EXCLUSIV Din culisele unui război ignorat de Justiție: Comănescu vrea în continuare să pună mâna pe aerodromul Tuzla și aeroportul Mihail Kogălniceanu

Îl paște falimentul, dar ambițiile sunt încă active. Este vorba de magnatul constănțean Gabriel Comănescu, un personaj despre care probabil nu vom obosi niciodată să scriem, întrucât faptele sale, parcă inspirate din filme, se țin lanț. Cu compania sa, Grup Servicii Petroliere, aproape pe butuci, cu aproape toți colaboratorii care nu și-au primit banii și au umplut instanțele de judecată cu dosare de recuperări creanțe, cu licitații pierdute, dosar cu ANAF la Înalta Curte de Casație și Justiție, lobby în toate direcțiile pentru ieșirea la liman, Comănescu se zbate într-o situație groaznică financiară. Nimic din toate acestea nu îl fac să acționeze corespunzător și continuă să se manifeste ca un baron local intangibil.

În disperare de cauză, în procesul Gabriel Comănescu și GSP vs. TOMIS NEWS, președintele GSP susține că fostul jurnalist Alexandru Căutiș a avut o abordare similară față de Regional Air Services, compania care administrează aerodromul Tuzla. Prin maniera sa deloc conformă cu jurnalismul, Căutiș a demarat o campanie agresivă împotriva aerodromului, campanie finalizată cu un proces pe care fostul jurnalist l-a pierdut, ceea ce este adevărat și corect. Ceea ce cetățenii nu știu și instanța de judecată urmează să afle este că angajații și conducerea Regional Air Services susțin că Alexandru Căutiș a demarat respectiva campanie tocmai la ordinul lui Gabriel Comănescu, pentru interesul comercial al acestuia! O situație similară se regăsește și la aeroportul Mihail Kogălniceanu, unde nu s-a apelat la Căutiș, ci la șpăgi și filaje, spre dezinteresul complet al Justiției, cel puțin până acum.

Evident, nu putem oferi numele celor de la aerodromul Tuzla și aeroportul Kogălniceanu cu care am discutat, însă le mulțumim acestora că ne-au oferit un tablou aproape complet asupra situației.

„Cea mai mare prostie la un aeroport este să lași un privat să își facă terminal. Pentru că un aeroport este un prestator de servicii către terți, trăiește din taxe, taxe pe care le plătesc avioanele care aterizează acolo, taxele astea sunt împărțite în două: infrastructura mare – piste, mijloace de navigație, o parte se duc la aeroport și o parte la ROMATSA și restul de taxe sunt legate de terminal. Dacă ne uităm la mărimea lor, undeva la 80-90% din valoarea de taxe pe care le plătește un avion e legată de taxele de terminal și 10% legat de piste, platforme. Este o afacere foarte bună pentru un aeroport să își facă terminal, însă privatul, dacă intră, plătește taxe foarte mici la aeroport, pentru că plătește doar pista, de unde ies bani puțini, asta înseamnă o problemă foarte mare pentru aeroport, mai ales pentru unul ca Mihail Kogălniceanu, un aeroport foarte gol, cu trafic de trei lulele și dacă vine un privat ia și din taxele alea și-așa puține! În cârca aeroportului rămâne toată infrastructura, pistele și restul. (…) Căutiș a apărut la un moment dat, a scris într-o publicație, după care a fost extrem de activ la o televiziune… Noi pe asta am mers în instanță. Niciodată nu am discutat cu Căutiș, cu nimeni de la televiziune, au adus o grămadă de acuze și nu ne-au întrebat niciodată nimic! Nu mai zic de drept la replică, asta deja e moft… Comănescu i-a zis (lui Căutiș – n.r.): „fă ceva, f*te-i pe ăștia!” L-au găsit și pe asociatul lui Vasilache, că e securist, că e spion și l-au terminat”, ne-a spus o sursă de la aerodromul Tuzla.

Cu alte cuvinte, interesul lui Gabriel Comănescu este să instaleze un terminal la Tuzla, statul fiind complet dezinteresat de mersul lucrurilor în tot acest timp, iar aerodromul, lipsit de finanțări, se duce „în cap”, spre beneficiul lui Gabriel Comănescu.

