Conducerea Portului Constanța a făcut o conferință de presă pentru că așa o obligă Europa: „Avem un proiect de 12,7 milioane EUR”

Cei care conduc Portul Constanța și-ar fi dorit, ca de obicei, să nu fie deranjați niciodată, să nu scrie nimic, să nu fie sunați de nimeni, să nu se știe nimic de modul în care vor primi peste 12 milioane EUR ca să facă ce vor cu ei, așa cum ne-au obișnuit de mai mult timp. Indiferent de guvernare, Ministerul Transporturilor și-a creat un obicei în a ascunde orice se întâmplă în cadrul instituției, însă, ghinion, de data aceasta este vorba despre un proiect pe fonduri europene. Conform angajamentului unui astfel de proiect, domnii de la Ministerul Transporturilor și Portul Constanța trebuie să facă ceva ce n-ar fi făcut niciodată din proprie inițiativă: să explice pe ce vor cheltui peste 12 milioane EUR!

Luni, la sediul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (APMC), directorul interimar, Nicolae Dan Tivilichi, acompaniat de Cristina Ioana Cuc (președintele provizoriu al CA al APM) și fostul director al Autorității Navale Române, Paul Brânză, au organizat o conferință de presă despre „Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT”.

Proiectul este pe fonduri europene și presupune modernizarea infrastructurii Portului Constanța prin prelungirea în aliniament a cheului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri și crearea unei platforme în spatele noului front de acostare, cu o suprafață de 4.370 metri pătrați, pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice; amplasarea de echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora; îmbunătățirea accesului maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și modernizarea parcului de nave tehnice al Portului Constanța prin achiziția unei nave tanc autopropulsat 500 TDW multifuncționale, pentru colectarea deșeurilor de la nave.

Bugetul proiectului este de 12,7 EUR (fără TVA), din care 85% rata de finanțare Connecting Europe Facility: 10,8 EUR, iar 15% contribuție de la bugetul de stat, respectiv 1,9 EUR. Perioada de implementare a proiectului:  01.07.2016 – 31.07.2019

Potrivit directorului interimar al APMC, Nicolae Dan Tivilichi, s-ar dori ca pe această navă să se implementeze și un sistem de stingere a incendiilor.

Pe 1 iulie proiectul a fost declarat eligibil, a urmat semnarea contractului de administrația portuară, a apărut deja licitația. Deocamdată doar s-au ridicat pe SEAP. Ceea ce facem acum este o conferință obligatorie pentru fiecare proiect european, la deschiderea acestui proiect. Dacă totul merge corect, la jumătate lunii ianuarie putem știi și câștigătorul”, a spus Nicolae Dan Tivilichi.

Avocatul Cristina Ioana Cuc s-a axat pe „protecția mediului”.

„Nu trebuie să ne concentrăm doar pe componenta de infrastructură, dar și pe cea de mediu din Portul Constanța. După cum știm și ne dorim, mediul înconjurător trebuie protejat, este problema noastră a tuturor. Este bine ca Portul Constanța și ANR să ne dezvoltăm cooperarea și, bineînțeles, să avem legături mult mai scurte. Este doar unul dintre proiectele pe care Portul le are în pregătire, dezvoltare și implementare”, a spus Cristina Ioana Cuc.

Din partea ANR, Paul Brânză și-a exprimat dorința de realizare a acestui proiect cât mai repede.

„Orice proiect este binevenit, orice amenajare, orice facilitate produse în Portul Constanța sunt binevenite. Vreau să cred că aceste oportunități trebuie să ne activeze într-un anumit mod, pentru a atrage aceste fonduri europene, pentru siguranța atât a mediului, a navelor, dar și a celor care trăiesc în jurul acestor activități destul de evoluate la nivel de transport naval și operare portuară. Vreau să îi felicit pe cei care s-au gândit să facă această stație suplimentară, deoarece noi, autoritate portuară, aveam de multe ori presiuni din partea agenților, din partea navelor. (…) Sperăm ca proiectul să își respecte termenul de finalizare!”, a spus Paul Brânză.

Proiectul a rezultat din obligația APMC de a asigura în calitate de administrație portuară, o serie de facilități privind infrastructura, condițiile de mediu și de siguranță a navigației. APMC trebuie să asigure dotarea și disponibilitatea permanentă a instalațiilor portuare de a prelua orice tip și orice cantitate  de deșeuri generate de nave și de reziduuri ale mărfurilor de la navele care fac escală în port. Potrivit APMC, capacitățile de preluare / stocare / tratare a deșeurilor generate de nave sunt insuficiente, în contextul în care Portul Constanța este tranzitat de un număr în creștere de nave de capacități mari.

Proiectul se înscrie în preocupările administrației Portului Constanța cu privire la asigurarea unui mediu curat, ferit de pericole, astfel, contribuind la protejarea ariei ROSPA 0076 „Marea Neagră“.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*