EXCLUSIV Proiectul privind șoseaua de coastă a Constanței a fost ELIMINAT de la VOTUL FINAL!

Intens trâmbițata șosea de coastă a litoralului, subiect încă de pe vremea fostului primar Radu Mazăre, a fost amânat marți, în Camera Deputaților, for decizional în acest caz. După mai mulți ani de dezbateri în plen, trimiteri și răstrimiteri la comisii în care s-a rezolvat, în general, nimic, proiectul legislativ  a fost retrimis pe 15 iunie la comisii, însă marți a intrat la votul final, în ultima zi de activitate, întrucât începe vacanța parlamentară, de unde a fost… scos!

Propunerea legislativă privind completarea şi modificarea OUG 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere cu modificările şi completările aduse de Legea 280/2003 datează din 2008, iar printre inițiatori sunt parlamentarii constănțeni Eduard Martin, Alexandru Mazăre sau răposatul Corneliu Dida (toți PSD) sau Puiu Hașotti, Gheorghe Dragomir (PNL) și Gelil Eserghep (atunci PRM).

Proiectul propune modificarea art. 35 (1), care, în noua formulă, ar însemna așa:

„Autorizarea de construire de noi șosele în banda litorală de 50-150 m paralelă cu linia țărmului sau în zonele protejate este interzisă, cu excepția unui drum de-a lungul falezei de nord a municipiului Constanța, între stațiunea Mamaia și Centrul Istoric al municipiului Constanța, cu avizul Comitetului Național al Zonei Costiere”.

Potrivit inițiatorilor, proiectul vine „în întâmpinarea intereselor legitime de dezvoltare ale municipiului Constanța și are în vedere voința manifestată a cetățenilor și a întregii comunități locale”. Totodată, actuala formă a legii „s-a dovedit o piedică apriorică în calea realizării unor proiecte de infrastructură de importanță regională”.

Potrivit inițiatorilor, proiectul ar fi benefic și din alte considerente, precum „în ceea ce privește protecția mediului prin consolidarea falezei și stoparea procesului de eroziune”.

Circ în Camera Deputaților

Unii dintre inițiatori nu și-au mai manifestat interesul între timp pentru acest proiect de lege, chiar în ziua votului final, asta în ciuda faptului că Guvernul și-a trimis un reprezentant la dezbaterile generale, pe secretarul de stat din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, Olimpia Negru.

„Ministerul Mediului și Guvernul nu susțin din următoarele considerente: noțiunea de interes public nu este definită în legislația românească, precum noțiunea de servicii publice, prevăzută de legea în vigoare, este clară și bine definită. Prin aceasta, dorim să evităm realizarea pe plaja Mării Negre a construcțiilor și activităților care pot restrânge suprafața de plajă pentru activități turistice. Considerăm că actuala formulare a art. 16, alin. 2, permite realizarea acestor activități sau legate de securitatea și sănătatea publică. În ceea ce privește modificarea art. 35, alin. 1, nu susținem din următoarele considerente: formularea propusă cu nominalizarea drumului de-a lungul falezei de nord a municipiului Constanța, între stațiunea Mamaia și centrul istoric al municipiului, nu este legală și face din acest proiect un act normativ cu dedicație. Considerăm că aceasta trebuie introdusă într-o lege specifică dedicată acestui proiect. Realizarea unor proiecte de infrastructură, de importanță regională, este subsidiară eforturilor pentru protecția mediului în zona costieră, care urmărește prevenirea efectelor negative generate de lucrări noi, neputând justifica afectarea acestei zone prin construcții de drumuri în baza litorală, unde există plajă. Pe de altă parte, introducerea acestei modificări trebuie corelată cu prevederile art. 16, alin. 1, prin care se introduc construcții definitive în fâșia de 50-150 m de la linia cea mai înaintată a mării și cu art. 60, alin. 2, care prevede că autorizațiile de construcție se vor acorda numai pe exteriorul benzii litorale. Ministerul Mediului are în derulare un proiect cu finanțare europeană privind protecția zonei costiere prin care se va realiza protecția plajelor împotriva eroziunii, care poate fi afectat de către acest proiect al șoselei de coastă”, a spus Olimpia Negru.

„Constănțenii așteaptă acest proiect de 26 de ani”

Deputatul constănțean Florin Gheorghe (PSD) a reluat asediul și a precizat că grupul PSD nu își va retrage sprijinul pentru această propunere legislativă, întrucât „este așteptată de constănțeni de 26 de ani”.

florin gheorghe„Această inițiativă legislativă a avut un traseu destul de sinuos, fiind în dezbaterea Parlamentului de aproape opt ani! Astăzi nu dezbatem proiectul, ci o nouă oportunitate a modernizării municipiului Constanța. Știu că se va spune că avem și alte acte normative cu vechime mai mare, însă acest proiect este așteptat de constănțeni de aproape 26 de ani! Grupul PSD susține această inițiativă, pentru că ea împacă necesitatea dezvoltării infrastructurii în municipiul Constanța și facilitează realizarea unor lucrări de protecție a zonei costiere. Mulți dintre cei care s-au opus au invocat argumente de mediu, fără să analizeze în profunzime proiectul și fără să constate că, prin această lege, se deschide calea realizării mai multor proiecte de mediu cu efecte directe asupra stopării erodării zonei costiere. Din cauza tergiversărilor legislative, s-au pierdut nenumărate oportunități de finanțare din fonduri externe nerambursabile. Vă rog să dăm o șansă proiectelor facilitate de acest act normativ, care ar putea beneficia de finanțarea din exercițiul 2014-2020!”, a spus Florin Gheorghe (FOTO)

PNL a decis respingerea proiectului de lege, asta după ce mai mult timp s-a opus prin comisii sau în plen.

