Acord între firmele din industria de apărare din România și Turcia. Bătaie pentru retehnologizarea fregatelor românești

Trei nave turcești de război, participante la Exercițiul „Steaua de Mare – 2016” se află în Portul Constanța. Navele aparțin Florei Turce, îl au la comandă pe Contraamiralul Yaşar Çamur, Comandantul Grupului de Lucru pentru Zona de Vest și, cu prilejul vizitei la Constanța, la bordul navei militare TCG HEYBELIADA, denimită și Corveta Națională, construită în Turcia, s-a semnat, luni, un protocol de cooperare între firme din industria de apărare din Turcia, precum STM, ASELSAN, HAVELSAN și CSR, ultima din România, firme pretendente la modernizarea fregatelor Tip 22 din România.

IMG_20160404_131818

La ceremonia de semnare a protocolului au participat demnitari și militari din România și Turcia.

„Modernizarea fregatelor este o operațiune complexă, însemnând modernizarea atât a echipamentelor militare, cât și a comunicațiilor, este un spectru mai larg. Procedura încă e clasificată, nu a fost lansată și nu sunt elemente clare privind bugetul. În momentul în care vor apărarea toate datele, vor fi comunicate. A fost lansată faza 1 de înscriere a companiilor cu eligibilitate, probabil în 30 de zile, din câte știu, va avea loc licitația. Probabil va adera (la consorțiu – n.r.) și Șantierul Naval Constanța, pentru că este una din componentele naționale vitale pentru asemenea combinații. Probabil va fi un element necesar pentru orice consorțiu pentru a intra Șantierul Naval”, a spus directorul general al CSR, Doru Bancu, după semnarea protocolului.

Turcii își arată mușchii: „Am modernizat opt fregate și două submarine. Ne construim singuri navele”

IMG_20160404_134654Pentru a-și etala performanțele, business development manager al STM, Onut Ateș, a precizat că ambiția Turciei din anii precedenți a dat roade, forțele sale navale reprezentând astăzi o forță în Marea Neagră. De altfel, cel mai puternic aliat al NATO din regiune se mândrește cu propria producție a navelor de război, dar și modernizarea pe bandă rulantă a celor existente. Totodată, potrivit lui Onut Ateș, industria de apărare a Turciei se află la rutație maximă, întrucât Turcia construiește în prezent încă două corvete.

 

„Țara prietenă și aliată, România, prin organizațiile sale, Forțele Navale, a solicitat îmbunătățirea capabilitățile sale pentru navele de război, pentru a menține pacea pe mare și în lume și pentru protejarea drepturilor și intereselor românești pe mare. Ca parte a acestei inițiative, Ministerul Apărării a demarat un proces pentru modernizarea fregatelor românești. În primul rând, acest proiect va fi un prim pas pentru dezvoltarea relațiilor istorico-strategice între România și Turcia. (…) STM, alături de companii cu experiență din Turcia și România, au format un grup de cooperare. Grupul este răspunzător pentru conceperea celei mai bune soluții ca răspuns la solicitările Forțelor Navale Române. În acest context, proiectul de modernizare va fi realizat în șantierele românești. Mai mult, celelalte elemente vor fi produse tot în România, cu surse locale, în coordonare cu industria de apărare a Turciei. În acest moment, subliniez că Turcia a depus un efort enorm pentru a-și dezvolta propriile capacități de modernizare. Industria de apărare a Turciei și-a produs singură navele de război. Gazda noastră, TCG HEYBELIADA, este un exemplu perfect pentru a demonstra acest succes, fiind prima navă din programul Turciei referitor la construcția de corvete. Încă două corvete se construiesc în prezent în Turcia. Mai mult, Turcia și-a modernizat flota de fregate și submarine, cooperând cu companiile turcești și resursele locale. Până acum, am realizat modernizarea a opt fregate și a două submarine. (…) Cu alte cuvinte, Turcia și-a demonstrat abilitățile în designul, construcția, modernizarea și mentenanța navelor, iar astăzi suntem aici să împărtășim aceste cunoștințe și tehnologii cu România, pentru a cimenta o relație pe termen lung cu companiile românești și pentru a îmbunătăți abilitățile industriei românești de apărare, pentru ca România să își poată desfășura singură proiectul de construcție a navelor, în viitorul foarte apropiat. (…) Construcția și modernizarea navelor mențin pacea și stabilitatea în Marea Neagră. Dragi oaspeți, vă mulțumim încă o dată că sunteți alături de noi, la semnarea acestui protocol de colaborare, între STM, ASELSAN, HAVELSAN, și CSR. Acest protocol va pava drumul spre succes și vom lucra împreună, pentru a servi intereselor țărilor noastre”, a spus Onut Ateș.

