Făgădău, la deschiderea lucrărilor unei investiții de 50 de milioane EUR în Portul Constanța: „Susțin operatorii care construiesc cu bună credință”

În Portul Constanța, la dana 80, a avut loc, luni, lansarea oficială a lucrărilor de construcții pentru dezvoltarea terminalului de cereale cu o capacitate de stocare de 200.000 de tone, proiect inițiat de operatorul Comvex.

Terminalul va fi construit în Dana 80 a Portului Constanţa, cea mai adâncă dană de la Marea Neagră şi va marca o premieră în România. De asemenea, va lega Portul Constanţa cu cele mai importante pieţe de export pentru cereale din Asia şi va creşte importanţa acestuia în regiune.

„Avem scopul de a pune în valoare elemente de infrastructură așa cum au fost ele observate de către master planul Portului Constanța. A fost o preocupare lungă, al master planului, unul care să realizeze cu coerență derularea mărfurilor și creșterea eficienței derulării mărfurilor în Portul Constanța. (…) Acest terminal de cereale este pieza de puzzle care ar fi lipsit! Dacă ne uităm pe plaja proiectelor Portului, vedem că în momentul de față, sub aspectul derulării mărfurilor cu viteză, celelalte dane din Port au o situație mai puțin bună, în sensul că adâncimea apei este ceva mai mică și au greutăți cu infrastructura. În aceste condiții, avem câteva elemente care vor putea fi valorizate în interesul tuturor: podul peste Canal, Autostrada 2, terminalul de barje și de remorchere – unde administrația portuară a făcut un efort de 53 de milioane, care face ca acestea să fie apropiate de dana 80; plus faptul că noi convertim o dană de mare adâncime care era destinată activității pentru minerale, noi vom mențina în continuare capacitatea de a manevra minereu, cărbune, pentru industria siderurgică sau pentru industria energetică și, în condițiile acestea, vom da posibilitatea să putem aduce nave de mai mare capacitate, care să poată fi încărcate cu o rată de încărcare agregată de peste 35.000 de tone pe zi și să putem repoziționa Constanța sub aspectul unui port de cereale, care să reprezinte un hub pentru mărfurile care se transportă pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, dar și feroviar, rutier, din partea de sud a Dobrogei sau partea de nord a Bulgariei. (…) Utilizând împreună aceste elemente de infrastructură, să putem aduce nave de capacitate mai mare destinate unor porturi mai îndepărtate și sub conceptul de terminal public: adică ne vom purta echidistant față de toți colegii și comercianții interesați, încât să poată beneficia de noile oportunități în acest mod. Ritmul de încărcare pe care îl propunem este de 3.000 de tone pe oră! Această capacitate dorim s-o punem într-un mod colegial în folosul tuturor celor interesați, operatori portuari și comercianți”, a spus directorul Comvex, Viorel Panait, care i-a mulțumit primarului municipiului Constanța, Decebal Făgădău, pentru că „avizele au fost date în patru zile!”

La evenimentul de luni a participat și primarul Decebal Făgădău, care a vorbit din nou despre oraș ca fiind „a doua putere economică a țării”.

„Mă bucur să fiu aici astăzi într-un moment în care văd că toate resursele Constanței se îmbină atât de frumos. Văd că administrația Portului, cei care operează în Port, reprezentanții sindicatelor, sunt împreună la acest moment important pentru Port și oraș. Nu în fiecare zi se întâmplă să demarezi o investiție de 50 de milioane EUR și cred că aici este meritul echipei Comvex. De la conducere și până la ultimul angajat au avut tot ceea ce trebuie pentru un asemenea proiect: încredere și atitudine corectă către toți actorii implicați! Vreau să le mulțumesc finanțatorilor, pentru că într-o Românie în care nu ne mai uităm la proiectele mari, se uită cu atenție către zona Constanței, cea de-a doua putere economică a României și sprijină efortul investițional, de multe ori asumat doar de privat. Din punct de vedere al municipalității, eu susțin operatori curajoși, de bună credință și care se gândesc nu doar la a construi un terminal sau infrastructură, ci a construi ceea ce înseamnă o comunitate!”, a spus Decebal Făgădău.

Comvex estimează că lucrările vor edifica un terminal care va asigura dezvoltarea capacităţilor de export de cereale ale României cu peste 3 milioane de tone, putând ajunge treptat, până la finalul proiectului, la 10 milioane de tone.

Proiectul este considerat unul de importanţă strategică şi este inclus în Master Planul General de Transport al României, aprobat prin HG 666/2016, precum şi în Master Planul Portului Constanţa, dar și integrat într-un proiect de dezvoltare privind infrastructura feroviară prin Programul Operaţional Infrastructură Mare. Investiţia Comvex, de 50 de milioane de euro, din surse proprii și credite bancare, va permite încărcarea navelor de până la 65.000 de tdw datorită adâncimii de la acostare de 17,80 metri. Totodată, în incinta portului Constanţa va fi şi un terminal deţinut de un acţionar român, ceea ce va permite fermierilor să-şi vândă direct marfa la un preţ mai bun.

Traficul de cereale a ajuns să reprezinte peste 25% din traficul total al Portului Constanţa, iar în ultimii doi ani în portul românesc ajung şi cereale din Bulgaria, Serbia sau Ungaria, aşa că traficul a crescut, ca şi numărul navelor de 65.000 TDW.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*