Iată detalii suplimentare:

„La Tuzla, a vrut să intre în firmă, nu a intrat, el voia să facă concurența serviciilor petroliere, firmele care operează la Marea Neagră. El a vrut să omoare toată industria, să facă numai el servicii pe mare pentru platforme, o grandomanie tâmpită. Nu există nici o firmă în lume care să ofere toată gama de servicii. Serviciile sunt diversificate, care se specializează pe anumite chestiuni, firme cu elicoptere, cu nave cu scafandri, cu infrastructură de port – macarale etc. Comănescu voia să facă numai el toate serviciile acestea. A vrut războaie cu toți aceștia, inclusiv cu noi, care nici nu suntem legați prea mult de marinărie”, ne-au mai spus sursele noastre din cadrul aerodromului Tuzla.

Comănescu l-a sunat pe Vasilache: „E război!”

Pentru că nu a ieșit cum și-a dorit, Comănescu a luat foc și l-a amenințat ÎN MOD DIRECT pe directorul aerodromului, Adrian Ștefan Vasilache, o situație jenantă pe care sursele noastre, aflat în imediata apropiere a directorului la momentul respectiv, ne-au relatat-o.

„Vasilache i-a propus lui Comănescu să facă o asociație, a fost inițial foarte încântat, ca prestatori de servicii pentru industria asta aeronautică. (…) La Tuzla există și infrastructură de aeroport și elicoptere, tot ce ține de operare. Comănescu poate să închirieze elicoptere și să opereze, iar dacă își face terminalul lui poate să concureze și să joace cu prețurile. E un business care „suge” de la aeroport și aeroportul se duce în cap! (…) Comănescu l-a sunat pe Vasilache și i-a zis că vrea război, ceea ce s-a și întâmplat”.

Cum s-a desfășurat acest război? Să vedem:

„Neajunsuri majore nu a făcut, dar a făcut câteva, precum partea de imagine, nu în relația cu clienții, dar în relația cu autoritățile – Ministerul Transporturilor. Acolo, aveam niște demersuri pentru niște finanțări și ne-au blocat, ne-au spus că „aveți acolo probleme în presă, nu vrem să ne băgăm”. Chiar ne-au blocat multe proiecte așa. Și acum avem o prelungire de contract cu Petrom și a făcut un lobby fantastic să ne scoată de acolo, ne-au produs astfel niște inconveniente, pentru că a trebuit să facem niște compromisuri, inclusiv financiare, nu sunt chestii care să ne facă viața ușoară”.

ExxonMobil, compania americană mințită pe bandă rulantă

Pe 23 august a.c., Comănescu anunța în presa pe care o plătește că „în 2017-2020 vor urma patru ani în care Marea Neagră va da în clocot, iar noi suntem în cea mai bună poziţie”. A doua zi, pierdea licitația cu cea mai mare companie de profil, ExxonMobil, companie americană care a ajuns la saturație cu minciunile și prostelile magnatului român.

GSP a pierdut o licitație de 10 milioane de dolari! Firma constănțeană Shark SRL și italienii de la Fugro Oceansismica SPA au fost câștigătorii licitației organizate de ExxonMobil, compania americană care a avut, până de curând, o colaborare cu GSP. Exxon a fost cât se poate, și pe bună dreptate, de interesată să încheie colaboarea cu neseriosul GSP. Iată încă un exemplu:

„Comănescu e diabolic în găsit soluții de inginerii financiare. Pe de altă parte, este un tip foarte mincinos, minte cu atâta convingere că la el deja e patologic, ar putea fi chiar convins de ceea ce minte! De exemplu, a fost o licitație acum trei ani la ExxonMobil și el a zis că are terminal la Kogălniceanu! Cum a depus? Că nu avea! Vorbea de constructori. A avut un dosar mare de documente, cu proiecte, desene, cu terminalul. S-a dus cineva acolo, a făcut poze pentru decidenții americani și a văzut un câmp gol!”, ne-au mai spus sursele noastre.

