Cupșa, ambasador maritim IMO: „Este necesară obligativitatea de a angaja în echipajul de siguranță al navei câte un cadet pe compartiment”

Cu ocazia World Maritime Day, a avut loc a II-a întâlnire a Ambasadorilor Maritimi cu Secretarul General al International Maritime Organization (IMO), la Londra. Ambasadorii Maritimi prezenți au semnalat că rata de înlocuire a ofițerilor este afectată de interesul scăzut al armatorilor să sponsorizeze stagiul de cadeție de 12 luni a viitorilor ofițeri, stagiu obligatoriu conform STCW.

Conform raportului recent al BIMCO/ICS Manpower se estimează la nivel global un deficit curent de aproximativ 16.500 de ofițeri (2,1%), iar deficitul prognozat pentru anul 2025 va crește la 147.000 în cazul în care industria maritimă nu reacționează.

Resursa umană este cea mai importantă resursă a industriei maritime, asigurarea calificării personalului navigant reprezintă garanția operării în siguranță a navelor, iar România se situează pe primul loc în Uniunea Europeană ca furnizor de personal calificat pentru flota maritimă mondială cu peste 30.000 de navigatori. În ceea ce privește ofițerii maritimi, aceștia reprezintă 3% din totalul ofițerilor din această flotă, situând România între primele 10 țări la nivel mondial.

„Având în vedere dimensiunea fenomenului, personal am adoptat poziția ca sponsorizarea de către companii a stagiului de cadeție nu mai este o simplă opțiune, ci un deziderat al întregii industrii maritime și al IMO în calitatea sa de organism de reglementare, pe termen mediu și lung fiind cea mai ieftină și eficientă strategie, atât pentru armatori, cât și pentru ceilalți actori din industria maritimă. Propunerea pe care am susținut-o pentru echilibrarea cererii de ofițeri de marină a fost aceea ca IMO să introducă pentru armatori obligativitatea de a angaja în echipajul de siguranță al navei, pe lângă ofițerii de cart, și a câte unui cadet pe compartiment. Această măsură ar avea ca efect creșterea gradului de absorbție a tinerilor ofițeri maritimi cu efecte benefice directe și pentru cadeții români, menținând România între primii furnizori de ofițeri din flota mondială. Ca urmare a evaluării pozitive de către participanți a acestei propuneri, am înaintat către Secretarul General IMO o scrisoare oficială, în vederea supunerii ei spre consultare comitetelor IMO, autorităților naționale și armatorilor”, a precizat marți ambasadorul maritim IMO și director al CERONAV, Ovidiu Cupșa.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*