Chițac reia tema cu RATC: „Facem restructurări și relansăm Regia”

Consilierii locali municipali se vor reuni, vineri, într-o nouă ședință. Pe ordinea de zi figurează două proiecte de hotărâre cu referire la RATC. Primul dintre ele se referă la „modificarea HCL nr. 632/2008 privind acordarea de facilități la transportul urban de călători în municipiul Constanța unor categorii de pensionari, ca măsura de protecție socială”, iar al doilea la „completarea garanției necesare RATC în vederea eșalonării la plată a datoriilor către bugetul de stat”.

Ambele au intrat în vizorul liberalilor de la „municipiu”, conduși de Vergil Chițac, care a organizat, joi, o conferință de presă. Potrivit lui Chițac, constănțenii cu salariul minim pe economie ar putea circula gratuit cu autobuzele RATC, dacă propunerea consilierilor PNL va fi supusă la vot şi va fi aprobată de CLM. Cu alte cuvinte, să aibă gratuitate pe RATC şi persoanele active care au salariul minim pe economie, nu doar pensionarii, o temă similară pe care Chițac a avut-o și în timpul campaniei electorale.

Potrivit lui Chițac, actualul parcurs al conducerii Regiei nu va putea rezolva problema datoriilor.

„Avem hotărârea de CLM prin care se completează garanția necesară RATC în vederea reeșalonării datoriilor către bugetul de stat. RATC are o datorie de 24 milioane lei la ANAF, se face o reeșalonare, dar pentru asta, ANAF cere gaj. Sunt niște imobile, clădiri care sunt gajate. Sigur că vom fi de acord, consilierii liberali, cu această abordare. Dacă nu, o să sară toți PSD-iștii în sus să spună că vrem să distrugem RATC, de parcă noi am condus-o, cu siguranță electoral așa se va comunica. Însă, noi vrem să atragem atenția că situația e puțin spus delicată, e cunoscută de mult. Eu am intrat în posesia ei în mod… am găsit date clare când s-a finalizat planul de mobilitate urbană în noiembrie 2015. Am și comunicat în campania electorală, când am propus câteva soluții. Spre exemplu, numărul de mecanici raportat la numărul de autobuze este de patru mecanici la trei autobuze. În mod normal, ar trebui să avem un mecanic la patru autobuze. Avem 189 de autobuze, din care 133 sunt funcționale, asta înseamnă un raport de 67%, cam 89% trebuie să fie operațională. Avem vârsta medie a parcului de nouă ani, chiar spre zece. Avem un buget în medie de 50 milioane lei/an, din care jumătate se duce la salarii și jumătate pe cheltuieli materiale, iar la investiții avem zero! Cum o să fie plătite datoriile astea chiar și reeșalonate? (…) Noi vrem ca această gratuitate să se extindă la persoanele active, care au un salariu cel mult egal cu cel minim de economie, sunt destule în Constanța. Nu de altceva, dar nu vrem să discriminăm, nici măcar pentru a lua voturi”, a spus Vergil Chițac.

La conferința de joi a participat și consilierul municipal liberal Adriana Arghirescu, care a precizat că actuala conducere a RATC nu are o strategie pentru relansarea Regiei.

„Pierderea pe care Regia o suportă este pentru că numărul de călători este în continuă scădere. Cum putem rezolva acest aspect? Pe de-o parte mărim numărul de beneficiari cu gratuitate de la 80 la 70 de ani și mărește numărul de beneficiari crescând plafonul de la 1.000 lei la 1.250 lei. Este un aspect pentru care Primăria plătește subvenția către RATC. De ce scade numărul de călători? Asta este problema, indicatorul principal de performanță al unei companii de transport este raportat la numărul de călători, taxa de bilet este de 2 lei (1,5 – n.r.), iar la microbuz 1 leu. Este o diferență între prețul pe microbuz, în avantajul microbuzului. Aceste lucruri le-am discutat cu conducerea RATC, care, din punctul meu de vedere, nu este implicată în stabilirea unei strategii complete. Nu știm ce doresc dânșii ca management, pentru că au director economic financiar, director tehnic, director adjunct, director general, o echipă de management cu experiență în domeniu și să vină să ne spună cum văd redresarea acestei companii. Ei se mulțumesc că primesc subvenție, nu este analizată în profunzime situația costurilor, orice management al unei companii care suferă pierderi analizează veniturile și cheltuielile”, a spus Adriana Arghirescu.

Tema RATC nu este o noutate pentru Vergil Chițac. În timpul campaniei electorale, în programul său susținea la punctul 3: Transport în comun(itate). Stabilit ca termen imediat/mediu/lung, adică nici pentru Vergil Chițac nu era foarte clar, punctul face referire la „gratuitate în transportul public în comun pentru rezidenții municipiului Constanța, în baza cărții de identitate, cu domiciliul stabil în orașul nostru”.

La fel ca în timpul campaniei electorale, Chițac a reluat ca sursă de finanțare „Strategia Europa 2020”.

„Facem restructurări, e dureros, dar nu avem ce să facem și o relansăm! Sau, varianta doi, parteneriatul public – privat. Va fi mai mult de muncă, dar se poate face”, a mai spus Chițac în cadrul conferinței de joi.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*