IMG_20160404_132628

Fregatele românești, interesante pentru companiile străine

TCG HEYBELIADA este prima corvetă proiectată şi construită într-un şantier naval turcesc, la Istanbul, în 2008 și a intrat în serviciul forțelor navale ale Turciei în 2011. A făcut parte din programul MILGEM turcesc, care a inclus opt corvete.

IMG_20160404_141451

În decembrie 2015, după experiența reușită din Thailanda sau din țara mamă, unde produce noile submarine ale Suediei, Saab  și-a arătat interesul să participe la modernizarea fregatelor „Regele Ferdinand” și „Regina Maria”, pe care Guvernul României o plănuiește.

România trebuie să fie cea care să decidă ce și cum se face această modernizare a fregatelor și se așteaptă să fie o licitație deschisă.

Majorarea bugetului Apărării, în conformitate cu angajamentele față de NATO și pactul încheiat, la începutul anului, de partidele din fosta alianță de guvernare cu cele din Opoziție, la inițiativa Președinției, înseamnă că România are bani de achiziții și modernizări pentru înzestrarea Armatei. Prin urmare, marile companii de profil sunt, din nou, interesate de țara noastră.

Flotila 56 din cadrul Forțelor Navale Române este cunoscută drept „Careul de ași” al Forțelor Navale. A fost înființată în 1920 și actualmente este compusă din fregatele „Regina Maria” – fosta „HMS London”, „Ferdinand” și „Mărășești”, alături de grupul de elicoptere Puma Naval.

Sistemele folosite de militarii români au fost schimbate de alte state în urmă cu 20 de ani, ceea ce înseamnă că navele noastre au urgentă nevoie de sisteme de senzori, de comandă și de schimbare a rachetelor, sistemul P-15 Termit fiind depășit, ceea ce înseamnă că, într-un război, navele nu ar face faţă unei lupte directe.

„Regele Ferdinand” şi „Regina Maria” au fost cumpărate de România în 2003 și, la momentul achiziției, navele aveau o vechime de 16, respectiv 15 ani şi fuseseră scoase din uz de Royal Navy, marina britanică.

Pentru lungimea de 245 km a coastei maritime, România dispune de o flotilă militară maritimă de 45 de nave, însă nu toate simultan în serviciu, cărora li se alătură alte șalupe și vedete.

Din cele trei fregate, doar „Mărășești” este complet operațională, înarmată cu lansatoare de rachete P-21 Termit/SS-N-2 Styx (bătaie 80 km), patru tunuri AK-726 cal. 76 mm şi 4 x AK-630 cal. 30 mm. De asemenea, ne mai putem baza pe divizionul de corvete, format din F-188 Zborul, F-189 Pescăruşul, F-190 Lăstunul și pe divizionul de vedete purtătoare de rachete din clasa Osa, respectiv F-202 Smeul, F-204 Vijelia, F-209 Vulcanul, celelalte fiind incapabile să ofere eficiență în cazul unui conflict cu o grupare navală rusească, de exemplu.

Bugetul alocat Armatei pentru anul fiscal curent, în perspectiva creșterii economice de 3,5% pe 2015, este de 1,71% din PIB, respectiv 11,935 miliarde lei, din care 1,061 miliarde lei pentru Forțele Navale. Suma este insuficientă pentru modernizarea fregatelor. De fapt, din suma totală de 11,935 miliarde lei, scădem pensiile, ceea ce înseamnă că ajungem la doar 9,37 miliarde lei. Pentru modernizarea de anul viitor se aude că se vor aloca încă 3,1 miliarde lei.

În momentul în care România va lansa oficial la programul de modernizare, vor avea loc licitații, la care, pe lângă suedezi, ar putea participa și companii din Germania, Franța sau Marea Britanie, alături de consorțiul format din STM, ASELSAN, HAVELSAN, și CSR.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*