Chițac a debutat cu stângul campania electorală: „Companiile care angajează navigatori români să plătească taxele în România!”

„Decât să le plătiți lor, mai bine ne plătiți nouă”, este sintagma prin care candidatul PNL la Senat, Vergil Chițac, debutează în această campanie electorală, cu referire la companiile străine care angajează navigatori români și care ar trebui să plătească taxele în România!

Până la stângăcia expunerii problemei, precizăm că Vergil Chițac a organizat vineri, alături de candidatul partidului pentru Camera Deputaților, finanțistul Bogdan Huțucă, o conferință de presă la sediul organizației municipale.

Din start, Chițac a precizat că își dorește o campanie electorală civilizată și cu proiecte „în conformitate cu doctrinele noastre politice”.

„Îmi doresc o campanie civilizată, care să nu fie dominată de o critică distructivă a celorlalți, ci cu soluții, dar soluțiile trebuie să fie în conformitate cu doctrinele noastre politice, pentru că nu poți să nu observ că în România parcă s-a produs în ultimii ani, în goana asta nebună după voturi, o disoluție a doctrinelor politice. Uitați-vă: un partid social-democrat, cu o filosofie mai ascetă, a aderat fără rezerve la o cotă unică de impozitare, deși doctrina domniilor lor este să aibă o cotă progresivă, nu pot să nu observ că PSD introduce în Parlament înainte de alegeri pomeni electorale, nu știu dacă e greșit cuvântul, dar așa este. Din cele 102 taxe (eliminate de PSD – n.r.), deși 40 dintre ele au fost introduse de PSD, o să iau două exemple: taxa de mediu – o să transforme România într-un cimitir de mașini, va trimite în șomaj 15.000 de oameni; taxa radio-TV – s-a instalat în 2011, în forma de atunci USL, în 2012, odată cu instalarea noului Parlament, s-a votat împotriva eliminării taxei radio-TV, deci ni se reîncălzește o ciorbă după patru ani! Las la o parte că este ilegal, că în conformitate cu legislația în vigoare nu toate cheltuielile televiziunii trebuie preluate de Guvern, dar lucrurile așa s-au întâmplat!”, a spus Vergil Chițac.

De cealaltă parte, Bogdan Huțucă a explicat că, grație expertizei sale în domeniul fiscal, își va concentra campania electorală în jurul acestui domeniu.

„Țin să spun că eu, în activitatea desfășurată în Ministerul de Finanțe și ANAF-ul central, sunt mai mult aplicat pe zona fiscală, mă pricep la zona de procedură fiscală, de Cod Fiscal și la legile speciale care guvernează diferite domenii de activitate cu implicare în fiscalitate. Evident, proiectele mele vor viza modificări de cod de procedură fiscală care aduc anumite clarificări privind drepturile agenților economici, mai ales în zona de inspecție, de contestații și contencios administrativ, dar și modificări în zona Codului Fiscal. Am o serie de proiecte la care am participat împreună cu echipa de la minister, la care am lucrat împreună cu Banca Mondială, dar, la momentul respectiv, din cauza condițiilor în care ne desfășuram activitatea, a colaborării cu FMI, nu au apucat niciodată să fie promovate. Unul din aceste proiecte vizează crearea unor avantaje de a participa pe o piață egală a forței de muncă, atât pentru angajați cât și pentru angajatori, prin regândirea sistemului de deduceri fiscale și de credite fiscale în România. Un alt domeniu în care doresc să activez este cel al achizițiilor publice. Mă uitam în planul de guvernare al PNL și am observat două seturi de măsuri: transparentizare totală a cheltuielilor publice, indiferent dacă vorbim de Guvern sau dacă vorbim de ultima UAT, aceste cheltuieli publice trebuie puse la vedere; iar alt aspect era acela de a crea standarde de cost, cuantificate nu înainte de inventarierea domeniilor comune instituțiilor publice și a celor specifice. Atâta timp cât nu producem legislație care să genereze un sistem de guvernare și de prevenire a corupției în domeniul achizițiilor publice, nu reușim să construim un buget general consolidat sustenabil!”, a spus Bogdan Huțucă.

Chițac bate din nou câmpii: „Am soluții pentru statele membre ale UE”

O realitate mai veche și tristă: navigatorii români sunt încadrați în țara de origine pe salariul minim și, după ieșirea la pensie, veniturile sunt jenant de scăzute. De altfel, România nu a făcut nimic pentru navigatori din 1990 până azi și nici viitorul apropiat nu se arată roz, mai ales că țara noastră s-a angajat să implementeze convenția MLC 2006, acord despre care Sindicatul Liber al Navigatorilor țipă nu de mai multe luni, ci de ani!

În acest sens, Vergil Chițac și-a conturat debutul în campania electorală, cu noțiuni pe care nu le stăpânește.

