, ceea ce arată determinarea Guvernului de a avea investiţii in industria de apărare românească. Premierul Tudose şi Guvernul au transmis clar partnerilor noştri că noi nu am plecat la cumpărături, ci să aducem în industria de apărare retehnologizare, parteneriate, transfer de tehnologie si know-how, astfel încât să putem revitaliza industria de apărare. În România urmează să se producă transportoare blindate 8×8 de care va beneficia Armata României şi vom deveni furnizori şi pentru alte state. Anul viitor, intenţionăm să pornim procedurile pentru achiziţionarea, respectiv realizarea în România a patru corvete care să intre în dotarea Forţelor Navale Române. Este un program de tipul celor pe care le dezvoltăm cu General Dynamics, adică pe baza unei proceduri competitive vom putea selecta o societate care să poată transfera în industria românească tehnologie şi să producă în România”, a spus ministrul Apărării, Mihai Fifor.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*