Cum poate fi dezvoltat Portul Constanța? Specialiștii din domeniu s-au așezat la masa discuțiilor!

CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (APMC) și Constanța Port Business Association au organizat, miercuri, o conferință cu tema „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE. Politica integrată a UE privind dezvoltarea și modernizarea porturilor“. Evenimentul s-a desfășurat la sediul APMC, Gara Maritimă și a fost organizat în colaborare cu Editura Universul Juridic, Academia de Științe Juridice – ASJR, Secția de drept internațional și de drept comparat și Revista Română de Drept Maritim. Evenimentul a reunit factorii de decizie importanți implicați în domeniul transporturilor maritime și fluviale, reprezentanți notabili ai corpului profesional al avocaților din România, cât și remarcabili reprezentanți ai mediului academic, contribuind astfel la identificarea cadrului legislativ aplicabil proiectelor privind dezvoltarea și modernizarea porturilor.

„Întâlnirea a plecat de la faptul că a intrat în vigoare, din luna martie, regulamentul nr. 352 al Uniunii Europene, care face referire la infrastructura portuară, la serviciile din porturi și transparența financiară. Am inițiat această conferință în calitate de maritimist vechi, director al revistei de drept maritim și membru titular în Academia de Științe Juridice. Discuțiile au avut ca scop crearea unui prim contact pentru conștientizarea operatorilor portuari în legătură cu integrarea europeană a porturilor și cu stadiul și locul în care ne aflăm. Am primit un semnal pozitiv, iar interesul a fost major. Sperăm ca la anul să demarăm lucrările de elaborare al primului cod al porturilor maritime din România, după modelul celui din Uniunea Europeană, în special cel al francezilor“, a declarat prof. univ. dr. Marin Voicu, președintele Secției de drept internațional și de drept comparat a Academiei de Științe Juridice, fost judecător CEDO.

Întrebat ce i-ar trebui Portului Constanța să rivalizeze cu alte porturi mari ale Europei, Marin Voicu a spus că avem nevoie de o strategie majoră, care să conțină obiectivele și mijloacele și instrumentele pe care le prevede planul major multianual de integrare, dezvoltare și modernizare al celor 319 porturi incluse în acest plan de Comisia Europeană. Un alt element major al dezvoltării se referă la investiții și atragerea terților, în afară de Uniunea Europeană.

„Poate că avem noroc să nu ne ocolească Drumul Mătăsii, pe care China l-a propus. Sigur, e foarte mult de făcut, pentru că suntem mult rămași în urmă“, a conchis Marin Voicu.

Directorul general al APMC, Nicolae Dan Tivilichi, a declarat că modalitățile de dezvoltare a infrastructurii portuare se numără printre principale obiective, care necesită fonduri uriașe. El a spus că dezvoltarea infrastructurii portuare se poate realiza prin fonduri europene. Tivilichi a punctat că această conferință a venit după aprobarea Legii Porturilor nr. 235/2017, care are o mai mare deschidere în ceea ce privește asigurarea capacităților bugetare ale companiei, de întreținere a infrastructurii portuare.

Invitat la discuții, Ionel Minea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a punctat că Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, urmărește dezvoltarea porturilor maritime și fluviale.

„Un aspect important este infrastructura portuară, de utilizarea acesteia în scopul creșterii fluxului de mărfuri, care va aduce, implicit, la un bun nivel competitiv viața de profil. Toate acestea sunt posibile într-o administrare armonizată, coerentă și adaptată cerințelor internaționale. Suntem cu toții conștienți de provocările ce rizidă din managementul porturilor. Dreptul portuar, ca subramură a dreptului maritim, definit ca disciplină juridică autonomă, demonstrează rolul important al acesteia în sistemul științelor juridice. În ceea ce privește cadrul normativ intern, avem Legea 235 din 2017 pentru modificarea și completarea OUG nr. 22/1999. Acest act normativ, oferă regmentări clare privind asigurarea întreținerii, și modernizării și dezvoltării infrastructurii de transport naval“, a spus Ionel Minea.

Invitat în cadrul acestei dezbateri, primarul Constanței, Decebal Făgădău, a declarat că foarte multă vreme a fost gard invizibil între Port și orașul Constanța.

„Am venit din anumite rațiuni. Primul motiv îl reprezintă oamenii, pentru că un eveniment care unește oamenii este unul pe sufletul meu. În al doilea rând, am venit pentru temă, pentru că una care își propune o viziune integrată, dezvoltare și modenrizare, trebuie să fie pe agenda oricărui primar. Al treilea motiv pentru care am venit este faptul că am găsit aici specialiști. Și dacă astăzi avem probleme în România, nu le avem din cauza banilor, ci din cauza incapacității noastre de a scrie și de a implementa proiecte. Ori asta ne arată că prea multă vreme specialiștii au stat departe și nu li s-a dat credit. Tocmai de aceea mă bucură că un asemenea eveniment aduce specialiști la locul potrivit, cu audiența potrivită și cu o temă extrem de generoasă. Al patrulea motiv al prezenței mele este că un om se încadrează la toate cele trei motive amintite mai sus: prof. univ. dr. Marin Voicu, cetățean al municipiului Constanța și Doctor Honoris Causa al Universității „Ovidius“!”, a spus Decebal Făgădău.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*