„Îmi doresc o uniformizare a legislației în domeniul maritim și un statut al personalului maritim, fluvial și portuar, poate inspirându-ne cumva din statutul personalului navigant aerian. Avem 20.000 de navigatori, 35.000 înregistrați la ANR, dar 20.000 activi și tot atâtea familii și lucrul acesta trebuie reglementat, cu referire specială la personalul navigant maritim să știți că am făcut un calcul sumar: oamenii care au navigat pe nave aparținând unor pavilioane străine, că nu mai avem flotă românească, au adus în România, de la Revoluție încoace, circa un miliard de dolari. Sunt încadrați aici pe salariul minim pe economie și când vor ajunge la vârsta pensionării vor avea deja niște pensii de mizerie. Nu faptul că sunt încadrați aici pe salariul minim e problema, problema este că sunt mulți care navigă pe nave sub pavilion european și plătesc taxe în statele respective. Un șef mecanic ia 8.000 EUR la italieni și mai plătește 5.000 EUR taxe! Trebuie să facem cumva ca taxele astea care sunt plătite în UE să conteze în cuantumul pensiilor pe care ei le vor primi. Am și câteva soluții și voi cere Ministerului Muncii să facă o analiză comparativă a legislației europene în domeniu, există câteva cazuri de bună practică, în Polonia și țările baltice au început să facă discuții bilaterale cu statele membre și le spun așa: „oameni buni, decât să le plătiți lor, mai bine plătiți-ne nouă, noi le înregistrăm în țara noastră”. E adevărat, există o directivă europeană care spune că taxele se plătesc acolo unde se produc banii, însă prin negocieri bilaterale vizând situații speciale lucrurile se pot rezolva! Oricum, ei (navigatorii – n.r.) plătesc taxe și sunt multe! În Italia, după cinci ani, dacă ai navigat 60 de luni, în funcție de cât ai plătit primești o rentă, dar dacă ai navigat 4,99 ani? Ți-ai plătit taxele acolo! Trebuie cumva reglementat…”, a spus Vergil Chițac.

Mihălcioiu, SLN: „Aoleo! Chițac nu știe despre ce vorbește!”

Într-adevăr, sunt necesare reglementările, numai că liberalul constănțean este complet pe lângă subiect și, dacă într-adevăr va acționa în Parlament cum a promis, va produce mai mult rău decât bine. În ceea ce privește sistemul de pensii și sănătate destinat navigatorilor, ne-a oferit clarificări necesare președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.

„Aoleo! Cred că el nici nu a știut ce vorbește… a vrut să facă ceva bine și i-a ieșit rău! El nu se pricepe la MLC și a băgat chestia asta și s-a bulversat, a înțeles altceva. E cu totul altceva față de ce probabil a înțeles domnul Chițac. Nu vreau să fiu în opoziție cu el, îl stimez că vine din Armată și își face campanie electorală, dar nu a înțeles bine probabil toate chestiile astea. Deci, e vorba să dezvoltăm un sistem în care armatorii să poată contribui conform convenției MLC 2006 la un sistem de pensii și sănătate! Este vorba despre niște prevederi minime, standarde în convenția MLC, aceste prevederi trebuie îndeplinite și România ar trebui acum, prin implementarea convenției în legislația națională, să facă un sistem de plăți, în care plățile să poată fi făcute online de către oricine, în general armatorii, pe partea lor de pensii și sănătate. Sunt trei obiective care trebuie îndeplinite, din nouă, într-o perioadă de timp. Noi începem cu aceste trei, eu propun un unic cont și un CNP fiecărui navigator să se facă dovada că s-au făcut plățile, nu să fie taxat armatorul sau să plătească taxele în România, nu are nici o legătură! Nu navigatorii își plătesc taxele, e vorba de alte taxe și contribuții sociale, nu pe salarii declarate, e ca și cum un cetățean român pleacă în Spania, lucrează acolo și statul român ia taxele în România! (…) Nu mă opun inițiativei domnului Chițac, nu îl combat, probabil că a înțeles greșit, eu vă spun cam ce a vrut de fapt să spună!”, a spus Adrian Mihălcioiu, pentru TOMIS NEWS.

TOMIS NEWS îi amintește domnului Vergil Chițac că Parlamentul României a ratificat abia la sfârșitul lunii iunie 2015 Convenția MLC 2006 și trebuie implementată în legislația națională până în luna noiembrie a acestui an. Semnată la Geneva, Convenția prevede un sistem de asigurare financiară, socială și de sănătate, de acoperire socială de pensie, sănătate și ajutor financiar în caz de abandon, dar și de hrană la bord, combustibil, până când marinarii de pe navele sechestrate sunt repatriați. Autoritățile responsabile nu dau nici un semn că s-ar grăbi cu implementarea MLC 2006. Ne referim aici la Ministerul Transporturilor, al Muncii și la Autoritatea Navală Română.

De Ziua Internațională a Marinei Comerciale, pe 29 septembrie a.c., SLN spera ca procedurile necesare să fie puse pe roate în jurul datei de 1 noiembrie a.c. Am depășit și acest termen și, potrivit lui Mihălcioiu, riscăm să aplicăm convenția „după ureche”.

„E o problemă mai veche, ne apropiem de deadline, deocamdată nu s-au făcut pași importanți sau, cel puțin, nu știm noi. S-or fi făcut, dar nu ne-a anunțat nimeni! Noi avem niște întâlniri miercurea viitoare cu ANR, convenția poate fi aplicată, dar e mai greu, era bine dacă se făcea un sistem de lucru pentru implementarea în legislația națională, cu oameni specializați. Nu știu câți sunt specializați, că deocamdată nu prea s-au făcut specializări din România, de-aia probabil vor încerca s-o aplice după ureche și care, probabil, ne vor atrage critici din interior, din exterior… nu sunt probleme mai mari sau mai mici undeva (la Ministerele Finanțelor, al Muncii, al Transporturilor sau ANR – n.r.), trebuie să implementăm convenția. Sunt niște pași care trebuie făcuți, însă e greu dacă nu ai făcut o specializare pe o convenție, e greu s-o aplici după ureche. Eu am făcut cursurile, sunt singurul din România și constat că lumea nu înțelege deloc ce se întâmplă cu această convenție… fiecare încearcă să dea esențe, altele decât cele „predate la școală”, ca să zic așa!”, a concluzionat Adrian Mihălcioiu, pentru TOMIS NEWS.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*