Raiffeisen, către Petrom: „Dați-i de muncă lui Comănescu”. Statul doarme în front

Vremurile grele în care GSP se scaldă au alarmat și băncile, care aproape că nu mai reușesc să o scoată la liman cu compania lui Gabriel Comănescu și, printre acestea, Raiffeisen a ajuns la saturație:

„Comănescu a fost din gașca lui Luca și sindicatele și când s-a privatizat au șantajat OMV să aibă liniște la privatizare, așa a pus el mâna pe platforme de extracție, apoi pe terminalul de la Midia – aici fără nici un fel de licitație, cu credite cu garanții guvernamentale, el nu avea cum să garanteze pe sumele alea, oricum derizorii față de valorile reale! (…) Lukoil ne-a scos de la o licitație, mă rog prin relațiile lui cu partea rusească dintre operatorii de petrol, a fost un proiect pe șase luni, a avut două elicoptere închiriate de la o bancă, apoi banca i le-a luat și încearcă din răsputeri să își facă loc să ne termine pe noi. (…)Știm că e în r*hat cu banii și ar mai avea și ceva sprijin prin niște părți, dar are datorii mari și către stat, niște sume enorme. Raiffeisen, de exemplu, pune presiune pe Petrom: „dați-i de muncă lui Comănescu!” E un tip dificil de lucrat, dar dacă statul s-ar apleca puțin asupra lui s-ar vedea nenorocirile. Ar fi putut să fie rege, dar nu a vrut rege, ci împărat, a vrut să strivească tot și asta l-a dus în această situație financiară, în cap! Pleacă urechea la tot felul de oameni, de lingăi, plecați din diverse locuri, din Port, din aeroporturi, care au avut răzbunări personale pe fostele locuri de muncă și l-au înverșunat: „fă aia, fă ailaltă”…”, ne-au mai spus sursele de la Tuzla.

Potrivit acestora, Comănescu încă face presiuni pe Regional Air Services. În ciuda eșecurilor din ultimii ani, aerodromul încă îi face cu ochiul magnatului constănțean și nu intenționează să abandoneze.

„Da, face și acum presiuni, prin Petrom. Prin presă mai puțin, cred că nu mai are bani nici pentru asta. Dar, în „vremurile de glorie” acționa până și cu interpelări parlamentare, le-a finanțat campaniile parlamentarilor care au candidat în 2012 și unii dintre ei făceau interpelări la Ministerul Transporturilor, prin Senat, legate de aerodromul Tuzla și finanțări. Erau prostii ce ziceau acolo… dar, din prostie-neprostie, ne-au blocat finanțările! (…) Comănescu are un meci și cu Raed Arafat din anumite considerente și a făcut plângeri prin avocatul Mîrțoi (SCA Popescu-Mirăuţă-Mîrţoi – n.r.) la DNA cu privire la nu știu ce aranjamente a făcut Tuzla cu Nicușor Constantinescu pentru elicopterul SMURD. Pe de altă parte, înțelegem că nici pentru avocații ăștia nu mai are bani să îi plătească…”

ANAF și concurența, sfârșitul lui Comănescu. Bogdan Huțucă, luat în vizor

Președintele GSP nu are competiție pe partea de foraj la ape puțin adânci, singurul aspect care mai asigură existența companiei. Numai că și acest lucru se pare că se apropie de final. Spre disperarea lui Gabriel Comănescu, există investitori occidentali interesați să pătrundă și în această zonă. Odată realizat acest aspect, Comănescu va dispărea de pe piață:

„El șantajează pe diverse prestări de servicii și, într-adevăr, singurul serviciu la care nu are competiție pe partea de foraj la ape puțin adânci. E singurul care are astfel de platforme și e complicat să intre cineva peste el, că sunt proiecte mici, de una, două, maxim trei luni, costă mult să aduci platforme din alte părți. Dar, sunt niște investitori din Occident care și-au exprimat interesul să aducă două platforme și asta l-ar termina pe Comănescu definitiv din secunda doi!”

Amintim că la începutul lunii mai 2016, ANAF a deschis procedura de executare silită împotriva GSP, ca să recupereze o datorie uriaşă: 130 milioane de lei. Potrivit ANAF, suma provine din vânzarea, către o altă societate din grup, a trei platforme de foraj marin, pentru care nu s-ar fi plătit TVA către stat în valoare de 25 de milioane de dolari. În încercarea de a opri tăvălugul fiscului, Comănescu a contestat sechestrele la Curtea de Apel Constanţa. Între timp, viitorul fost milionar constănțean a revenit la gânduri mai bune și și-a RETRAS cererea de judecată la unul din cele două dosare în care se judecă cu ANAF.