„Grupul PNL  va vota împotriva raportului de respingere a cererii de reexaminare! Dacă veți vota pentru acest raport de admitere, atunci veți vota de fapt pentru degradarea plajelor de pe litoralul românesc, veți vota împotriva Constituției, care garantează că plajele din România sunt un patrimoniu național. Noi susținem dezvoltarea durabilă a României și grija PNL este pentru protejarea patrimoniului natural! Trebuie să găsim un echilibru între dezvoltarea economică, între social și protecția mediului! Vă cer să respectăm acest principiu al echilibrului! Atrag atenția că România a beneficiat de un proiect de lărgire a plajelor de pe litoral, iar această modificare, care ar permite chiar și construcția unui drum, riscă să ducă România în procedură de infringement și riscăm să nu mai primim fonduri pentru consolidarea falezei”, a spus deputatul PNL, Lucia Varga.

Cernea: „Dezvoltarea este inamicul dezvoltării durabile”

Deputatul neafiliat de Constanța, Remus Cernea, un obișnuit al criticilor aduse Parlamentului s-a opus și de această dată unui proiect privind litoralul românesc. Cernea a preluat „steagul protecției mediului”, ignorând prevederile de mediu din proiect și a ajuns să vorbească și prostii, precum „dezvoltarea este inamicul dezvoltării”.

„Un astfel de proiect ar fi extrem de nociv pentru Constanța, pentru mediu, protejarea peisajului, a moștenirii culturale, istorice și arheologice. Parlamentul României a votat legi de protecție  a mediului, a zonei costiere, făcute în baza unor studii realizate de către experți care au stabilit care sunt perimetrele în care se pot realiza anumite construcții și care sunt în care nu se pot realiza. Șoseaua ar afecta grav zona, s-a vorbit despre dezvoltare: dezvoltarea este inamicul dezvoltării durabile! Care ține cont doar de realizarea unor beneficii de ordin financiar, material, economic, dar care nu ține cont de protecția zonelor, nu mai este acceptabilă într-o societate civilizată, economie modernă. Și eu voi vota contra acestui proiect de lege și aștept de la toți deputații de Constanța să voteze contra, pentru că este împotriva dezvoltării durabile a orașului”, a spus Remus Cernea.

Propunerea legislativă privind completarea şi modificarea OUG 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere cu modificările şi completările aduse de Legea 280/2003 a fost prezentat în biroul permanent al Camerei Deputaților în… noiembrie 2007! A fost respinsă de Senat la 15 aprilie 2008.

În iunie 2008, comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională aviza negativ proiectul și, la câteva zile, la fel a procedat și comisia juridică, de disciplină și imunități. În octombrie 2008, președintele de atunci Traian Băsescu a solicitat reexaminarea proiectului, înaintând cererea la Senat.

Timp de cinci ani, între 2009 și 2014, nu s-a mai auzit nimic de proiect, când a ajuns la comisia pentru mediu şi echilibru ecologic și… atât.

SCOS de la votul final! 

În ciuda dezbaterilor generale intense, marți, proiectul de lege a fost scos de la votul final! Remus Cernea a sesizat eliminarea proiectului.

„Sunt nevoit să mă întreb unde este opoziția din Parlamentul României, care ar fi trebuit să sancționeze fiecare abuz! Nu este admisibil ca un subiect discutat în ședința de plen să dispară, pur și simplu, în timp ce ar fi trebuit, în mod normal, să ajungă pe listele de vot final! Faptul că colegii de la PNL consimt și sunt complici la acest abuz, arată că nu avem o diferență între majoritate și partidele care, teoretic, ar fi în opoziție, ceea ce este deplorabil. Sper ca din toamnă să revenim la un sistem democratic, în care opoziția să fie clar distinctă față de majoritate și care să sancționeze de fiecare dată abuzurile, inclusiv cele de procedură ale majorității”, a spus Cernea, căruia i s-a opus președintele interimar al Camerei Deputaților, Florin Iordache (PSD):

„Eu am spus că va intra la votul final, nu am spus și ziua în care va intra. Este vina dumneavoastră că nu ați urmărit când s-a aprobat ordinea de zi pentru ședința de vot final. Deci, vă rog, fiți mai atent din toamnă atunci când vă propuneți… mulțumesc, ne vedem la 1 septembrie”, a spus Iordache.

Sursele noastre din Parlament susțin că retragerea proiectului de la votul final ar putea fi „ceva legat de legislația parlamentară”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*