Din decembrie 2014, Gabriel Comănescu și Grup Servicii Petroliere fac obiectul unei cercetări penale, fiind suspectaţi de evaziune fiscală, prin neplata unor taxe către statul român. Este vorba despre un TVA aferent unei trazacţii cu mai multe platforme de foraj marin. Mai exact, platformele de foraj marin Jupiter, Prometeu şi Saturn au fost vândute în 2008 către o firmă din Malta, care are asociaţi comuni cu cei ai Grup Servicii Petroliere. Reprezentanții ANAF au precizat public la momentul respectiv că „Grup Servicii Petroliere are de plătit statului român un TVA de 18 milioane de dolari, aferent unei tranzacţii de 96 de milioane de dolari”. ANAF verifică tranzacţiile derulate de GSP încă din 2012. Ultimul termen la ICCJ a avut loc pe 8 decembrie 2016.

Persoana din ANAF care a demarat aceste anchete este soția unui alt finanțist constănțean, deputatul liberal Bogdan Huțucă. Ambii soți sunt cunoscuți și apreciați ca profesioniști în domeniu, iar Gabriel Comănescu a perceput această acțiune ca o… declarație de război, Huțucă fiind un „dușman” în viziunea halucinogenă a președintelui GSP.

La Kogălniceanu se lasă cu amenințări și șpăgi

La aeroportul Mihail Kogălniceanu, o zonă de interes asupra căreia vom reveni, Gabriel Comănescu a schimbat abordarea. „Omul lui Comănescu” din Consiliul de Administrație al aeroportului este Dumitru Nancu, director la Radionav, companie pe care personal o trimite în faliment și „pentru” care este remunerat cu „doar” 25.000 lei/lună. Nancu este ginerele primarului liberal de Baia, Dumitru Ianuşi, absolvent al Colegiului Naţional de Apărare, deţinând o diplomă de masterat eliberată de Serviciul Român de Informaţii, Academia Naţională de Informaţii „Mihai Viteazul”.

Fost subsecretar de stat în Ministerul Economiei şi director general al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe (ANL), Dumitru Nancu se află din august 2014 la conducerea Companiei Naţionale de Radiocomunicaţii Navale Radionav SA Constanţa și, din aprilie 2013, este şi preşedintele Consiliului de Administraţie (CA) al Societăţii Naţionale Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA, poziție din care întreține prietenii strânse cu GSP, pentru a le apăra interesele. Una din persoanele de legătură este fostul angajat al celebrului serviciu „doi și-un sfert”, în prezent în ograda GSP, Adrian Cornea. Personajul nu a putut să își țină gura prea mult și a umplut cafenelele constănțene cu informații referitoare la șpaga dată de GSP direct lui Nancu, supărat pentru că „nu înțelegem de ce Nancu nu face nimic”, o poveste încurcată pe care promitem să o explodăm la momentul potrivit.

„La noi, (Comănescu – n.r.) îl are în CA pe unul Nancu, care îi face viață grea lui Artagea (directorul aeroportului – Bogdan Artagea – n.r.), iar numai Artagea știe dacă îl lasă pe Comănescu americanii până la urmă să preia… Sigur-sigur Artagea nu vrea să îl lase, dar depinde și de alți factori. (…) SRI are o structură la aeroport și cei din SRI l-au informat pe Artagea că are „coadă” (termen securistic pentru „filaj” – n.r.) și că i se „dă palmă” (alt termen securistic pentru „o mână de ajutor” – n.r.) dacă face cum zice Nancu”, ne-au spus sursele noastre din cadrul aeroportului Mihail Kogălniceanu.

 

1 Comment

  1. Un hoț , un om de nimic care nu stie decat sa isi bată joc de oameni , mai ales de oameni care l-au facut milionar (de carton) . Bravo Tomis News ca scoateri la iveală toate mârșăviile care le face acest individ.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*